کد خبر 909598
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۶

یک متخصص آموزش پزشکی گفت: سیستم فعلی آموزش و پرورش, دانش‌آموزان را ناچار می‌کند به دانشگاه بروند.

به گزارش مشرق، میرحمایت میرزاده - سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در برنامه پرسشگر درباره بیماری دانشگاه‌گرایی، گفت: همه اجزای سیستم در کاری که باید انجام دهند باید احساس مسئولیت کنند و اگر قرار باشد دنبال مقصر بگردیم همه اجزا مقصرند.

وی افزود: مثلا در همین صداوسیما چقدر درباره نفرات برتر تبلیغ می‌شود؟ یا جلوی دانشگاه تهران چقدر روی در و دیوار تبلیغ است؟ در فیلم و سریال‌ها چقدر به کسانی که مهارت آموزند نقش مثبت می‌دهند و چقدر به کسی که پزشک و مهندس است؟

میرزاده درباره وجود قوانین در این باره گفت: آیا شما تصور می‌کنید مشکل از قانون است ما در کشورمان حداقل می‌توانیم بگوییم کمبود قانون نداریم. برای نجاری، کشاورزی و تولید لازم نیست مدرک داشته باشیم اما ما مدرک‌گرایی را به جایی رساندیم که همه بچه‌ها مدرک داشته باشند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی راهکارهای حل بیماری مدرک‌گرایی، اظهار کرد: هنرستان‌های کاردانش تخصص‌گرایی را دنبال می‌کنند و تکنیسین و کارگر ماهر تربیت می‌کنند. تقاضا داریم تا صاحب‌نظران اگر در قانون‌گذاری و نظارت مجلس در این حیطه نظری دارند بدهند و به جای کلی‌گویی به صورت مستند موارد را به کمیسیون ارائه کنند.

همچنین در ادامه برنامه علیرضا لاری پور، متخصص آموزش پزشکی نیز با طرح این پرسش که جای مهارت آموزی در آموزش و پرورش کجاست، اظهار کرد: آیا همه دانش‌آموزان فارغ‌التحصیل باید وارد دانشگاه بشوند؟ آیا همین دانشجویان می‌توانند از آنچه آموخته‌اند استفاده کنند؟

وی افزود: سیستم آموزش و پرورش، دانش‌آموزان را ناچار کرده به دانشگاه بروند. دانش‌آموزان ما در دوران تحصیل، چگونه درس‌خواندن را نمی‌آموزند و این رویه در دانشگاه هم ادامه می‌یابد.

مدیرسابق آموزش سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه البته در رشته پزشکی دانشجویان در کنار استاد آموزش‌های عملی می‌بینند کمتر با معضل روش درس خواندن مواجهیم، درباره معضلات اساسی در حوزه آموزش پزشکی، گفت: طبق مطالعاتی بیش از 94 درصد فارغ‌التحصیلان پزشکی عمومی قصد ادامه تحصیل در دوره تخصص و فوق تخصصی دارند. تخصص محوری در حوزه آموزش پزشکی نیز فراگیر شده است و همه می‌خواهند تخصص بگیرند.

لاری پور با بیان اینکه فرایندهای ما در دانشگاه اشتباه است و نباید انتظار داشته باشیم محصول تام و تمامی از سیستم خارج شود گفت: مردم فرزندان خود را به سمت رشته‌های پزشکی سوق می‌دهند و تمایل بالای شرکت کنندگان در کنکور موید آن است.

این متخصص آموزش پزشکی با اشاره به اینکه صحیح است که قانون کم نداریم اما برخی قوانین زیادی، برای دور زدن قانون‌های قبلی است گفت: وزیر آموزش و پرورش می‌گوید نمی‌تواند کنکور را حذف کند، پس چه کسی می‌تواند؟ امروز در تلویزیون آموزش تست زنی داده می‌شود و یادگیری مفهومی در آن وجود ندارد. افرادی با یک سری ترفند تست‌زنی را آموزش می‌دهند و فرد باسوادی تحویل دانشگاه نمی‌شود. فرهنگ مدرک‌گرایی در مدارس ایجاد شده است.

وی افزود: برای حل مدرک‌گرایی باید سیاست پذیرش دانشجو اصلاح شود. یعنی کسی که توانایی خواندن درس پزشکی ندارد به سمت آن نرود. دوم آنکه آنکه فرایند استخدامی با ارائه مدرک اصلاح و یا حذف شود. همچنین تنوع و تکثر در مدرک‌ها حذف شود.