کد خبر 88956
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۸

حکایت حاکمان و پادشاهان همسایه ما به هزار و یک شب می‌ماند؛ داستان در داستان در داستان. در روزگار گذشته٬ این داستان‌ها بیشتر در سینه‌ها می‌ماند تا پادشاه بمیرد یا پادشاهی برافتد یا ... در روزگار ارتباطات، اما هیچ رازی را نمی‌توان چندان در سینه نگه داشت...

به گزارش مشرق به نقل از تابناک، دو روز پس از انتشار فایل صوتی سخنرانی امیر قطر علیه سران عربستان سعودی، فایلی دیگر منتشر شد که بر پایه آن، جزییات بیشتری از محل و مخاطب نخست‌وزیر قطر فاش شد.

هفته گذشته مطلبی منتشر کردیم با نام این که «ما در هر صورت رژیم سعودی را ساقط خواهیم کرد»؛ این مطلب شامل فایل صوتی شاهزاده «حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی»، نخست وزیر قطر، اظهاراتی علیه رژیم سعودی بیان می‌کند و از تلاش کشورش برای براندازی رژیم آل سعود سخن می‌گوید.

دو روز پس از انتشار آن فایل صوتی، فایلی دیگر منتشر و جزییات بیشتری از محل و مخاطب نخست‌وزیر قطر فاش شد. بنا بر این فایل، مشخص شد که مخاطب شاهزاده «حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی»، «معمر قذافی»، دیکتاتور سابق لیبی، از سرسخت‌ترین دشمنان عربستان و به ویژه شخص «ملک عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی بوده است.

اما در جدیدترین جزییات منتشره درباره آن مطلب، رسانه‌های عربی صبح امروز فاش کردند که این فایل صوتی توسط «مشعان الجبوری»، سیاستمدار وابسته به حزب منحله بعث عراق ـ که رابطه بسیار نزدیکی با «معمر قذافی» داشته ـ به رسانه‌های عربی فروخته شده است.

گفتنی است، «مشعان الجبوری»، پیش از سقوط رژیم «صدام حسین» دیکتاتور سابق عراق، عضو حزب منحله بعث بود و پس از روی کار آمدن حکومت جدید عراق، از فعالان سیاسی در روزهای نخست بود، ولی پس از مدتی که دست داشتن وی در عملیات‌ تروریستی در نقاط گوناگون عراق فاش شد، به اردن گریخت و همواره بین اردن و سوریه رفت و آمد می‌کند.

وی هم‌اکنون از سوی پلیس بین‌الملل (اینترپل) تحت پیگرد قانونی است. او از سال‌ها پیش، ارتباط نزدیک و تنگاتنگی با دیکتاتور سابق لیبی داشته و با این ارتباط موفق شد به اطلاعات محرمانه «معمر قذافی» دست یابد.

او همچنین در اظهاراتی فاش کرد که «قذافی» در دوران حکومت خود، همواره مذاکرات خود با سران و مقامات کشورهای عربی را پنهانی ضبط می‌کرده تا در روز مبادا، علیه خودشان از آن بهره گیرد؛ فایل صوتی شاهزاده «حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی» علیه رژیم سعودی نیز از جمله مطالب کلکسیون قذافی بوده است.

رسانه‌های عرب زبان امروز فاش کردند، پس از افزایش تلاش‌های قطر برای براندازی حکومت سوریه، مقامات سوریه‌ای نیز تصمیم گرفتند، چهره واقعی حکومت قطر را به جهانیان نشان دهند. از همین روی، با کمک «مشعان الجبوری» به این فایل صوتی دست یافتند و آن را رسانه‌ای کردند.

گفتنی است، بازداشت دو ماه پیش یکی از دیپلمات‌های ارشد قطری که با گذرنامه‌ای جعلی در حال سفر به دمشق بود و نیز فاش شدن این فایل صوتی شاهزاده «حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی»، موجب شده است که قطر از فشارهای خود علیه حکومت سوریه بکاهد.