وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تسلیت شهادت دریانوردان ایرانی در این حادثه به تشریح اقدامات انجام شده و پاسخ به ابهامات مطرح شده پرداخت.

به گزارش مشرق، علی ربیعی، محمد راستاد و سیروس کیان ارثی در یک نشست خبری ابعاد حادثه نفتکش سانچی را تشریح کردند. در این نشست  ربیعی با تسلیت شهادت دریانوردان ایرانی در این حادثه به تشریح اقدامات انجام شده و پاسخ به ابهامات مطرح شده پرداخت.

وی همچنین با اشاره به تجربه‌اش در ارائه گزارش در اتفاقاتی نظیر کوی دانشگاه وعده داد گزارش مبسوطی در این زمینه ارائه دهد.

*کمیته پیگیری همان روز اول حادثه تشکیل شد

ربیعی اظهار داشت: کمیته پیگیری از همان روز ابتدای حادثه و به محض اطلاع تشکیل شد و نخستین جلسه ساعاتی پس از حادثه با لحاظ کردن نظرات رئیس جمهور آغاز شد و اعزام نیروها در سطح کارشناسی از فردای حادثه انجام گرفت.

* داستان‌سرایی‌های ژول ورنی

وی درباره شایعه اصابت موشک آمریکایی و اینکه آیا مقصد نفتکش کره شمالی بوده، گفت: آیا اگر موشکی از سوی امریکا به این کشتی اصابت کرده بود هیچ راداری موشک رانمی گرفت؟ اگر مقصد کشتی کره جنوبی نبود طبعا آنها هم اعلام نمی کردند؛ چنانکه بیمه و بارنامه کشتی به مقصد کره جنوبی بوده است. 

وی تصریح کرد: آیا جای برخورد موشک به کشتی با دماغه یک کشتی دیگر یکسان است؟ برخورد موشک با نفتکش دروغ بسیار واضحی است.وی این‌گونه شایعات را داستان سرایی ژول ورنی توصیف کرد.

* اگر روز اول مرگ خدمه را اعلام می‌کردیم عده‌ای می‌گفتند چرا خودتان آنجا نرفتید

ربیعی تصریح کرد: شواهدی از اینکه جان افراد برای چینی‌ها مهم نباشد، ندیدم.

وی ادامه داد: تصمیم درباره اعلام کشته شدن خدمه تصمیم سختی بود هرچند کارشناسان از روز اول به دلیل عمق آتش سوزی و آلودگی‌های سمی احتمال آن را مطرح میکردند. اما اگر روز اول، خبرِ جان‌باختن خدمه را اعلام می‌کردیم، امروز عده‌ای می‌گفتند چرا به حرف چینی‌ها اعتماد کردید و آنجا نرفتید؟

وزیر رفاه گفت: بر اساس موافقت ریاست جمهوری و رئیس بنیاد شهید، قرار شد جانباختگان حادثه نفتکش سانچی به عنوان "شهید خدمت" محسوب شوند.

ربیعی در پاسخ به این پرسش که چطور وقتی نمی‌شود به کشتی نزدیک شد اما جعبه سیاه به دست آمده؟ اظهار داشت: در روزی که حرارت‌سنج‌ها امکان نزدیک شدن به کشتی را می‌داد نیروهای امدادی وارد شدند اما به دلیل گازهای سمی امکان حضور بیشتر از ۲۰ دقیقه در کشتی وجود نداشت که توانستند جعبه سیاه و دو پیکر را کشف و خارج کنند؛ اما بعد از آن حرارت تا ۴۰۰ درجه بالا رفت و این امکان از بین رفت.
 

* راستاد: هیچ مستندی درباره خاموش بودن موقعیت‌یاب ماهواره‌ای کشتی‌ها وجود ندارد

در ادامه این نشست راستاد در پاسخ به پرسشی با بیان اینکه هیچ مستندی درباره خاموش بودن موقعیت یاب ماهواره‌ای وجود ندارد، اظهار داشت: اصلا غیر ممکن است که بدون موقعیت یاب بتوان وارد ناوبری شد و قطعا دو کشتی از این سامانه استفاده میکردند.

وی تصریح کرد: اینکه گفته شود کارکنان کشتی در حال خواب بودند درست نیست. حتی در زمان استراحت هم همواره یک افسر ناوبری و یک دانشجوی کارآموز در پل فرماندهی کشتی به صورت شیفتی حضور دارند و در مواقع پرخطر کاپیتان هم در کنار آنهاست.

* هیچ سیگنالی از روز اول حادثه از سانچی ثبت نشده است

وی گفت: تصادم دریایی ممکن است و با وجود تجهیزات ناوبری الکترونیک حوادث دریایی همواره رخ می‌دهد.راستاد تاکید کرد: هیچ سیگنالی از روز اول از سانچی ثبت نشده و هیچ مرجعی هیچ نوع پیامی را ثبت نکرده اند.
 

* کیان‌ارثی: بازگشایی جعبه سیاه کشتی با حضور همه طرف‌های ذینفع

در این نشست همچنین کیان ارثی مدیرعامل شرکت ملی نفتکش اظهار داشت: بازگشایی جعبه سیاه کشتی سانچی با حضور همه طرف‌های ذی‌نفع و یک سازمان بین‌المللی در چین انجام خواهد شد.



وی تصریح کرد: هیچ مشکلی درخصوص بیمه جانی، بیمه آلودگی و بیمه محموله نداریم و محموله توسط خود کره‌ای ها بیمه شده و در کل هیچ مشکلی از بابت خسارت ناشی از حادثه وجود ندارد.

مدیر عامل شرکت ملی نفتکش نیز درباره بیمه این حادثه گفت: نفتکش از سوی بیمه البرز و ملت با مدیریت بیمه ملت تحت پوشش بیمه بدنه بوده است و بیمه شخص ثالث نیز که صدمات جانی را دربرمی‌گیرد با حداکثر تعهد از سوی بیمه تحت استیم‌شیپ بیمه شده است و هیچ مشکلی در زمینه بیمه جانی افراد و همچنین آلودگی دریا نداریم.

کیان‌ارثی همچنین درباره مسیر انتخابی نفتکش نیز گفت: از این مسیر هر هفته یک محموله یک میلیون بشکه‌ای می‌رود و همین کشتی سانچی هشتمین محموله خود را به کره جنوبی حمل کرده بود.

فاصله زیاد بود و کشتی‌های امداد ۱۰ ساعت بعد رسیدند

در ادامه این نشست فرازنده مدیرکل آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه نیز گفت: ساعات اولیه حادثه هیجان‌انگیز و احساسی بود و سوالات زیادی درباره اینکه چرا از همان ابتدا حضور نمایندگانی از ایران در آنجا وجود نداشت و امداد رسانی آغاز نشد مطرح می‌شود. سرکنسول ایران در آن مقطع در کمیته بحران شانگهای حضور داشت و از همان ابتدا پیگیری‌ها آغاز شد، اما حادثه در فاصله 300 کیلومتری ساحل شانگهای رخ داده و با توجه به سرعت کشتی‌های امدادرسان که به سمت نفتکش حرکت کردند، از زمان شروع عملیات حداقل 10 تا 15 ساعت طول می‌کشید تا کشتی امداد به سایت حادثه برسد.

تعلل چینی‌ها به خاطر نگرانی‌های محیط زیستی درست نیست

وی تعلل چینی‌ها به خاطر نگرانی‌های محیط‌ زیستی را بی‌مورد خواند و گفت:‌ این موارد تحت تأثیر جو روانی خاص آن موقعیت مطرح شده است. کسانی که امکان اطفای حریق و نجات جان سرنشینان را داشتند، بلافاصله به سمت کشتی حرکت کرده و کمک از آتشخوار ژاپنی صورت گرفت که آن هم با فاصله کمی در مکان حضور پیدا کرد.

فرازنده همچنین یادآور شد: اگر به تصاویر اولیه از حادثه نگاه کنیم می‌بینیم که لکه بزرگی به مساحت 10 مایل مربع کشتی را فرا گرفته و نظر کارشناسان این بود که امکان حیات بعد از بروز حادثه وجود نداشت.

ممانعت از امدادرسان ژاپنی به خاطر اختلاف نظر فنی بود

به گزارش فارس، در ادامه این نشست برومندی نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اینکه مجید قصابی عروجی کاپیتان این نفتکش از حوزه انتخابیه او از بهترین کاپیتان‌های کشور بوده است، اضافه کرد: اولین جلسه‌ای که بامداد شنبه با فرماندهان چینی داشتیم، نشان می‌داد که چینی‌ها هیچ ممانعتی برای امدادرسانی نداشته‌اند و تنها در این زمینه اختلاف‌نظر فنی وجود داشته است. مثلاً به یک کشتی ژاپنی اجازه فوم‌پاشی نداده بودند؛ چراکه از نظر چینی‌ها پیش از خنک کردن کشتی، فوم‌پاشی می‌توانست آتش را بدتر کند، لذا در مرحله اول نیاز به آبپاشی بود.

در این نشست همچنین رئیس کمیته اضطرار شرکت ملی نفتکش تأکید کرد: از دقایق اولیه کارشناسان ما در شانگهای حاضر شدند و تمام فعالیت‌های خود را انجام دادند. در مراحل اولیه اطلاعاتی که به ما رسید این بود که پس از انفجار مهیبی که رخ داده و آتش بزرگی که حادث شده، به دلیل حرارت زیاد و گازهای سمی امکان زنده بودن افراد وجود ندارد، اما ما هم به لحاظ حرفه‌ای و هم به لحاظ احساسی نسبت به قضیه حساس بودیم و برایمان مهم بود که اگر حتی کمترین احتمال در مورد زنده بودن آنها وجود دارد، به دنبال آنها باشیم و اگر بتوانیم پیکرهای آنها را به خانواده‌هایشان برسانیم.

نفتکش سانچی حتی فراتر از استاندارهای بین‌المللی بود

در بخشی از نشست همچنین محسن بهرامی سخنگوی شرکت ملی نفتکش با اشاره به اینکه این کشتی جوان بوده و تحت قواعد بین‌المللی و استانداردها ساخته شده است، گفت: نفتکش یادشده حتی فراتر از استانداردهای بین‌المللی بوده و تمام گواهینامه‌ها را داشته است و در دنیا حمل‌ونقل میعانات گازی با همین استاندارد انجام می‌گیرد، اما حادثه پیش‌آمده حادثه کم‌نظیری بوده و دوجداره کشتی در برخورد دماغه کشتی کریستال سوراخ شده، ممکن است با این‌گونه حوادث از طرف سازمان بین‌المللی دریانوردی استانداردهای جدیدی وضع شود، اما با استانداردهای موجود این کشتی کاملاً سازگار بوده است.

چرا دو کشتی با هم مکالمه نکردند؟

وی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه چه چیزی مانع مکالمه میان دو کشتی برای ممانعت از این تصادف شده، گفت: در این موارد مؤلفه‌های زیادی مطرح می‌شود ازجمله آب کم‌عمق، وجود موانعی در زیر آب و حضور کشتی‌ها و قایق‌های ماهیگیری که همین موارد در همین منطقه موجب 40 درصد تصادفات کشتی‌ها شده و 36 کشتی بزرگ و کوچک در این منطقه دچار سانحه شده‌اند و درواقع منطقه های‌ریسکی بوده است.

همچنین کارشناس شرکت ملی نفتکش درباره الزامات تجهیز این کشتی به ورود به مسیرهای های‌ریسک و انتخاب مسیر خاص نیز گفت: معمولاً آبراه‌های های‌ریسک فقط 2 درصد آب‌های جهان را دربرمی‌گیرند و معمولاً برای این سفرها مسیر خاص تعیین می‌شود که در این مورد این‌طور نبوده و کسی که می‌خواهد از شرق چین به کره جنوبی برود، مسیر طبیعی همین مسیر است.

منبع: فارس