کد خبر 88985
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۵

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس تأکید کرد که این برای چندمین بار است که ایران برای بستن تنگه هرمز تمرین نظامی می‌کند تا در روز مبادا در صورتی که تحریم نفتی ایران عملی شد، ایران اجازه ندهد که کشورهای دیگر هم نفت خود را از تنگه عبور دهند.

به گزارش مشرق ،اسماعیل کوثری نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به برگزاری رزمایش ارتش جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس، گفت: کشورها معمولاً در خشکی، هوا و دریا اقدام به برگزاری رزمایش‌های سالانه می‌کنند و این‌گونه رزمایش‌ها به طور سالانه و برنامه‌ریزی‌شده، برگزار می‌شود.

وی در این زمینه افزود: ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز بر اساس برنامه‌ای مدون و از قبل تدوین شده، رزمایشی را با عنوان "ولایت ۹۰" برگزار کرده است.
 
"در مورد اینکه برخی کشورها مانند آمریکا از برگزاری این رزمایش اظهار نگرانی کرده‌اند، جا دارد که از آنها سؤالی در این باره بپرسیم که چرا آمریکا با زور کشورهای منطقه را اشغال می‌کند و سپس با برخی کشورها رزمایش مشترک هم برگزار می‌کند، اما ایران ضمن اعلام قبلی هم نباید رزمایش برگزار کند."

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: پیام ارتش ایران برای کشورهای منطقه دوستی و تأمین امنیت است و آنها نباید نگران حضور بیگانگان در منطقه باشند؛ این برای چندمین بار است که ایران برای بستن تنگه هرمز تمرین نظامی می‌کند تا در روز مبادا در صورتی که تحریم نفتی ایران عملی شد، ایران اجازه ندهد که کشورهای دیگر هم نفت خود را از تنگه عبور دهند.

کوثری با تأکید بر اینکه ایران هنوز تنگه هرمز را نبسته است، اظهار داشت: محدوده رزمایش نیروهای مسلح، آب‌های سرزمینی و محدوده آب‌های بین‌المللی است و اگر ما زمانی احساس کنیم که دشمنان بخواهند مانع صادرات نفت کشورمان شود، قطعاً تنگه هرمز را می‌بندیم.

وی در عین حالی که برگزاری رزمایش ارتش در تنگه هرمز را هشدار به غرب دانست و تأکید کرد: این رزمایش تمرین بازدارندگی و نمایش اقتدار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است.