با نزدیک شدن به ایام پایانی سال، خبرهایی درباره تولید ویژه‌برنامه‌های ســــــال تحـــــویل تلویـــزیون منتــشر شده‌است.

به گزارش مشرق، ویژه‌برنامه‌های تحویل سال تلویزیون، یکی از موضوعات جذاب برای مخاطبان و رسانه‌هاست. هرسال در ساعات پایانی سال جاری و لحظات ابتدایی سال جدید، شبکه‌های تلویزیونی برنامه‌هایی را روی آنتن می‌برند. به طور مرسوم، شبکه‌های یک تا پنج، هریک،  ویژه‌برنامه‌ای را برای این لحظات آماده می‌کنند.

احسان علیخانی آمد


تهیه و تولید برنامه تحویل سال شبکه ۳ سیما برای نوروز ۹۷ به عهده آقای«احسان علیخانی» گذاشته شده است.

ی برنامه «ماه عسل» تولید کرده و اجرای آن را هم برعهده داشته باشد.بنا بر این گزارش، این تصمیم در شبکه سه سیما گرفته شده و هنوز علیخانی کار تولید را آغاز نکرده است.  همچنین برنامه «سه ستاره» که طی سال‌های گذشته برای انتخاب آثار برتر تلویزیون روی آنتن می‌رفت و اجرای آن را هم علیخانی برعهده داشت، امسال به خاطر برگزار شدن جشنواره جام جم روی آنتن نخواهد رفت. طی سال‌های گذشته تولید برنامه‌های تحویل سال شبکه سه برعهده احسان علیخانی بوده و در این مدت توانسته پربیننده‌ترین ویژه برنامه‌ها را برای تلویزیون تولید کند.


از طرفی، برنا نوشت: براساس اطلاعات به دست آمده این ویژه برنامه برخلاف سال‌های گذشته به لحاظ زمانی محدودتر و در چند ساعت روی آنتن می‌رود و احسان علیخانی و تیم تولید از روزهای قبل وارد پیش تولید جدی این برنامه شده‌اند. از آنجایی که روز اول فروردین برابر با سه رجب در تقویم آمده که سالروز شهادت امام علی النقی؟ع؟ است، علیخانی کار سختی برای تولید این ویژه برنامه در پیش دارد چراکه طبیعتاً با ملاحظات فراوانی باید دست به برنامه سازی بزند اما از آنجایی که او نشان داده در مناسبت‌ها به طور ویژه عمل می‌کند و سوژه‌های بکری برای به تصویر کشیدن دارد، پیش بینی می‌شود مانند سنوات گذشته سال تحویل 97 نیز او پربیننده‌ترین ویژه برنامه را تولید و اجرا کند. لازم به ذکر است که «سه ستاره» امسال پخش نخواهد شد و همانطور که علیخانی سال گذشته در یکی از قسمت‌های این برنامه اشاره کرد که در سال 96 سه‌ستاره را تولید نخواهد کرد، روی این حرف ماند و تنها به ساخت ویژه برنامه سال تحویل بسنده کرد.

مرور سال‌ها


در سال‌های اخیر پخش ویژه‌برنامه‌های سال تحویل در تلویزیون، رونق زیادی گرفته است. تقریباً رقابتی غیررسمی بین شبکه‌های مختلف سیما شکل گرفته تا هریک بتوانند برنامه‌ای جذاب‌تر و پربیننده‌ترتولیدکنند. شبکه‌های یک، دو و سه، سه شبکه اصلی دراین رقابت رسانه‌ای هستند که معمولاً با استفاده از مجریان مشهور و سرمایه‌گذاری جدی‌تر نسبت به دیگر شبکه‌ها، درپی پیروزی دراین کارزار عیدانه هستند. آقایان فرزاد حسنی، احسان علیخانی، علی ضیا و رضا رشیدپور، بین مجریان مختلف سیما نام مشهورتری دارند و تهیه‌کنندگان برنامه‌های سال تحویل هم به همین علت سراغ یکی از این نام‌ها می‌روند.البته هیچ یک از این مجریان، شبکه ثابتی برای اجرای این برنامه نداشته‌اند و در سال‌های مختلف، بین شبکه‌های مختلف در رفت‌وآمد بوده‌اند. البته بین این نام‌ها، احسان علیخانی رکورددار اجرای ویژه‌برنامه تحویل سال است که به‌جز یک مورد، بقیه اجراهایش در شبکه سه سیما بوده است. هر چهار مجری مورد اشاره دراین گزارش، در ایام جوانی و میانسالی‌شان به سر می‌برند و درعین توانایی‌های فنی، از جذابیت‌های بصری نیز بهره‌مند هستند. برنامه‌هایی که تاچند سال پیش روی آنتن سیما می‌رفت، کم وبیش موفق بود و باعث جذب مخاطبان قابل توجهی به سمت تلویزیون شده بود؛ اما با گذشت زمان و فراگیر شدن رسانه‌های رقیب تلویزیون، آیا همچنان این برنامه‌ها موفقند؟

اشکال کجاست؟


این که گسترش شبکه‌های اجتماعی و همچنین برنامه‌سازی شبکه‌های ماهواره‌ای، در کاهش مخاطب تلویزیون بی‌تأثیر نبوده شکی نیست اما آیا تنها مشکل بی‌رونق شدن برنامه‌های سیما، از جمله ویژه‌برنامه سال تحویل، صرفا همین موارد هستند؟


مجریان جذاب جلوی دوربین، دکور بعضاً چشم‌نواز برپا و مهمانان مشهور و مورد علاقه و مخاطبان هم حاضر در استودیو؛ پس چرا برنامه‌های تحویل سال تلویزیون، در دو سه سال اخیر آن طور که باید، موردپسند قرار نمی‌گیرند؟
زمان این برنامه‌ها معمولاً چند ساعت قبل لحظه تحویل سال تا چند دقیقه بعد از آن است. برنامه‌ای که با مهمانانی عمدتاً در حوزه اجتماعی شروع شده و در اواسط برنامه با حضور سلبریتی‌های سینمایی ادامه پیدا می‌کند؛ معمولاً چند خواننده پاپ هم در گوشه‌ای از استودیو حاضر می‌شوند و به روی ترانه‌هایشان لب می‌زنند. در اواخر برنامه هم چند مهمان ارزشی دعوت می‌شوند تا از حواشی احتمالی جلوگیری و مدیران تلویزیون را خوشحال کنند! این قالب برنامه‌سازی اگرچه تا چند سال پیش پاسخگوی نیاز مخاطبان بود اما در شرایط فعلی دیگر حرف جدیدی برای بیننده نخواهد داشت. اگر صرف دعوت از خواننده و پخش ترانه برای مخاطب جذاب باشد، نمونه‌های فارسی‌زبان خارج‌نشین هم هستند که در ساعات تحویل سال، برنامه عیدانه تولید و پخش می‌کنند؛ پس مخاطب می‌تواند نیازش را ازطریق آن‌ها برآورده کند.


پس مشکل کم و زیاد خواننده و ترانه نیست (هرچند حضور خوانندگان محبوب دراین برنامه‌ها لازم است) تهیه‌کنندگان و مجریان این برنامه‌ها از طریق روابط و عمدتاً پاکت‌های هدیه، بازیگران مشهور زیادی را به برنامه‌شان دعوت می‌کنند اما گویا امروز که دیگر فاصله مخاطب با بازیگر محبوبش به واسطه اینستاگرام کمتر شده، حضور چند دقیقه‌ای او در قاب تلویزیون آنچنان جذابیتی ندارد. پس می‌توان نتیجه گرفت خلأ برنامه‌سازی عیدانه سیما، نه کمبود سلبریتی و موسیقی، که بیشتر عدم نوآوری برنامه‌سازان است. برنامه‌سازانی که گویا عرصه رقابت را انحصاری می‌دانند و به همین خاطر نهایت تلاش‌شان را صرفاً برای دعوت از سلبریتی‌ها خرج‌می‌کنند.
وضعیتی که به شرایط نامطلوب امروز منجر شده است. برنامه‌هایی تکراری و مخاطبانی که آن‌ها را کمتر تماشا می‌کنند.

منبع: صبح نو