کد خبر 88782
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۲

تونل نيايش كه عمليات اجرايي آن از ابتداي سال جاري آغاز‌ شده و ان‌شاءالله دردهه فجر سال 1391 به مرحله بهره‌برداري خواهد رسيد، يكي‌از 20 تونل طويل جاده‌اي دنيا بر طبق آمارهاي انجمن بين‌المللي تونل (ITA) به‌حساب مي‌آيد.

به گزارش مشرق به نقل از تهران امروز،  اين پروژه شامل تونل‌هاي شمالي و جنوبي، تونل كردستان و تونل 04 است كه متراژ مجموع تونل‌هاي ياد شده به ‌همراه تونل‌هاي دسترسي و ارتباطي 8560 متر و با احتساب رمپ‌ها، طول كلي پروژه احداث تونل نيايش به 10252 متر مي‌رسد.با ‌اين‌ حساب مي‌‌توان تونل نيايش را درجمع 20 تونل طويل جاده‌اي دنيا به‌شمار‌آورد.
 
البته بسياري از تونل‌هاي جاده‌اي كه در ليست تونل‌هاي طويل بالاتراز تونل نيايش قراردارند، تونل‌هاي بين‌شهري بوده و اگر بخواهيم صرفاً تونل‌هاي ساخته‌شده در شهرها را در محاسبات اينچنيني منظور كنيم، قطعاً رتبه تونل نيايش كه البته ويژگي‌هاي منحصربه‌ فردي نيز دارد، در رده‌بندي جهاني ارتقا پيدا خواهد كرد.اينكه سطح مقطع تونل در محدوده دوراهي‌ها (Bifurcation) به 447 مترمربع مي‌رسد، تجربه‌اي كم ‌نظير درمقوله تونل‌سازي شهري محسوب‌ مي‌شود كه متخصصان و كارشناسان داخلي و خارجي نيز بر آن اذعان دارند.

تونل نيايش در شهري احداث‌ مي‌شود كه خاك بستر آن آبرفتي‌بوده و بدين‌لحاظ عمليات حفاري پيچيدگي‌هاي خاص خودرا به ‌همراه دارد.درحال ‌حاضر تونل Laerdal به ‌طول بيش از 24 كيلومتر دركشور نروژ طولاني‌ترين تونل جاده‌اي دنيا به‌حساب ‌مي‌آيد كه كار ساخت آن اواخر سال 2000 ميلادي به پايان رسيده‌است.

البته نروژي‌ها درزمينه احداث تونل‌هاي جاده‌اي داراي سابقه‌اي طولاني بوده و پيش‌از اين نيز با ساخت تونل‌هاي Gudvangaو Folgefonn كه هردو بالغ ‌بر 11 كيلومتر طول دارند، خود را دراين عرصه مطرح‌ كرده‌اند. آنها سال 2012 تونل Jondal و سال 2014 تونل Toven را كه هر دو حدود 10 كيلومتر طول دارنـد را مـورد بهره‌برداري قرار خواهند ‌داد.

با‌توجه به‌ مواردي كه ذكرشد، جايگاه ارزنده تونل 10 كيلومتري نيايش بيش‌از ‌پيش مشخص‌مي‌شود. حتي در كشور اتريش كه مبدع روش حفاري خاص خود به‌نام (NATM) در دانش تونل‌سازي محسوب‌ مي‌شود، تنها 2 تونل جاده‌اي بزرگ‌تراز تونل نيايش (به لحاظ طول) احداث شده‌است؛ يكي تونل Arlberg به طول تقريبي 14 كيلومتر كه اواخر سال 1978 ميلادي افتتاح ‌شد و ديگري تونل Plabutsch به طول بالغ ‌بر 10 كيلومتر كه سال 2004 به بهره‌برداري رسيد.
 
نكته جالب اينجاست كه در قاره آسيا بعد از كشورهاي چين و ژاپن، ايران سومين كشوري است كه اقدام به احداث تونل‌هاي طويل جاده‌اي كرده و دراين زمينه جزو كشورهاي پيشرو درقاره خود به‌ حساب مي‌آيد. البته نبايد ازنظر دورداشت كه تايواني‌ها نيز اخيراً درمقوله تونل‌هاي جاده‌اي دست‌ به ‌كار شده‌اند؛ تونل Hsuehshan به‌طول تقريبي 13 كيلومتر كه در سال 2006 زيربار ترافيك رفت، نمونه بارز از اين ادعاست.دركشور ما تونل موسوم به تونل البرز كه طرح آن در آزاد راه جديد تهران – شمال ديده ‌شده و كار ساخت آن از سال 1383 آغاز شده‌ است، با 6300 متر طول دومين تونل جاده‌اي طويل به‌حساب‌مي‌آيد.