در هشت روزی که تلاش‌های سیاسی و دیپلماتیک برای پیگیری این حادثه و نجات احتمالی جان دریانوردان ایرانی در جریان بود، وزیر نفت و وزیر راه و شهرسازی ازنظرها غایب بودند.

سرویس سیاست مشرق - ۳۰ نفر از هم‌وطنان در سانحه نفت‌کش ایرانی در سواحل شرقی چین جان خود را از دست دادند؛ اما دو وزیری که مسئولیت مستقیم در این حوزه داشتند، بازهم در شرایط حساس خود را از افکار عمومی، پنهان کردند.

نفت‌کش ۲۷۴ متری متعلق به ایران روز شنبه ۱۶ دی بر اثر برخورد با یک فروند کشتی فله‌بر هنگ‌کنگی در سواحل شرقی چین منفجر شد و پس از هشت روز، یکشنبه این هفته زیرآب فرورفت تا همه ۳۰ دریانورد ایرانی آن جان خود را از دست دهند و کشورمان غرق ماتم شود.

در هشت روزی که تلاش‌های سیاسی و دیپلماتیک برای پیگیری این حادثه و نجات احتمالی جان دریانوردان ایرانی در جریان بود، بیژن زنگنه وزیر نفت و عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ازنظرها غایب بودند. وزیر نفت به علت آن‌که مسئله صادرات نفت و میعانات گازی در حوزه مستقیم او است و وزیر راه و شهرسازی ازآنجاکه بخش دریانوردی کشور زیرمجموعه وزارت متبوع او قرار دارد، در این حادثه، مسئولیت مستقیم داشتند.

بااین‌حال، دولت ترجیح داد علی ربیعی وزیر کار را به‌عنوان مسئول پیگیری این حادثه به چین اعزام کند درحالی‌که اقتضا می‌کرد وزیر نفت یا وزیر راه که مسئولیت مستقیم با موضوع داشتند برای این مأموریت انتخاب می‌شدند. بااین‌حال عدم انتخاب زنگنه و آخوندی برای پیگیری حادثه نفت‌کش از سوی هیئت دولت، نافی مسئولیت حقوقی این دو وزیر در قضیه مذکور نبود.

حداقل کاری که آخوندی و زنگنه می‌توانستند انجام دهند اما انجام ندادند ابراز همدردی با خانواده‌های نگران ۳۰ دریانورد ایرانی بود؛ اما این دو وزیر نشان داده‌اند که هیچ‌گاه حاضر نیستند مسئولیت حوادث زیرمجموعه دستگاه خود را بپذیرند. آخوندی در ۵ سال گذشته همه مشکلات حوزه‌های مسکن و راه را به دولت قبل حواله داده و در سانحه تصادف قطار تبریز-مشهد در سال گذشته نیز با سخنان ناپخته‌اش درباره بیمه بودن افراد فوت‌شده، موجب جریحه‌دار شدن احساسات مردم تبریز شد.

او در جریان زلزله اخیر در کرمانشاه نیز به وظیفه خود عمل نکرد و درحالی‌که باید به‌عنوان اولین مسئول به مناطق زلزله‌زده می‌رفت، ازنظرها غایب بود. او حتی در مسئله میزان خسارت مسکن مهر کرمانشاه نیز با سکوت خود، فضا را برای خلاف‌گویی برخی مسئولان دولتی مثل اسحاق جهانگیری مهیا کرد.

در ماجرای اخیر حادثه نفت‌کش هم آخوندی خود را پنهان کرده بود اما به قلم‌فرسایی در رسانه‌های زنجیره‌ای علیه جریان‌های سیاسی منتقد دولت مشغول بود و آن‌ها را متهم آشوب‌های اخیر در کشور معرفی کرد.

بیژن زنگنه نیز در دوره دولت‌های یازدهم و دوازدهم هیچ‌گاه مسئولیت نارسایی‌های مدیریتی حوزه نفت را قبول نکرده و هنوز هم بعد از پنج سال، دولت قبل را مقصر معرفی می‌کند. زنگنه بعد از دو دهه هنوز قصور یا تقصیر خود در بزرگ‌ترین پرونده فساد کشور یعنی کرسنت را نپذیرفته و آسمان‌وریسمان می‌بافد. در حوادث مکرر آتش‌سوزی در پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها و حفاری نفت، زنگنه به‌جای تبیین مشکلات، به منتقدان سیاسی دولت حمله می‌کند.

اما در قضیه اخیر نفت‌کش، زنگنه از دیده‌ها پنهان ماند و مردم چشم‌به‌راه ماندند تا مشخص شود میزان خسارت کشور از آتش گرفتن این نفت‌کش چقدر بوده است. بااین‌حال، زنگنه در یک هفته اخیر در مراسم سالگرد هاشمی رفسنجانی شرکت کرد و از حمایت رفسنجانی از تکنوکرات‌ها سخن گفت.