کاربران ایرانی علیرغم آنکه از سرعت اینترنت مطلوبی استفاده نمی کنند اما با این وجود بر اساس آمارهای حوزه آی تی که اخیرا به روز شده، جزء 10 کاربر برتر محصولات نرم افزاری شرکت های خدمات دهنده این نرم افزارها مانند گوگل و یاهو هستند.

به گزارش گروه خواندنی های مشرق، کاربران ایرانی در منطقه خاورمیانه جزو پراستفاده کننده ترین کاربران از اینترنت و نرم افزارهای صنعت آی تی هستند.
 
گزارش موسسات آمارگیری اینترنتی توسط سایت های معتبری مانند آلکسا که در حوزه ارزیابی و ترافیک سایت های اینترنتی فعالیت دارند، تایید می شود.

در جدول فوق که از سایت آلکسا برداشته شده است، ایرانیان را در رده دوم استفاده کنندگان از موتور جستجوی گوگل نشان می دهد. این بدین معناست که سایت گوگل در ایران، آمریکا، بنگلادش و الجزایر در رده نخست پربازدیدترین سایت هاست.
 
این موضوع زمانی شگفت آور می شود که هنوز بخش عظیمی از کاربران ایرانی از سرویس بسیار کند موسوم به دیال آپ برای اتصال به اینترنت استفاده می کنند و بنا به آمار سازمان مخابرات کشور حدود 2 درصد کاربران مجهز به اینترنت ADSL هستند که 40 درصد آنها نیز تهرانی اند.
 
 این سرعت کند ولی اشتیاق کاربران ایرانی برای استفاده از اینترنت و نرم افزارهای گوناگون شگفتی سازمان های تجزیه و تحلیل آمارهای آی تی را نیز برانگیخته است.

در جدول بالا نیز که از سایت آلکسا برداشته شده، میزان استفاده کاربران ایرانی از نرم افزارهای یاهو! و موتور جستجوی این کمپانی نشان می دهد. ایرانی ها بعد از تایوان و هنگ کنگ در رده سوم کاربران سایت یاهو! قرار دارند. این سایت هم اکنون در رده چهارم سایت های پربازدید کننده جهان قرار دارد.
 
گفتنی است بر اساس برخی آمارهای موجود، ایران با حدود هفتاد میلیون نفر جمعیت، سی و سه میلیون کاربر اینترنت دارد. سهم ایران از تعداد کاربران اینترنت در خاورمیانه بیش از ۵۰ درصد است که بالاترین سهم و میزان رشد را در خاورمیانه دارد .
 
همچنین قیمت اینترنت دایل آپ در ایران در حدود سال های ۱۳۸۹ از طریق شبکه هوشمند ساعتی ۳۰۰ تومان است. قیمت اینترنت پرسرعت بر اساس سرعت اتصال و پهنای باند معمولا به صورت ماهانه از حدود ۱۰ هزارتومان برای سرعت ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه با ترافیک ۳ گیگابایت تا حدود ۴۵ هزارتومان برای همین سرعت و ترافیک نامحدود متغیر است.
 
علی رغم ابلاغیه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مبنی بر غیرقانونی بودن فروش حجمی اینترنت تا این زمان (دی ۱۳۹۰) همچنان شرکت ها به فروش حجمی اینترنت مبادرت می ورزند.