کد خبر 88535
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۲

علیرغم آنکه در صنعت خودرو سازی تمامی کارخانه های بزرگ سعی می کنند محصولات خود را تا آخرین لحظه رونمایی از دید رقیبان دور نگه دارند اما از هم اکنون پیش بینی ها برای صنعت خودرو سازی در سال 2012 آغاز شده است.

به گزارش گروه خواندنی های مشرق، باید توجه داشت که عملی شدن همه این طرح ها در سال 2012 میلادی به عوامل مختلفی از جمله شرایط اقتصادی دنیا و میزان سود سهام شرکتهای خودروسازی بستگی دارد؛ حتی بالا رفتن قیمت بنزین ممکن است برخی از طرح های سال آینده میلادی برای به کار بردن فناوری های جدید را به تعویق بیندازد یا فناوری های دیگری را در دستور کار کمپانی های بزرگ قرار دهد.
 
از این رو این طرح این ایده ها به معنای به وقوع پیوستن حتمی آنها در سال جدید میلادی نیست اما با این وجود کپانی های بزرگ خودروسازی گفته اند که به کار بردن این فناوری ها در سال جدید رای آن ها اولویت خواهد داشت.

تولید بیشتر خودروهای هیبریدی
 
 
در تصویر بالا، پرفروشترین خودروی هیبریدی جهان، یعنی تویوتا پریوس را می بینید که به خاطر استفاده از دیگر منابع انرژی برای رانش خودرو، در هر 100 کیلومتر فقط 3 لیتر بنزین استفاده می کند و با یک باک پر آن می توان مسیر تهران تا بندرعباس را پیمود.(حدود 1000 کیلومتر)
 
خودروهای هیبریدی خودروهایی هستند که با ترکیب نیروی ناشی از موتور احتراق داخلی با منبع ذخیره انرژی الکتریکی موجب صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش آلودگی ناشی از خودروهای بنزینی و دیزل موجود در بازار می شود. با توجه به تقاضای زیاد برای خرید خودرو در ساسر جهان و رو به پایان بودن سوخت های فسیلی مانند نفت و بنزین که سوخت مورد نیاز این ماشین ها را تهیه می کند، تقاضا و نیاز برای تولید خودروهای هر چه کم مصرف تر و روی آوردن به انرژی های دیگری به غیر از انرژی های فسیلی بیش از پیش احساس می شود.
 
در واقع خودروهای هیبریدی تنها از منبع بنزین به عنوان منبع سوخت و رانش خودرو استفاده نمی کنند. بطور کلی تمام وسایل نقلیه ای که از ادغام دو و یا چند پیشرانه انتقال نیرو که بطور مستقیم و یا غیر مستقیم به سیستم انتقال قدرت وابسته هستند را ماشینهای هیبریدی گویند.
 
بیشتر خودروهای هیبریدی تولید شده تاکنون از نوع بنزینی - الکتریکی هستند گرچه بعضی از خودروسازها مانند پژو سیتروئن خودروهای هیبریدی از نوع دیزل - الکتریکی نیز تولید کرده اند .
 
استفاده از لاستیک های ضد پنچری

در كنار تلاش هایی كه برای افزایش كارایی، چسبندگی، دوام و قابلیت تایرها صورت می گیرد، یكی از فناوری هایی كه در مورد تایر توسط تولیدكنندگان به شدت دنبال می شود مقابله با پنچری است.
 
كارهای صورت گرفته در این زمینه این نوید را در سال 2012 می دهد كه مشكل پنچر شدن لاستیك به خاطره ها بپیوندد. یكی از فناوریهایی كه در این زمینه توسط كمپانی میشلن ارائه شده است استفاده از سیستم PAX می باشد. در این نوع تایرها دیگر دیواره های تقویت شده وجود ندارند بلكه به جای آن از یك حلقه تقویتی داخلی استفاده شده است. هنگامی كه باد تایر خالی می شود، این حلقه داخلی كه به رینگ متصل است وزن ماشین را تحمل می كند اما این روش نیز مورد نظر نهایی تولیدکنندگان تایر نیست.
 
کارشناسان راه حل دیگری برای مشكل پنچری ارائه می دهند و آن استفاده از تایری است كه اصلا به باد نیاز نداشته باشد و واضح است كه تایر بدون باد هیچ گاه پنچر نخواهد شد.
 
در این لاستیك ها وزن ماشین توسط پره هایی انعطاف پذیر و در عین حال مستحكم تحمل می شود. این تایرها برتری های فراوانی نیز دارند. نخست اینكه تعداد اجزای آنها بسیار كمتر از لاستیك های معمولی است همچنین دیگر نیاز به استفاده از نمایشگرها و سنسورهای فشار باد تایر و هچنین لاستیك زاپاس در اتومبیل نیست، از آنجا كه پره ها مقاومت زیادی در مقابل نیروی وارده از پهلو دارند، این لاستیك ها قابلیت دورگیری بهتری نسبت به لاستیك های معمولی خواهند داشت.

شیشه های آنتی UV

 
اشعه فرابنفش مضر خورشید در برخورد طولانی مدت با پوست باعث پیری، ایجاد چروک و لکه های قهوه ای رنگ و بالا بردن میزان ابتلا به سرطان پوست خواهد شد و کمپانی های خودروسازی قول داده اند تا از فناوری تولید و به کارگیری شیشه های ضد اشعه فرابنفش خورشید در خودروهای خود به طور انبوه استفاده کنند. مجهز شدن خودرو به این شیشه ها مانند این است که از چشمانمان در برابر خورشید گرم و داغ بوسیله عینک دودی استاندارد محافظت کنیم.
 
همچنین اشعه مضر فرابنفش خورشید ( UV ) به دلیل داشتن فركانس بالا دارای انرژی زیادی بوده و می تواند از شیشه ها عبور كرده و به راحتی قطعات داخلی خودرو را دچار رنگ پریدگی و ترك خوردگی نماید. اما شیشه های جدید خودروها به علت بكارگیری گونه های شیمیایی UVabsorbers در ساختار آنها قادر هستند به میزان 99% تا 99.9% از ورود اشعه مضر فرابنفش ( UV ) جلوگیری نمایند .
 
همچنین عدد SPF این محصول 100 می باشد به عبارت دیگر آثار سوء اشعه فرابنفش به یك صدم كاهش می یابد . این مزیت در كرم های ضد آفتاب استاندارد بین 15 تا 45 می باشد.

سیستم ضد سرقت غیرقابل هک خودرو
 
 
دزدیدن ماشین در دنیای امروز به معضل بزرگی تبدیل شده است. با وجود روی کار آمدن سیستم های جدید ضد سرقت اما هنوز سارقان می توانند با ابداع شیوه های جدید و هک سیستم های ضد سرقت، دست به ربودن خودروهای سواری بزنند.
 
با این وجود شرکتی ژاپنی با همکاری کمپانی بی ام و از طراحی سیستم ضد سرقتی خبر داده اند که به هیچ وجه قابل هک شدن و دستکاری نیست و از عنبیه راننده و اثر انگشت او و حتی سیستم بوی بدن راننده استفاده می کند تا راننده اصلی را شناسایی کند. در این سیستم که قرار است از سال 2012 به طور انبوه در ماشین های ساخت آلمان مانند بنز و بی ام و استفاده شود، راننده می تواند به صورت دلخواه این سیستم مطمئن ضد سرقت را به کار بیندازد و ماشین بلافاصله با نزدیک ترین مرکز پلیس تماس دائمی خواهد داشت تا در صورت هر گونه رفتار مشکوک هر شخصی به غیر از راننده اصلی، پلیس را در جریان این موارد مشکوک با ذکر مکان جغرافیایی خودرو قرار دهد.