کد خبر 90643
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۲

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران گفت:‌ اعضای شورا خواستار ایجاد تغییراتی در نحوه آموزش‌های مربوط به مدیریت بحران شدند و اعلام کردند باید تیم‌های آموزشی در مکانهایی مانند دانشگاه‌ها و پادگان‌ها حضور داشته باشند.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، خسرو دانشجو بعد از چهار صد و سی‌و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران حضور یافت و گفت: در جلسه امروز محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، ابوالحسن فقیه، رئیس جمعیت هلال احمر و رجب‌زاده، رئیس سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران گزارش‌هایی درباره بحرانهای احتمالی مانند زلزله ارائه دادند.

وی ادامه داد: فقیه درباره سازمان هلال احمر اعلام کرد که همکاری بین دستگاه‌های مسئول چقدر می‌تواند برای کشور کمک حال باشد. همچنین‌ قالیباف شهردار تهران نیز اشاره‌هایی درباره کیفیت ساخت و ساز که بخش عمده‌ای از آن مربوط به مصالح  غیراستاندارد ساخت و ساز است و نیروهای کار از جمله جوشکار، گچ‌کار، بنا که به صورت منظم و قاعده‌مند تخصص آنها مورد ارزیابی قرار نمی‌گیرد، داشت.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: به گفته شهردار تهران فعالیت در این حوزه مستلزم همکاری سایر بخش‌‌هاست و در غیر این صورت نمی‌توان کاری کرد که کیفیت ساخت و ساز افزایش یابد.

وی تصریح کرد: رجب‌زاده در گزارش خود به آموزش نیروها و آموزش دادن به افراد در سطح محلات اشاره کرد که طبق گزارش وی به نظر می‌رسد عقب افتادگی معناداری در حوزه آموزش وجود دارد.

وی گفت: وقتی در شهری که حدود 8میلیون جمعیت دارد صحبت از آموزش 100 هزار نفری می‌کنیم معنی و مفهوم آن عقب افتادگی در این حوزه است که البته رئیس این سازمان نیز از سایر حوزه‌های مربوطه و رسانه‌ها درخواست کمک داشت.

دانشجو اظهار داشت: اگر قرار باشد سالانه 100 یا 200 هزار نفر آموزش ببینند شاید حدود 20 یا 30 سال زمان لازم باشد تا مطمئن شویم تعداد مشخصی از مردم آموزش‌های لازم را دیده‌اند.

وی افزود: امروز در ارتباط با تجهیز و روزآمد کردن سوله‌هایی که برای مواقع بحرانی ساخته شده نیز صحبت‌هایی شد که نمایندگان شورا نیز نکاتی را گوشزد کردند از جمله اینکه وقتی صحبت از آموزش می‌کنیم باید مکانهایی که تراکم جمعیت بالایی دارند مانند مدارس، دانشگاه‌ها و پادگان‌ها مورد استفاده قرار گیرند تا امر آموزش نیز نمود بهتری داشته باشد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: اعضای شورای شهر خواستار حضور تیم‌هایی از جمعیت هلال احمر و مدیریت بحران در مکانهای مذکور بودند تا آموزش‌های لازم و مربوطه در راستای وقوع بحران‌های احتمالی انجام شود.

دانشجو خاطرنشان کرد: البته چنین امری در اشل کوچکتر در سطح محلات رخ داده است به گونه‌ای که در ساختمانهایی که بیش از 25 نفر جمعیت در آن ساکن هستند آموزش‌هایی داده شده و تاکنون 500 ساختمان در تهران از این آموزش‌ها بهره‌مند شده‌اند.

وی گفت: خلاصه جلسه برگزار شده امروز این نکته بود که مسئولان مربوطه در این حوزه از همه مسئولان سایر حوزه‌ها درخواست کمک کردند تا بتوانند وضعیت بهتری در افزایش سطح آمادگی در مقابل وقوع حوادثی مانند زلزله داشته باشند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری در رابطه با وضعیت طرح کاهش خطرپذیری شهر تهران، گفت: مقرر شده طی 2تا 3 ماه آینده نواقص این طرح برطرف شود در غیر این صورت از مهندسان دیگری مورد استفاده قرار گیرند.

دانشجو اظهار داشت: اگر قرار است در تهران بتوانیم خدمت درستی به مردم داشته باشیم باید در جهت ارتقای ساخت و ساز باشد که این امر نیز مستلزم همکاری و کمک‌رساندن مسئولان مختلف است.بنابراین باید هم امر آموزش جدی گرفته شود و هم موضوعاتی دیگری که در امر ساخت و ساز دخیل هستند مورد توجه واقع شوند.

وی با بیان اینکه بارها گفته‌ایم مدیریت همسو در تهران امری ضروری است، گفت: 10 سال گذشته که درباره آلودگی هوا و ترافیک صحبت می‌کردیم این معضلات متعلق به تهران بود اما هم اکنون شهرهای دیگر کشور نیز دچار این مشکل شده‌اند بنابر این اگر مدیریت شهرها را عوض نکنیم در ادامه نیز شاهد این مشکلات خواهیم بود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران گفت: بهتر است این پرسش از نمایندگان مجلس یا مسئولان دولتی پرسیده شود که چرا مدیریت یکپارچه شهری تحقق پیدا نکرده است. البته موضوعاتی مانند آلودگی هوا و ترافیک نیز یک وجهی نیستند و نیازمند هماهنگی بین دستگاه‌ها هستند.

وی افزود: مدل‌های مدیریت بحران به دلیل ایجاد تغییرات اساسی در آن وابسته به تجهیزات سخت‌افزاری نیست؛ یکی از راههایی که می‌توان گفت شکل نرم‌افزاری موضوع است آموزش مردم محسوب می‌شود به این معنا که هر کس بداند هنگام وقوع زلزله چه وظیفه‌ای دارد.