تهیه‌کننده «ضد گلوله» گفت: «ضدگلوله» داستان افراد شرکت کننده است و بهانه نزدیک شدن به این افراد نیز همین قصه‌هاست.

به گزارش مشرق - نشست خبری مسابقه مستند «ضدگلوله» با حضور حسین افشار تهیه‌کننده، مهدی ماهان کارگردان، مسعود آب‌پرور منتقد و کارگردان سینما و تلویزیون و گروه‌های شرکت کننده و همچنین اهالی رسانه در فرهنگسرای فناوری اطلاعات برگزار شد.

حسین افشار تهیه کننده «ضدگلوله» در ابتدای برنامه درباره ایده ژانر واقع نمایش با بیان اینکه این ژانر از سال 87 ایجاد شد، گفت: تولید این برنامه از سال 90 آغاز شد و با همکاری تیم جوان و باانگیزه توانستیم تا این مستند مسابقه را به تولید برسانیم.

وی افزود: در تولید برنامه «ضدگلوله» پروسه تولید، حضور شرکت کنندگان بیشتر، توجه به کیفیت و کمیت کار، مورد توجه قرار گرفته بودند که با برنامه‌ریزی انجام شده در حدود 6  ماه تولید این کار به نتیجه رسید. در حدود 10 ماه پروسه تولید «ضدگلوله» به طول انجامید و ضعفهای برنامه با توجه به نظر مخاطبان از بین می‌رفت.

افشار با اشاره به اینکه تلویزیون نسبت به قالب کار احساس مسئولیت ندارد، یادآور شد: در این راستا در رسانه ملی حتی برنامه ریزی و بودجه ریزی مناسبی نیز برای این ژانر نشده است. ولی امیدوارم که در سال آینده به این ژانر توجه و برنامه ریزی بیشتری کنند.

تهیه‌کننده «ضدگلوله» در رابطه با عوامل تولیداین مستند مسابقه توضیح داد: در تولید این مستند حدود 70 نفر از عوامل جلوی دوربین و پشت دوربین فعالیت داشتند که حدود 30 نفر از عوامل نظامی نیز در تعامل این پروژه با مستند مسابقه «ضدگلوله» همکاری داشتند.

افشار اظهار کرد: حوزه محتوا بسیار مهم است که در این کار سعی کردیم به این مهم توجه داشته باشیم. در این برنامه سعی کردیم وفادار به مخاطب و موضوع باشیم. ژانر مستند مسابقه سابقه دیرینی در تلویزیون ندارد و به نظرم می‌توان نسبت به سالهای گذشته شاهد افرایش مخاطب در این حوزه بود و راهکار آن هم توسعه این کار و ایجاد شرایط تولید بیشتر است.

وی «خنداننده شو» را در قالب این نوع برنامه دانست و گفت: حضور این برنامه به ما کمک کرد تا سطح توقع از مخاطب را داشته باشیم و تلاش بیشتری برای افزایش کیفیت و داشتن مخاطب کردیم.

در ادامه برنامه مهدی ماهان کارگردان «ضدگلوله» صحبت کرد و گفت: تولید این برنامه برای کلیه عوامل برنامه جذاب بود و دلیل آن هم توجه به کمیت مستند مسابقه بوده است. به این معنا که در 120 روز فیمبرداری روزی  4 نوبت ضبط داشتیم.

وی در ادامه سخنان خود به تفاوت مسابقه تلویریونی و مستند مسابقه پرداخت و گفت: در تولید مسابقه، رقابت بین دو نفر اتفاق می‌افتد و اما در مستند مسابقه کار از انتخاب کاراکترها شروع می‌شود و «ضدگلوله» داستان افراد شرکت کننده است و بهانه نزدیک شدن به این افراد نیز همین قصه‌هاست.

ماهان اضافه کرد: تا به امروز در کمتر کاری در تلویریون دیدم که با این جزییات و دقت به کاراکترها توجه شده باشد و ما مبنا را بر این افراد گذاشتیم و بر اساس ویژگی‌های بسیاری به آنها رسیدیم.

در ادامه مراسم مسعود آب پرور به عنوان منتقد برنامه سخنرانی کرد و گفت: تلویزیون تمرکزگریز است و در هر دهه نسبت به دهه قبل یک تکامل نسبی را پشت سر گذاشته است و به هیچ عنوان نمی‌توان فیلمی را بدون تمرکزگریزی تا انتها دید، چون ذات تلویزیون تبلیغات و بازرگانی است و نمی‌توان فیلمی را تا انتها بدون تبلیغات در تلویزیون دید.

وی افزود: کشورهایی که ایدئولوژی دارند و جنگ و بحران را پشت سر گذاشته‌اند، رسانه‌های پویایی دارند و رسانه ملی در حال سیدن به فرم است و باید بازنگری به فرم کنیم. تلویزیون فرم است و زمانی که نوع برنامه مشخص شود، فرم آن نیز مشخص می‌شود. تلویزیون تکامل رادیوست و رادیو، تئاتر و روزنامه یک رسانه ایستا هستند اما در بین اینها تنها تلویزیون پویاست.

آب‌پرور تصریح کرد: در حال حاضر فرهنگ معادل سرگرمی معنی شده است به این معنا که سرگرمی به نوعی فرهنگ شده است و به نظرم در این سالها فرهنگ را از دست داده‌ایم و سرگرم سازی را عبث می‌دانستیم. به گفته این منتقد، برنامه «ضد گلوله» به دلیل استفاده از ترکیب ابداعات جدید در تولید برنامه‌ خود توانسته به اهداف خود برسد.

به اعتقاد آب‌پرور، ما هفت هنر داریم که عنصر مسابقه و یا بازی به عنوان هنر هشتم به آن اضافه شده است و در عصر حاضر نمی‌توان آن را نادیده گرفت، در برنامه «ضدگلوله» این عوامل جمع آوری شدند و توانستند برنامه موفقی را به تولید برساند. وقتی محصولی را تولید می‌کنیم باید ببینیم که در بسته درست خود گنجانده شده یا نه که برنامه «ضد گلوله» این ویژگی را داشته است.