در اين کتاب تلاش شده تا درباره حيات معقول که از موضوعات موجود در آثار علامه جعفري است، بحث شود. اينکه آيا واقعا ميشود ايشان را به عنوان يک انديشمند اجتماعي درنظر گرفت که بر اساس آنچه در اين کتاب آمده، پاسخ به اين سؤال مثبت است.
همچنين در اين اثر تبين شده که چگونه ميشود گفت که در چارچوب جامعهشناسي و نظريههاي اجتماعي، علامه جعفري صاحب مکتبي هستند و يا اينکه وي عضو مکتبي به حساب ميآيند که بر اين اساس نيز نويسنده نام مکتب اصالت فطرت را بر آن نهاده است.
در همين ارتباط سيدجواد ميري؛ استاد دانشگاه صنعتي شريف گفته است: متأسفانه آثار و شخصيت متفکراني چون علامه جعفري در خارج از ايران شناختهشده نيست. همچنين به دليل آنکه تحصيلات و زندگي من در اروپا و آمريکا بوده، به اين نتيجه رسيدهام که معمولا دانشجويان آنها در حوزه علوم اجتماعي از انديشمندان غيراروپايي کمتر ميدانند و اين يکي از علتهاي تأليف اين کتاب بوده است که بگويم لزوما اينگونه نيست که تاريخ علوم اجتماعي يا علوم انساني مختص به اروپا و آن هم در همين مدت 150 سال باشد.
نويسنده کتاب افزود: متأسفانه در داخل کشور نيز آنچنان آشنايياي با انديشههاي اجتماعي علامه جعفري وجود ندارد و حتي من در شروع فعاليت خود با برخي نظرات مواجه شدم که قائل بر اين بودند که ايشان به جز در مسائل فقهي، داراي نظر نيستند. من در اثر خود سعي کردهام که با دليل نشان دهم علامه جعفري يک انديشمند جامعالاطراف است و انديشههاي اجتماعي زيادي دارد.