خرداد ۱۳۹۷، ماهی است که در آن قیمت خودروهای داخلی از ۲ میلیون تا ۳۰-۲۰ میلیون تومان افزایش یافت، سکه طلا ۲.۵ میلیون تومان شد، مسکن و اجاره‌بها مجددا صعودی شدند.

 سرویس اقتصاد مشرق - با نزدیک شدن به پایان خردادماه، انتظار می‌رود طبق روال معمول، بانک مرکزی و مرکز آمار در روزهای آینده نرخ تورم کالاهای مصرفی در این ماه را اعلام کنند.

بنابر آمار اعلامی این دو دستگاه دولتی، نرخ تورم ماه‌ها است که تک‌رقمی و نزولی است. بانک مرکزی نرخ تورم اردیبهشت را ۹.۱ درصد اعلام کرد و مرکز آمار این شاخص را ۸ درصد اعلام کرد که نسبت به ماه‌های قبل، کاهش داشته است.

بیشتر بخوانید

چرا تورم اقشار کم‌درآمد از پولدارها بیشتر است؟+ جدول

یقینا اگر فردی خارج از ایران بخواهد اوضاع قیمت‌ها در کشورمان را بر اساس گزارش‌های این دو دستگاه دولتی تحلیل کند، با خود می‌گوید اوضاع قیمت‌ کالاهای مصرفی کاملا مطلوب است و خبری از گرانی در ایران نیست.

اما واقعیات اقتصاد کشور و آنچه که مردم با آن سر و کار دارند، کاملا متفاوت از آمارهای دولتی است. در همین ماه خرداد، قیمت بسیاری از کالاها با شتابی بی‌سابقه رو به افزایش گذاشت که دیگر مسئولان دولتی نیز نتوانستند آن را منکر شوند و جلسات زیادی برای مهار گرانی‌ها در سطح دولت و حتی سران قوا تشکیل شد.

خرداد ۱۳۹۷، ماهی است که در آن قیمت خودروهای داخلی از ۲ میلیون تا ۳۰-۲۰ میلیون تومان افزایش یافت، سکه طلا ۲.۵ میلیون تومان شد، مسکن و اجاره‌بها مجددا صعودی شدند، ارزاق و مواد غذایی گران شدند، و مواد اولیه کارخانجات هم از گرانی‌ها بی‌نصیب نماندند. در تمامی اقلام فوق، رشد قیمت‌ها دورقمی و حتی تا ۵۰ درصد هم بود.

با این اوضاع آشفته قیمت‌ها در بازار، قطعا اعلام حفظ تورم تک‌رقمی در خردادماه از سوی دستگاه‌های دولتی، شائبه‌ها نسبت به آمارها را تقویت خواهد کرد و بی‌اطمینانی مردم را افزایش خواهد داد.

به نظر می‌رسد مسئولان مرکز آمار و بانک مرکزی، به جای اصرار بر حفظ  دستاورد تورم تک‌رقمی بر روی کاغذ، باید واقعیات آمارها را به اطلاع مردم برسانند تا بیش از این، احساس بی‌اطمینانی و بی‌اعتمادی مردم به آمارهای مثبت دولت، افزایش نیابد.