کد خبر 895
تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۸۹ - ۲۰:۱۶

داستان مشکلات و معضلات خطوط اتوبوس هاي بي.آر.تي يا همان سامانه اتوبوس هاي تندرو در تهران پايان ندارد و در فصل جديد آن، بزرگراه چمران به عنوان يکي از محوري ترين مسيرهاي شمال به جنوب پايتخت دچار آن شده است.

به گزارش مشرق به نقل از ايرنا، شهروندان تهراني پس از تعطيلات هفته گذشته پايتخت که به دليل گرماي طاقت فرساي هوا روي داد، در گذر از مسير پر تردد بزرگراه شهيد چمران با ترافيک غير منتظره و کندن درختان 30 ساله اي روبرو شدند که ناشي از دوبانده شدن اين بزرگراه بود.
باند تندرو اين بزرگراه، در کمال ناباوري رانندگان از مسير تردد خارج شده و گاردريل هاي زرد رنگ، اجازه ورود خودرو را به رانندگان نمي داد.
سرنخ کلاف اين ترافيک از تقاطع خيابان باقر خان آغاز شد و رانندگان هرچه اين کلاف را در گذر از پل نصر، پل حکيم، پل همت، پل مديريت و نهايتا پل پارک وي دنبال کردند، اثري از رواني تردد نديدند.
در تمام طول مسير، ترافيک خودرو، کلافه کننده بود و در معبرهاي باريک اين بزرگراه مانند زير پل نصر و حد فاصل بزرگراه حکيم و همت، غير قابل تحمل.

** بازهم اجراي طرح بدون اطلاع

همه تعريف اين ترافيک که چند روزي است گريبان رانندگان خودروها را گرفته به "خط چهار اتوبوس هاي تندرو" ختم مي شد که البته در بي اطلاعي اکثر مسوولان و رسانه ها صورت گرفت.
آنگونه که خسرو دانشجو، سخنگوي شوراي اسلامي شهر تهران با ابراز بي اطلاعي کامل از اجراي چنين طرحي مي گويد: با توجه به قوانين موجود بايد شوراي شهر در اين زمينه مطلع بوده و در تصويب و اجراي آن نظارت داشته باشد اما من به عنوان سخنگوي شوراي شهر هيچ اطلاعي از نحوه و زمان اجراي آن ندارم.
وي درباره اجراي اين طرح مي‌افزايد: البته نمي‌شود آن را بدون جزييات نقد کرد و بايد بعد از انجام درباره کم و کيف آن بحث کرد اما اين بزرگراه بدون اطلاع شورا دو بانده مي‌شود.
تجربه تلخ اجراي طرح هاي شهري بدون اطلاع شوراي شهر و دستگاههاي مسوول در راه اندازي خط قبلي اتوبوس هاي تندرو در خيابان ولي عصر و نيز بزرگراه افسريه تکرار شده بود و در اين تجربه ها نيز اين مردم بودند که تاوان اجراي سليقه اي طرح هاي مديران شهر را دادند.
ترافيک سنگين بزرگراه بسيج به دليل اجراي خط چهار اتوبوس هاي تندرو ، هنوز که هنوز است براي بسياري از ساکنان محله هاي افسريه آزار دهنده مي باشد و هنوز هم ساکنان خيابان ولي عصر و کسبه اين مسير، از يکطرفه شدن اين خيابان گلايه دارند.

** توجيهاتي براي يک طرح

مديران شهري در حالي از اجراي طرح خط چهار اتوبوس هاي تندرو در مسير بزرگراه چمران دفاع مي کنند که دفاعياتشان، توجيهاتي غير قابل پذيرش - حداقل از سوي بخش عمده اي از جامعه - است.
در شرايطي که بزرگراه چمران بزرگراه محوري شمال به جنوب شهر بوده و عمده گذرکنندگان از اين مسير، ساکنان مناطق شمالي شهر براي دسترسي به واحدهاي شغلي شان در مرکز شهر بوده و عمدتا از وسيله نقليه شخصي استفاده مي کنند و از سويي حضور در معدود مسيرهاي اتوبوس اين منطقه، حکايت از اقبال کم مردم به اتوبوس دارد، مسدود کردن يک باند از بزرگراه براي گذر اتوبوس چه توجيهي مي تواند داشته باشد؟
در اکثر شهرها و کشورهايي که تجربه استفاده از چنين سيستم هاي حمل و نقلي را داشته اند، مراکز شهر که از تردد زيادي برخوردار است ، براي اجراي بي.آر.تي استفاده مي شود اما مسوولان شهرداري همچنان از تجربيات خود در اجراي اين طرح آنهم در بزرگراهها استفاده مي کنند.
سيد جعفر تشکري هاشمي معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران درباره ترافيک سنگين در اين مسير و کنترل حجم انبوه خودروها مي گويد: مردم از اين پس بايدسعي کنند در ترددهاي شهري خود از وسايل حمل ونقل عمومي استفاده کنند چرا که بودجه‌ها وامکانات اجازه نمي دهند مسيري را که مي تواند 40 نفر را جابجا کند به يک نفر اختصاص دهيم.
معاون حمل و نقل شهرداري تهران مي افزايد: اين به معناي تنبيه مردم در استفاده از وسايل تک سرنشين نيست بلکه تشويق انان به خودروهاي عمومي بوده و همچنين فرهنگ سازي براي کاهش استفاده از سايل نقليه شخصي است.
البته وي درباره تاکسي ها، نحوه خدمات دهي اتوبوس‌ها، تردد افراد خاص و غيره مي‌گويد اميدواريم که نحوه خدمات دهي اتوبوس‌ها روز به روز بهتر شده و مردم شاهد خدمات رساني بهتري در اين زمينه باشند.
وي خاطر نشان مي کند: در حال حاضر در وضعيت مناسب و ايده‌ آلي در خدمات دهي به شهروندان قرار نداشته و اميدواريم که بزودي مسير استفاده مردم را از حمل و نقل عمومي هموار سازيم.

** ايراداتي که هنوز پا برجاست

در حالي اجراي خط چهار اتوبوس هاي تندرو آغاز شده که هنوز ايرادات اجراي سه خط قبلي پا برجاست و مردم با مشکلات بسياري در استفاده از اين خطوط مواجه اند.
شايد مهمترين مشکل موجود در اين اتوبوس ها تعداد زياد مسافر و بسته شدن درهاي اتوبوس با "هل دادن" و صلوات فرستادن باشد که در طول مسيرهاي سه گانه اتوبوس هاي تندرو کيف، چادر، مانتو و کت هاي مسافران که از لاي در بيرون مانده است به وضوح خود نمايي مي کند.
از سويي برخوردهاي نه چندان مناسب رانندگان اين اتوبوس ها که به دليل حجم بالاي مسافر، ترافيک در خطوط اتوبوس و زمان بالاي فعاليت نيز مزيد بر علت شده تا شهروندان با نارضايتي و از روي ناچاري سوار بر اين اتوبوس ها شوند.
برخي شهروندان در گفت وگو با ايرنا از کيفيت نامناسب صندلي هاي اتوبوس هاي بي.آر.تي که فقط ظاهر زيبايي دارند گلايه داشته و برخي از سيستم تهويه اين اتوبوس ها که بعضا کار نمي کند ابراز نارضايتي مي کردند.
ايجاد ترافيک اتوبوس ها در مسيرها و تقاطع هايي که باريک است، نبود چراغ هاي راهنمايي هوشمند براي گذر اتوبوس ها و نيز تبديل اتوبوس هاي تندرو به اتوبوس هاي کندرو در ساعات پيک ترافيک به دليل مناسب نبودن وضعيت شهرسازي و معماري خطوط از ديگر مشکلات خطوط بي.آر.تي است.
گروهي از شهروندان نيز از نبود پل‌هاي عابر پياده در ايستگاههاي خطوط بي.آر.تي گلايه داشته و مي گويند: وقتي در هر يک از ايستگاهها پياده مي شويم، چون ايستگاه در وسط خيابان است براي گذر از عرض خيابان پلي وجود ندارد و اين مساله ميزان تصادفات عابران و خودروها را افزايش مي دهد.
عرض باريک برخي معابر خطوط بي.آر.تي نيز موجب شده تا علاوه بر وجود مشکلات فراوان در خطوط اتوبوسراني ترافيک سنگين خودروهاي شخصي در اطراف اين خطوط ايجاد شود.

** بي.آر.تي چيست؟

BRT مخفف bus rapid system است، يعني سيستم اتوبوس هاي پرسرعت. سال هاي زيادي است که در کشورهاي مختلف روش هاي متفاوتي براي افزايش کيفيت و سرعت خدمات اتوبوس ها استفاده مي شود.
مي توان گفت که بي.آر.تي تلفيق همه روشي هايي است که تاکنون در اتوبوسراني تجربه شده تا بتواند به افزايش سرعت در تردد اتوبوس ها کمک کند.
به اعتقاد کارشناسان ترافيک، خطوط سريع السير اتوبوسرانيBRT، مديريت زمان و تحولي نوين در رفاه و جابجايي مسافران را در بسياري از شهرهاي دنيا به دنبال داشته که در تهران مشکلات و تبعات بسياري را در پي داشته است.
مسير تردد اتوبوس هاي BRT از "خطوط مياني" خط ويژه است وبه صورت ناوگاني سه دستگاهي، حرکت کرده و طبق طراحي هاي انجام شده ازسمت چپ پهلوگيري و نسبت به سوار و پياده نمودن مسافران اقدام مي کنند.
اتوبوس هاي BRT طبق استانداردهاي حمل و نقل روز دنيا داراي طراحي مدرن، استاندارد با ظرفيت بالا (250 تا 300 نفره) دو يا سه کابينه بوده و به سيستم هاي اطلاع رساني تابلوهاي متغير نمايشگر اعلام مسير، کولر و ديگر امگانات رفاهي مسافران مجهز هستند، اما در تهران کولرهاي اين اتوبوس ها اکثرا خاموش بوده و هيچ نشاني از نمايشگر ديجيتالي مسيرها نيست.

تمامي ايستگاه هاي BRT بايد سرپوشيده و مجهز به دوربين متصل به اتاق کنترل ايستگاه هاي مبداو مقصدبوده و امکانات رفاهي مناسبي نظيرسيستم هاي اطلاع رساني نقشه مسيريابي و تلفن نيز براي مسافران در اين ايستگاه ها فراهم مي شود، اما در تهران عمده اين امکانات طراحي نشده است.