کد خبر 81989
تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۴

محققان ژاپني كه كشورشان به شهرهاي هميشه شلوغ و خيابان هاي باريك و مملو از خودرو شهرت جهاني دارد همواره به ايده هاي جديدي براي روان سازي ترافيك درون شهري فكر مي كنند.

به گزارش گروه خواندنی های مشرق، طراحي و ساخت خودروهاي كوچك برقي كه بازده كاري قابل قبولي نيز داشته باشند از جمله اين ايده هاست.
 
آنها به تازگي اتوبوسي طراحي و ساخته اند كه با استفاده از انرژي خورشيدي و برق حركت مي كند و عملا آلايندگي كربني نيز بر جاي نمي گذارد. اين اتوبوس كه با عنوان E-KomiBus معرفي شده است 8 چرخ دارد و در طراحي آن خبري از تجمل گرايي و استفاده از فناوري هاي لوكس نيست.
 
در حقيقت اين وسيله نقليه عمومي براي جابه جايي مسافران در مسافت هاي كوتاه و البته با سرعت كم طراحي شده است.

فعلا قرار است از اين اتوبوس جديد در منطقه Gunma Prefecture ژاپن استفاده شود.
 
اين منطقه شلوغ، پذيراي انبوهي از خودروهاست، به طوري كه بيشترين نسبت خودرو به ازاي هر نفر در ژاپن در اين منطقه ديده مي شود.
 
تاكارا ياسوكي، استاد دانشگاه گانما كه هدايت محققان ژاپني را در طراحي اين اتوبوس برقي به عهده داشته است اميدهاي زيادي به استفاده گسترده از آن در سراسر ژاپن دارد. اتوبوس E-KomiBus با ظرفيت حمل 10 مسافر، كمتر از 4 متر و 40 سانتي متر طول دارد، يعني حتي كوتاه تر از هوندا سيويك 2012.

منبع تامين قدرت اين اتوبوس مجموعه باتري هاي ليتيوم يوني است كه با هر بار شارژ كامل كه 8 ساعت طول مي كشد مي تواند تا 40 كيلومتر مسافت را طي مي كند. حداكثر سرعت اين اتوبوس 19 كيلومتر بر ساعت است و اگرچه ركورد چشمگيري نيست، اما براي استفاده هاي درونشهري، آن هم در مناطق شلوغ كافي است!

پيش بيني مي شود گردشگران خارجي و مديران شهري از نخستين استقبال كنندگان از اين تازه وارد دوستدار محيط زيست باشند. تاكارا در اين خصوص مي گويد: همواره دوست داشتم اتوبوسي طراحي كنم كه به رغم كوچكي براي همگان قابل استفاده باشد.

 صفحات خورشيدي كه در سقف اين اتوبوس نصب شده اند باتري هاي آن را شارژ مي كنند و به اين ترتيب برد حركتي آن در طول روز و زماني كه هوا صاف باشد بيشتر مي شود. از آنجا كه آسمان اين منطقه از ژاپن همواره صاف و آفتابي است به نظر مي رسد استفاده از صفحات خورشيدي در سقف اين اتوبوس ابتكار عمل بجايي بوده است.