بعد از گذشت حدود ۳۴ ماه بعد از امضای برجام نه تنها خبری از هواپیماهای رویایی اصلاح طلبان نیست بلکه با خروج آمریکا از برجام شرکت‌های هواپیماسازی نیز در حال خروج از قرادادهای خود با ایران هستند.

سرویس سیاست مشرق- درحالی که روزنامه های اصلاح طلب این روزها در حال بزک کردن اروپا برای ماندگار سازی برجام هستند و حتی در این ماجرا به طور توهمی شریک استراتژیک آمریکا را مقابل او قرار می دهند اما برخی اخبار از قاره سبز نشان می دهد که کماکان اروپا زیر سایه کاخ سفید عمل می کند. به ویژه اینکه شرکت‌های تجاری اروپایی برخلاف همه ادعاهای سران کشورهای این قاره، سیاست آمریکا را اولویت خود در مراوادت تجاری قرار داده اند.

در همین زمینه خبر رسیده است که شرکت ایرباس لغو فروش هواپیما به ایران را پذیرفته است.[۱] منابع اروپایی گفتند، ایرباس از دست دادن توافق تاریخی خود با ایران را که آماده‌سازی آن ماه‌ها به‌طول انجامید، پذیرفته است. ایرباس، شرکت هواپیماسازی اروپایی و سازنده بزرگترین هواپیمای جت مسافربری جهان است. دفتر مرکزی این شرکت در شهر تولوز، فرانسه قرار دارد و کارخانجات آن در سراسر اروپا گسترده می‌باشند. این موضوع به خوبی تفوق اقتصادی آمریکا بر شریان‎های تجاری اروپا را ثابت می‌کند. این درحالی است که لغو این قراردادها لطمه زیادی به شرکت‌های هواپیماسازی می‌زند.

بیشتر بخوانید: 

دلواپسان بوئینگ و ایرباس چه تدبیری برای کارشکنی‌ آمریکایی‌ها دارند؟

شرکت‌های هواپیمایی ایرباس و بوئینگ گفته‌اند تصمیم آمریکا را مورد بررسی قرار خواهند داد، اما از اظهارنظر در مورد ریسک‌هایی که با آن مواجه‌اند خودداری کرده‌اند. جف کنیتل، رئیس شرکت ایرباس گفته: «ما کار درست را انجام خواهیم داد»[۲].

عکس یادگاری با هواپیمای ایرباس دستاورد برجام

در این رابطه، ریچارد ابولافیا، تحلیلگر گروه تیل گفت: «ایرباس خیلی مشتاقانه سفارشات ایران را در فهرست سفارشات خود گنجاند، اما بوئینگ محافظه‌کارتر بود، از این رو ایرباس اندکی بیشتر لطمه خواهد دید».

شرایط برای شرکت کوچک اما پرسود ای‌تی‌آر اندکی متفاوت است؛ تحلیلگران می‌گویند، این شرکت تاکنون ۸ فروند هواپیما به ایران تحویل داده و از نظر تعداد تحویل هواپیما بهتر از دو رقیب بزرگتر خود عمل کرده استبه‌نظر می‌رسد که این شرکت فرانسوی همچنان قصد دارد در اواخر امسال بقیه سفارشات ایران را نیز تحویل دهد و خواهد توانست قبل از اتمام مهلت ۹۰روزه در ماه اوت یک یا دو فروند هواپیمای دیگر را نیز به تهران تحویل دهد. اما این شرکت احتمالاً با تصمیمات صنعتی دشواری در مورد بقیه هواپیماهای سفارش داده‌شده توسط ایران مواجه خواهد بود.

شرکت‌های هواپیماسازی با تمام مشکلاتی که دارند درحالی در مقابل آمریکا عطای کسب سود از ایران را به لقایش می بخشند که روزنامه های اصلاح طلب بزک کننده اروپا در گذشته دستاوردهای مهم برجام را خرید  هواپیمای خارجی عنوان می کردند و تیترهای کنایه دار به جریان رقیب منتشر می کردند اما اینک بعد از گذشت حدود ۳۴ ماه بعد از امضای برجام نه تنها خبری از هواپیماهای رویایی اصلاح طلبان نیست بلکه با خروج آمریکا از برجام شرکت‌های هواپیماسازی نیز در حال خروج از قرادادهای خود با ایران هستند.

[۱] http://www.asriran.com/fa/news/۶۰۸۹۸۳/

[۲] https://www.tasnimnews.com/fa/news/۱۳۹۷/۰۲/۲۲/۱۷۲۳۲۰۴/