کد خبر 852550
تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۱

مراسم عمامه‌گذاری فرزند سیدحسن خمینی، متفاوت از مراسم عمامه‌گذاری سایر طلاب بود؛ مراسمی که انتقاد گسترده دوستداران امام راحل را در پی داشت.

به گزارش مشرق، انتشار تصاویری از مراسم عمامه‌گذاری سیداحمد خمینی فرزند سیدحسن خمینی در روز نیمه شعبان و در حسینیه جماران، واکنش‌های بسیاری را از سوی فعالان فضای مجازی و دوستداران امام راحل در پی داشت. 

گرچه سنت رایج عمامه‌گذاری در مناسبت‌های مذهبی، همچون اعیاد قربان و غدیر یا میلاد ائمه(ع) برگزار می‌شود و جمعی از طلاب با حضور در دفتر مراجع، با گذاشتن عمامه بر سر در اصطلاح به لباس روحانیت ملبس می‌شوند اما در حسینیه جماران، این مراسم به‌طور اختصاصی برای سیداحمد خمینی، فرزند سیدحسن خمینی برگزار شد.

همین موضوع سبب شد برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی با انتشار تصاویری از این مراسم نسبت به نحوه برگزاری این مراسم، حضور جمع کثیری از علما و روحانیون برجسته و همچنین حضور شخصیت‌های پرحاشیه‌ای همچون مهدی هاشمی رفسنجانی انتقاد کنند.

فعالان فضای مجازی با ایجاد هشتگ‌هایی از جمله #ژن_خوب، #تاجگذاری، #عمامه‌_گذاری و #کاخ_نشینی از برگزاری چنین مراسمی انتقاد کرده و عنوان می‌کردند که چرا این مراسم شباهتی به مراسم عمامه‌گذاری دیگر طلاب نداشته و فرزند سیدحسن خمینی مانند دیگر طلاب در یک مراسم عمومی ملبس به لباس روحانیت نشده است؟

خارج از عرف بودن این مراسم و حتی نحوه نشستن احمد خمینی به عنوان یک طلبه ساده، دقیقا برخلاف شیوه عمامه‌گذاری دیگر طلاب است. همین موضوع در فضای مجازی از سوی کاربران بررسی شده و آنها نقدهای زیادی از این تفاوت را منتشر کرده و این اقدام را تاج‌گذاری خطاب کردند، نه عمامه‌گذاری.

در ذیل تصاویری از مراسم سنتی عمامه‌گذاری طلاب در جشن نیمه شعبان امسال را که در حضور مراجع تقلید برگزار شد، مشاهده می‌کنید. 

از سوی دیگر انتشار تصاویری که پیش از این سیداحمد خمینی را در لباس روحانیت، این سوال را پیش آورد که وی چگونه پیش از برگزاری مراسم عمامه‌گذاری، اقدام به پوشیدن لباس کرده و در بین مردم حضور یافته و برای آنان سخنرانی کرده است.

البته این نخستین بار نیست که وابستگان و خانواده امام راحل دچار انتقاداتی می‌شوند که تعارض اقدام و عمل آنها با سیره و اندیشه‌های امام راحل را به رخ می‌کشد. پیش از این نیز ساخت‌وسازهای تجملی مرقد حضرت امام (ره) مورد انتقاد دوستداران امام قرار گرفته بود و کاربران فضای مجازی با هشتگ #کاخ_امام، از تبدیل مضجع امام کوخ‌نشینان به کاخ، انتقاد کرده بودند. 

احداث مرقد امام راحل در حالی صورت گرفت که کتاب‌ها، عکس‌ها، خاطرات و حتی فیلم‌هایی که از سیره عملی زندگی امام خمینی به جای مانده، حکایت از نفرت ایشان از کاخ‌نشینی و تجمل‌گرایی دارد. 

همچنین فاصله خانواده و بیت امام با آرمان‌ها و تاکیدات ایشان حتی در مساله حجاب نیز یکی دیگر از مواردی بود که در گذشته مورد انتقاد قرار گرفته است. از جمله این اظهارنظرها، می‌توان به مصاحبه نعمیه اشراقی نوه دختری امام خمینی با یک سایت خبری اشاره کرد که از صحبت‌های وی چنین برداشت می‌شد که مسئله حجاب در اندیشه امام خمینی(ره) کم‌اهمیت وحاشیه‌ای بوده و ایشان به‌سادگی از کنار مسئله گذشته و برخورد با آن را به عموم مردم سپرده‌اند.

نعمیه اشراقی در این مصاحبه چادر را پوششی نامناسب دانسته و اظهار کرده: «مسئله حجاب هرگز جزو دغدغه‌های امام نبوده و نسبت به این موضوع، بدواً کمتر اظهار نظر کرده است، مگر با اولویت ومحوریت موارد اساسی یا به‌عنوان پاسخ به برخی پرسش‌ها به این مورد به‌صورت حاشیه‌ای ورود داشته‌اند.»

این درحالی است که با مراجعه به بیانات امام مشاهده می‌شود که امام خمینی(ره) بارها از حجاب و اهمیت آن در قالب‌های متفاوت سخنرانی، نامه و مصاحبه‌های خارجی و داخلی یاد کرده‌اند و ابداً پوشش غیرشرعی را مسئله‌ای ساده و کم‌اهمیت نمی‌دانسته و برخورد با انحرافات را لازم می‌دانسته‌اند. همچنین طبق فتوای امام(ره) پوششی جز چادر می‌تواند حدود حجاب شرعی را فراهم کند؛ اما در اندیشه ایشان چادر ارزشی انقلابی و ایرانی دارد. 

نکته جالب توجهی که در میان تمام این تحریفات که از سوی نزدیکان امام راحل نسبت به اندیشه‌ها و سبک زندگی ایشان به چشم می‌آید سکوت مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (ره) در مقابل این مسائل است. آن هم در شرایطی که تکیه و تمرکز بر اندیشه‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی می‌تواند منافع حزب یا جریانی خاص را به خطر بیندازد و از این جهت برخی تلاش می‌کنند در مسیر تحریف و تخطئه اندیشه‌های ایشان قدم برداشته و «رهبر تحریف‌شده» را به جای شخصیت مورد اصلی مورد احترام به افکار عمومی تحمیل کنند.

در این شرایط مؤثرترین راهکار برای پیشگیری از چنین آسیبی تلاش موسسه‌ حفظ و نشر آثار حضرت امام خمینی (ره) برای جلوگیری از تحریف و تغییر اندیشه‌های ایشان است. موسسه‌ای که به اذعان سیدحسن خمینی در سال 97 بودجه‌ای بالغ بر 69 میلیارد تومان در اختیار دارد تا به ایفای نقش و وظیفه خود بپردازد.

آن هم وظیفه‌ای که از سوی مسئولان این موسسه اینگونه عنوان شده است: «مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(س) که خود از مواریث فرهنگی یادگار امام است، در طول سالهای گذشته کوشیده است تا در کنار نهادها و مراکز فرهنگی و رسانه‌های متعهد، از پیوند عمیق مردم و بویژه نسل جوان با آثار و رهنمودهای حضرت امام پاسداری کند و با تنظیم و انتشار صدها هزار نسخه از آثار امام و دیگر فعالیتهای متنوع خویش در عینیت بخشیدن به حضور نیرومند رهنمودها و رفتار و منش حضرت امام در متن جامعه اسلامی در داخل و خارج کشور گامهای مؤثری بردارد».

به نظر می‌رسد مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (ره) تنها راه پاسداری از اندیشه‌های امام راحل را در تنظیم و انتشار آثار به جای مانده از ایشان خلاصه کرده و تحریفات صورت گرفته از سیره امام خمینی را نادیده می‌گیرد و در مقابل منتقدین به تحریف‌کنندگان نیز سکوت اختیار می‌کند.

منبع: تسنیم