کد خبر 882207
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۴

اتحاد و هماهنگی اپراتورهای تلفن همراه و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بر سر تعیین راهکارهایی نوین برای ارائه ارزش افزوده موبایل وارد مرحله تازه‌ای شد.

به گزارش مشرق، خدمات ارزش افزوده یا همان Value added service که به ‌اختصار Vas نامیده می‌شود به خدماتی اطلاق می‌شود که کاربران در ازای دریافت محتوا و استفاده از آنها، هزینه پرداخت می‌کنند که این پروسه علاوه بر بازدهی بالا برای اپراتورهای ارایه‌دهنده خدمات تلفن همراه، از جمله فاکتورهای قوی برای رونق بخشیدن به کسب‌وکارهایی نظیر تولیدکنندگان محتوا، توسعه‌دهندگان محتوا و جمع‌آوری‌کنندگان محتوا به حساب می‌آید.

با توجه به اینکه در سرویس‌های پیامکی، سازمان‌ها یا اشخاص می‌بایست برای ارسال پیامک به مخاطبان خود هزینه‌های پیامک را متحمل شوند اما با استفاده از سرویس‌های ارزش افزوده این امکان فراهم است که هزینه ارسال پیامک توسط مخاطبان پرداخت شود.

بیشتر بخوانید:

سهم اپراتورها از درآمدهای بانکی حذف می‌شود؟

در حال حاضر سرویس‌های ارزش افزوده بسیاری بر بستر شبکه اپراتورهای تلفن همراه به مخاطبان ارائه می‌شود که طرفداران پروپا قرص خود را دارد زیرا رویکرد آنها بیشتر بر آموزش و ارائه ارزش افزوده به معنای واقعی کلمه است اما در همین بستر، افرادی سودجو که به طرق خاص توانسته بستری را به خود اختصاص دهند، اقدام به سوءاستفاده از اعتماد کاربران کرده و با امیال صرفا اقتصادی اقدام به بمباران محتوایی مخاطبان می‌کنند که حتی سناریوی تعریف شده در پشت پرده بسیاری از آنها مبتنی بر فریب و جعل است.

با وجود اینکه فعالیت تولیدکنندگان و توسعه‌دهندگان محتوا بر بستر شبکه‌های ارتباطی و موبایلی، سود هنگفتی را برای اپراتورهای ارتباطی به همراه دارد اما فعالیت بی‌پروا و سوءاستفاده‌هایی که در این فضا می‌شود رفته رفته اعتبار اپراتورها را نیز خدشه‌دار کرده و موجی از نارضایتی را به همراه می‌آورد.

مسئله چندان عجیبی نیست که اگر شما هم به عنوان یکی از کاربران تلفن همراه بارها اقدام به غیرفعالسازی یک سرویس ارزش افزوده خاص کرده باشید اما باز هم محتوایی از آن سرویس برای شما ارسال شده یا به عبارتی توجهی به درخواست شما نشده باشد.

به صراحت می‌توان گفت که این مسئله ناخوشایند حداقل برای یکبار هم که شده باشد، گریبان کاربران تلفن همراه را چسبیده و کاسه صبر آنان را لبریز کرده است؛ اپراتورهای تلفن همراه نیز سالیان سال است وعده‌هایی را برای برخورد با متخلفان در این حوزه می‌دهند اما با تکرار کلاهبرداری‌ها و پیامک‌های پولی خسته‌کننده این شائبه ایجاد می‌شود که «اپراتورها برای حفظ منافع مالی خود حاضر به برخورد قاطع با متخلفان این حوزه نیستند...»

اما شاید رویکرد جدید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حفظ اعتماد مشترکان به خدمات ارتباطی، راه چاره‌ای برای برون‌رفت از شرایط حاکم بر این بخش باشد که ظاهرا توانسته اپراتورهای تلفن همراه را نیز برای جلوگیری از تخلفات بیشتر متحد و یک‌دل کند.

ظاهرا تصمیمات جدیدی در بدنه ارتباطی کشور برای ورود به این بخش در حال اتخاذ است زیرا اخیرا ابوذر مهرمنش؛ مدیر کل خدمات ارزش افزوده همراه اول با علم بر دغدغه کاربران تلفن همراه نسبت به خدمات ارزش افزوده، توییتی را منتشر کرده که نویدی خوشایند را در بطن خود دارد.

وی با اشاره به جلسه مدیران عامل و مدیران ارزش افزوده دو اپراتور اول و دوم تلفن همراه کشور با وزیر ارتباطات گفته است «این جلسه درباره خدمات ارزش افزوده بود که دغدغه‌ها و توصیه‌های شنیدنی و به حقی را از وزیر ارتباطات شنیدیم؛ ضرب‌الأجل دو هفته‌ای انشاءالله نتایج راضی‌کننده‌ای را به همراه خواهد داشت.»

متن این پیام حاکی از ایجاد نوعی هماهنگی بین مسئول ارشد حوزه ارتباطات و اپراتورهای تلفن همراه است که ضرب‌الأجل مطرح شده نیز خبر از شکل‌گیری اتفاق‌نظری بین مجریان و ناظر بر این حوزه می‌دهد؛ هر چند تلاش‌های بسیاری از ابتدای کار دولت برای مقابله با حجم گسترده پیامک‌های تبلیغاتی و سرویس‌های ارزش افزوده جعلی شده که نتایج خوبی را هم به همراه داشته است اما همچنان سودجویان با بهره‌گیری از ظرفیت‌های جدیدتر به دنبال دور زدن محدودیت‌ها هستند که امید می‌رود با راهکارهای اندیشیده شده، این مهم محقق شود.

اظهارات شفاف این مدیر حوزه اپراتوری و در میان گذاشتن موضوع جلسه با وزیر ارتباطات، به نوعی حکایت از آمادگی اپراتور اول برای تأمین شرایط این ضرب‌الأجل دارد که با توجه به حضور نمایندگان اپراتور دوم در آن جلسه، امید می‌رود سایر اپراتورها نیز قادر به تأمین شرایط لحاظ شده در این ضرب‌الأجل باشند تا نهایتا کاربران به قضاوت در این حوزه رقابتی بپردازند.

منبع: تسنیم