به گزارش مشرق، «سید یاسر جبرائیلی» در کانال تلگرامی خود نوشت:
پاسخ این پرسش بسیار مهم است که چرا لیبرالسرمایهداری با تمام ظرفیت به پای حمایت از دروایش آمده است؟
به نظرم این حمایتها ناشی از دو انگیزه اساسی است.
اولین انگیزه حمایت از دراویش، ناشی از اصل برابری و آزادی مذهبی در مکتب لیبرالیسم است.
لیبرالها شاید در عرصه عمل و به خاطر منافعشان، فیالمثل حکومت دیکتاتوری سعودی را بپذیرند و حتی از آن حمایت کنند، اما در حوزه نظری، به هیچ وجه نمیپذیرند که مردم در انتخاب نوع حکومت خود آزاد باشند. تنها حکومت مطلوب، لیبرال دموکراسی است و خط قرمز آنها نیز این است که ملتی، حاکمیت دین را بر سایر انواع حکومتها ترجیح بدهد.
این است که با شعار آزادی مذهبی و حقانیت قرائتهای مختلف از دین، به دنبال از بین بردن مرجعیت دین در عرصههای سیاسی و اجتماعی هستند.
فرقهسازیهای مذهبی در میان امت اسلامی، دقیقا با همین هدف از بین بردن مرجعیت دین دنبال میشود.
دومین انگیزه لیبرالسرمایهداری در حمایت از دراویش، نتایج مطلوب شایع شدن دوریشمسلکی در یک جامعه است.
جامعه درویشمسلک، یک جامعه اتمیزه است که پیوستگیهای اجتماعی در آن از بین میرود و فرد، از دنیا میگریزد و صرفا متوجه آخرت میشود.
برای درویش، هیچ اهمیتی ندارد که حاکمیت در عالم با چه کسی و کدام تفکری باشد، کشورش مستعمره باشد یا مستقل، سلطهپذیر باشد یا آزاد. به همین دلیل است که هرچه تودهها درویشمسلکتر باشند، برای استعمارگران مطلوبترند.
یکی از عجیب ترین فرازهای تاریخ ایران سالها۱۲۰۰تا ۱۲۹۰ است، دوران سیاهی که سلطه و استثمار انگلستان در ایران به حداکثر رسید.
از جمله عجیبترین وقایع این دوران، تاسیس فرقهها و مذاهب انحرافی بسیار زیادی است که در طول تاریخ ایران بی سابقه بوده است.
علاوه بر دو انحراف بزرگ بابیت و بهائیت، فرقههای صوفی زیادی نیز در این دوران رشد کردند.
به این اسامی و سال تولدشان دقت کنید:
۱- علی محمد باب، موسس بابیت متولد ۱۱۹۹
۲- میرزا حسینعلی نوری، ملقب به بهاء موسس بهائیت: متولد ۱۲۰۰
۳-ملا سلطان گنابادی، موسس صوفیه گنابادی: متولد ۱۲۱۴
۴-جلال الدین ابولفظل عنقا، موسس صوفیه اویسیه: متولد ۱۲۲۷
۵-میرزا حسنعلی صفیعلیشاه، موسس صوفیه صفیعلیشاهی: متولد ۱۲۵۰
۶-میرزا عبدالحسن ذولریاستین مونسعلیشاه، موسس صوفیه مونسعلیشاهی: متولد ۱۲۵۲
۷- سید حسین حسینی ملق به شمس العرفا، موسس صوفیه شمس العرفائی متولد ۱۲۵۰