کد خبر 821710
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۲:۳۰

حدود نصف زیرساخت‌های شهر در دوره سابق مدیریت شهری ساخته شد و فضای سبز شهر تقریباً دو برابر شد.

به گزارش مشرق، «علیرضا دهلوی» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت:

۱- آمارها در حوزه زیرساخت‌های بزرگراه‌ها، تونل‌ها، فضای سبز، فضاهای فرهنگی و... نشان می‌دهد که همه اقداماتی که تا پیش از سال۸۴ در تهران انجام شده، حداکثر به اندازه اقداماتی است که در دوران شهرداری سابق (۸۴ تا ۹۶) صورت گرفته است. در مدتی که اصلاح‌طلبان کلید شهر را به دست گرفتند، مدعی شده‌اند شهری ویرانه و یک شهرداری بدهکار و بدون بودجه در اختیار دارند. به همین دلیل هم هیچ اقدام تازه‌ای توسط نجفی به عنوان شهردار تهران در این حدود پنج ماه صورت نگرفته مگر اینکه پروژه‌هایی را که در زمان قالیباف آماده بهره‌برداری شده افتتاح کرده باشد. 

حدود نصف زیرساخت‌های شهر در دوره سابق مدیریت شهری ساخته شد و فضای سبز شهر تقریباً دو برابر شد. در شرایطی که دو تحریم خارجی و داخلی در دولت‌های نهم، دهم و یازدهم نسبت به شهرداری تهران اعمال می‌شد، اما محمدباقر قالیباف کارنامه قابل‌دفاعی از خود برجای گذاشته است. 

۲- وقتی می‌خواهید حسابرسی انجام دهید باید پایه سال قبل را داشته باشید، اما تا سال ۸۵ این پایه در شهرداری وجود نداشت. بنابراین زمانی که قرار شد در شهرداری تهران حسابرسی در سال ۸۵ انجام شود، حسابرس آن را غیرقابل اظهارنظر اعلام کرد، اما وقتی قالیباف شهرداری را به نجفی تحویل می‌داد تفریغ بودجه سال ۹۵ را هم به شورای شهر داده بود. این تفریغ بودجه علاوه بر شهرداری از سوی شورای شهر هم حسابرسی می‌شد و در واقع دوبار حسابرسی انجام می‌شد. 

۳- در دوره مدیریت قالیباف خطوط یک و ۲ مترو تکمیل شد و خطوط ۳، ۴ و ۸ ساخته شد. خط ۵ تکمیل شد. تست گرم خط ۶ انجام شد و بخشی از خط ۷ حتی به بهره‌برداری نیز رسید. به‌طوری‌که  متروی تهران از حدود ۷۴، ۷۵ کیلومتر به ۳۲۰ کیلومتر خط مترو رسید. 

در این میان فراموش نکنیم که ۵۰درصد هزینه مترو برعهده دولت است که در هزینه‌های زیرساختی باید تأمین می‌شد، اما سهمی که دولت به شهرداری در این ۱۲سال داد خیلی کمتر از این ارقام و تقریباً در حد صفر بود. در دوره قبل مدیریت شهری ۱۰ خط بی‌آرتی احداث شد. علاوه بر این اتوبوس‌های کولردار و اتوبوس‌های دو کابین وارد پایتخت شده تا مردم از دست مینی بوس‌های فرسوده و اتوبوس‌های قدیمی و نامناسب راحت شوند.

۴- تا سال ۸۴ تهران کلا ۱۵۷ تقاطع غیرهمسطح شامل پل روگذر و زیرگذر و دسترسی‌ها داشت، اما در پایان دوره مدیریت قالیباف به حدود ۳۵۰ تقاطع غیرهمسطح رسید و این یعنی بیش از دو برابر شد. به عنوان مثال فقط در اتوبان امام علی(ع) به تنهایی ۵۷ پل ساخته شد. محاسبات نشان می‌دهد ۴۳درصد از بزرگراه‌های شهر تهران معادل ۲۳۱کیلومتر در یک دهه اخیر ساخته شده است. 

۵- اگرچه در طول ۱۵سال اجرای طرح جنگل‌کاری پیرامون شهر تا سال۸۴ تنها ۲۰هزار هکتار به اجرا درآمد، اما از سال۸۴ این روند رشد بیشتری یافت، به طریقی که در طول ۹سال این طرح پیشرفتی بیش از ۷۴درصدی داشته است و بالغ بر ۳۸هزار هکتار جنگل‌کاری در قالب کمربند سبز به اجرا درآمده است. 

۶- شرح سایر خدمات شهرداری در دوران مدیریت سابق شهری خارج از حد این نگارش است، اما بخش قابل‌تأملی از آنها عبارتند از: ترمیم و نوسازی بافت فرسوده در تهران چهار برابر کشور، تجهیز ۳۵۴محله تهران به خانه‌های سلامت، افزایش ۵هزارتایی صندلی‌های سینما از سال۸۴تا۹۶، شتاب خدمات‌دهی در جنوب شهر پنج برابر نسبت به شمال شهر، ساخت بالغ بر هزار بوستان از سال ۸۴ تا مرداد۹۶، افزایش حدود ۸۰درصدی ایستگاه‌های آتش‌نشانی، افزایش سالن‌های ورزشی شهرداری به ۳۱۳ ساختمان

۷- محمدعلی نجفی که از رفع معضلات در حوزه آسیب‌های اجتماعی طی شش ماه تا ایجاد شبکه قوی بهداشت در تهران وعده داده بود؛ در حالی هیچ نقطه عطفی را در کارنامه‌اش هنوز به ثبت نرسانده که حدود پنج ماه از تکیه‌اش بر کرسی شهرداری پایتخت گذشته است. ‌ای‌کاش شورای شهر تهران گزارشی از عملکرد شهردار فعلی پایتخت می‌خواست تا شاید گرهی از مشکلات شهروندان باز می‌کرد. 

منبع: روزنامه جوان