به گزارش مشرق، ایرج حریرچی در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره خسارات حوادث ترافیکی اظهار داشت: در نیمه اول دهه 80، حوادث ترافیکی دومین علت مرگ و نخستین علت مرگ زودرس در کشور بوده است ولی با اقدامات متعدد انجام شده و هماهنگی بین بخشی در طی 10 سال منتهی به سال 95 میزان مرگ ناشی از حوادث ترافیکی 31.7درصد و مرگ زودرس ناشی از این حوادث 37درصد کاهش یافته است و این کاهش پیشرفت مناسبی است ولی توجه کنیم که هم اکنون حوادث ترافیکی سومین عامل مرگ و میر در کشور و دومین عامل مرگ زودرس در ایران است.
وی ادامه داد: همچنین در سال 1370 سالهای از دست رفته عمر ایرانیان به دلیل حوادث ترافیکی برابر 1.900.000 سال بوده است، با وجود افزایش جمعیت به میزان 43درصد در 25 سال تا سال 1395 و همچنین افزایش چند برابری تعداد خودرو و موتورسیکلت، سالهای از دست رفته عمر در ایران به دلیل حوادث ترافیکی در کل کشور 44درصد کاهش یافته و به 1.062.000 سال از دست رفته عمر در سال 1395 رسیده است که البته خود این مقدار هم به میزان قابل توجهی بالا است.
حریرچی تصریح کرد: همچنین از سال 1384 تا سال 1396 در مدت 12 سال، تعداد خودروهای کشور 166 درصد و تعداد موتورسیکلتها 187درصد رشد پیداکرده است، یعنی تعداد خودروها 2.66 برابر و تعداد موتورسیکلتها 2.87 برابر بیشتر شده است، ولی افزایش میزان مصدومین ناشی از حوادث ترافیکی به نسبت بسیار کمتر بوده و در این 12 سال 21درصد رشد کرده و به عبارت دیگر 1.21 برابر بیشتر شده است.
معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: نکته بسیار مهم این است که میزان مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی از میزان بسیار زیاد 27 هزار و 755 نفر در سال 84 به میزان زیاد 15 هزار و 932 نفر در سال 96 کاهش پیدا کرده است. این کاهش چشمگیر42.5 درصدی مرگ ومیر ناشی از تصادفات در طی 12 سال علی رغم افزایش 166 درصدی تعداد خودرو و 187 درصدی موتورسیکلت و افزایش 21درصدی تعداد مصدومین دست آورد بسیار مهمی است.
وی تصریح کرد: در واقع این کاهش چشمگیر مرگ و میر ناشی از تصادفات و کنترل نسبی تعداد مصدومین نتیجه اقدامات متعدد و مهم در حوزههای مختلف توسط سازمانها و دستگاههای مختلف و نیز همکاری بین بخشی و همکاری و تغییر فرهنگ مردم است، ولی این اقدامات هنوز کافی نیست و اکتفا به اقدامات سابق ممکن است شامل پسرفت و یا عدم بهبود نتایج شود. به عبارت دیگر علاوه بر تداوم و نهادینه سازی اقدامات ثمربخش قبلی، باید اقدامات جدید مهم دیگری برای کاهش حوادث ترافیکی و مصدومیت و مرگ و میر ناشی از این حوادث باید انجام داد.
حریرچی گفت: تعداد مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی از 15 هزار و 932 مرگ در سال 95 به 16 هزار و 201 مرگ در سال 96 رسیده است، که نشان دهنده افزایش 1.7 درصدی موارد مرگ و میر است و در سال 96 نسبت به سال 95 با افزایش کمتر از یک درصدی در تعداد مصدومین در کشور مواجه بودیم.
سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: توجه کنیم که در سال 96 در هر 32 دقیقه یک مرگ یا 44 نفر در هر روز به دلیل حوادث ترافیکی داشتیم و در سال 96 تعداد بار مراجعه مصدومین حوادث ترافیکی به بیمارستانهای کشور برای دریافت اقدامات درمانی اعم از بستری و سرپایی و اعم از مراجعه بار اول از سر صحنه و مراجعات ضروری بعدی 827 هزار بار بوده است.
حریرچی تصریح کرد: همچنین در طی نوروز سال 97، بالغ بر 38 هزار و 426 نفر توسط آمبولانسهای اورژانس به مراکز درمانی انتقال یافتند که رشد 23.7 درصدی نسبت به مدت مشابه سال 1396 با اعزام 30 هزار و 874 نفر به مراکز درمانی را نشان میدهد.
سخنگوی وزارت بهداشت در توضیح دوباره و بیشتر درباره بخشنامه 5 خرداد معاونت درمان وزارت بهداشت عنوان کرد: این بخشنامه برای افزایش تسهیلات و رضایت بیماران بستری و همراهان آنها و جلوگیری از گرانفروشی و حذف روابط ناسالم مالی و نیز اطمینان کامل از به کارگیری تجهیزات پزشکی اصلی، ایمن و با کیفیت صادر شده است.
حریرچی خاطرنشان کرد: طبق این بخشنامه بیمارستانهای خصوصی، خیریه و عمومی غیردولتی مکلف هستند لوازم و تجهیزات مورد نیاز بیماران را بر اساس قیمتهای مصوب درج شده در سایت اداره کل تجهیزات پزشکی تهیه و در اختیار بیماران قرار دهند و از ارجاع بیماران به خارج بیمارستان اکیدا خودداری کنند.