کد خبر 866894
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۴:۳۰

حجم تبلیغ شرکت در قرعه‌کشی و مسابقه پیامکی در برنامه «۲۰۱۸» به حدی زیاد است که گاهی این برنامه به مراسم بخت‌آزمایی شباهت پیدا می‌کند. همچنین معرفی تبلیغ‌گونه کشورها در این برنامه، سؤال‌برانگیز است.

به گزارش مشرق، برنامه «۲۰۱۸» با اجرا و تهیه‌کنندگی عادل فردوسی‌پور، علاوه‌بر پخش زنده مسابقات این دوره از جام جهانی و تحلیل آنها بخش دیگری هم دارد. یکی از این بخش‌ها به معرفی کشورهای حاضر در جام جهانی می‌پردازد. در این بخش، به بهانه رقابت تیم‌های هر کشوری، گزارشی از تاریخ سیاسی و اجتماعی آن کشور ارائه می‌شود. اما نکته قابل تأمل، سانسور و تحریف بسیاری از واقعیت‌های مهم تاریخی درباره این کشورهاست و گویی برنامه «۲۰۱۸» درحال تبلیغ این کشورهاست.

به‌طور مثال فردوسی‌پور در معرفی کشورهای انگلیس و فرانسه، هیچ‌ اشاره‌ای به مهم‌ترین بخش‌های تاریخ معاصر این کشورها، یعنی استعمار و برده‌داری و جنایات گسترده آنها در کشورهای تحت سلطه‌شان نکرد. این درحالی است که این برنامه فرصت بسیار مناسبی برای بیان بسیاری از واقعیت‌ها به مخاطب انبوه این برنامه است.


همچنین حجم بسیار زیاد دعوت از بینندگان این برنامه برای شرکت در مسابقه و قرعه‌کشی با دادن وعده جوایز چندین میلیونی در این برنامه، برخلاف رسالت صداوسیما در جهت ترویج اقتصاد مقاومتی و دوری از ‌اشرافی‌گری است. طوری که گاهی فضای برنامه به مراسم بلیت بخت‌آزمایی شباهت می‌یابد.

منبع: کیهان