رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری گفت: در چند سال اخیر این اختیار را به دولت دادیم که طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی را واگذار کند، اما فکر نمی‌کنم حرکت مطلوبی در این زمینه صورت گرفته باشد.

به گزارش مشرق، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز(دوشنبه، 12 آذر) در نشست خبری با خبرنگاران، گفت: در اوایل کار مجلس اخیر، این موضوع مکشوف بود که ایران با یک چالش‌های تقریبا مزمنی روبه رو است، به همین دلیل هم دوستان در پارلمان نظرشان این بود کمی وقت خود را برای حل این چالش‌ها در مجلس قرار دهیم.

بیشتر بخوانید:

اظهارات لاریجانی درباره شهید مدرس

لاریجانی:مجلس چوب لای چرخ دولت نمی‌گذارد

وی افزود: وجود یک دولت پهن‌پیکر یکی از موضوعاتی است که به آن باید رسیدگی شود و چالش است، زیرا هزینه زیادی برای کشور دارد و این حجم گستردگی در دولت منابع بیشتر را در خودش هضم می‌کند، دولت را موظف کردیم تا پایان برنامه ششم توسعه، 15 درصد از حجم خود را کوچک کند، دولت باید تمهیداتی بیاندیشد که چابک و کوچک شود. 

رئیس مجلس ادامه داد: نظام بودجه‌ریزی خیلی قدیمی است که حتما باید براساس عمکرد باشد، دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌های مجلس، کارهایی را انجام داده‌اند که در کمیسیون بودجه در حال بررسی است. 

لاریجانی وضعیت نقدینگی در کشور را معضلی برای کشور دانست و گفت: همین مسائل ارزی که برای کشور ایجاد شد، نابه‌سامانی در نقدینگی ایجاد کرد، در چند سال اخیر این اختیار را به دولت دادیم که طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی را واگذار کند، اما فکر نمی‌کنم حرکت مطلوبی در این زمینه صورت گرفته باشد.

وی با بیان اینکه سود بانکی بالاست، گفت: این سود بالای بانکی مخل کشور است، باید آن را حل کرد، حل این موضوع در دستور قرار گرفته که بین سه قوه این حل شود، در همین مسئله کاسپین، یک مورد مشکل ایجاد کردن، چند میلیون را درگیر کرد.

رئیس مجلس اضافه کرد: افق آینده صندوق‌ها روشن است، کار اولیه در بودجه امسال انجام دادیم و اختیاری به دولت دادیم که از منابعی، بدهی‌های صندوق‌های بازنشستگی را بدهیم، هنوز اتفاق خاصی در این حوزه نیز نیافتاده است؛ موضوع آب نیز به سرمایه‌گذاری خاص نیاز دارد و همه قوا باید کمک کند. 

لاریجانی تصریح کرد: برخی از مسائل احتیاج به قانون‌گذاری داشت، 128 قانون تصویب کردیم، برخی از آنها مهم است و برخی هم اصلاح قوانین دیگر بوده است، یک کار زیربنایی در مجلس برای تنقیح قوانین و معاونت قوانین مجلس آغاز شده است. برخی قوانین منسوخ شده و برخی نسخ ضمنی شده بود و باید ببینیم نقص ما در قانون کجاست.  قانون اشتغال پایدار در روستاها یکی از قوانین مهم بود که به تصویب رسید و در این راستا اجازه برداشت یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی را از رهبر انقلاب گرفتیم، یکی دیگر از قوانین مهم، تصویب قانون نظام آموزش فنی و حرفه‌ای بود، قانون کاهش حکم اعدام، لایحه هوای پاک، لایحه خاک و همچنین اصلاح قانون منع بکارگیری بازنشستگان نیز از جمله قوانین مهمی هستند که در این دوره به تصویب رسیده است.

وی در پاسخ به این سؤال که اخیرا شاهدیم که در آسیب‌شناسی عملکرد مجلس، برخی نمایندگان پیشنهاد بازنگری در قانون اساسی و تشکیل مجلس دوم را در کنار این مجلس مطرح می‌کنند و معتقدند که در این مجلس از تصمیمات کلان باز می‌مانند و یا حتی در نظارت استصوابی برخی از شایسته‌گان نتوانند وارد شوند، گفت: این تقسیم‌بندی در برخی از کشورها هست، اینکه در قانون اساسی برخی از امور بر اساس شرایط باید تغییر کند، سالهاست که مطرح است، اما فکر نمی‌کنم که در شرایط فعلی ضرورتی به این کار باشد، بن‌بستی هم در قانون اساسی نیست، همان‌طور که رهبر انقلاب نیز دستور تشکیل شورای هماهنگی سران قوا را برای پیشبرد حل مشکلات کشور دادند، حتما باید از این مرحله عبور کنیم، منافاتی هم برای بحث درباره این موضوع وجود ندارد، با توجه به مسائل و مشکلاتی که از نظر اقتصادی و تحریم‌ها وجود دارد که عمده‌ترین مشکلات کشور هم هست، این مسئله در اولویت قرار ندارد.

رئیس مجلس در پاسخ به سؤال خبرنگار شبکه تلویزیونی "الجزیره" که پرسید، اگر اروپایی‌ها به تعهدات‌شان نسبت به توافق هسته‌ای پایبند نباشند، ایران چه زمانی تصمیم می‌گیرد که از توافق هسته‌ای خارج شود؟، اظهار داشت: اروپایی‌ها اصرار داشتند که ایران از توافق خارج نشود و تعداتی دادند، اما تعهدات خود را اجرا نکردند، آنچه که مهم است این است که توافق هسته‌ای، بین‌المللی است، هنوز در حال مذاکره هستند، در غیر این صورت در این باره تصمیم‌گیری می‌شود و وزیر خارجه نیز گفته‌اند که در حال مذاکره با اروپایی‌ها هستند.

لاریجانی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا استیضاح وزیر امور خارجه در شرایط فعلی کشور را به صلاح می‌دانید و اساسا نظر شما در این باره چیست؟، افزود: مسئله استیضاح جزو حقوق نمایندگان است، ممکن است متقاعد شوند، مجلس، مصلحت را تشخیص می‌دهد، برخی نمایندگان هم معتقدند که الآن زمان مناسبی نیست، اما مسیری دارد طی که می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که نظر شما درباره اظهارات آقای ظریف درباره پولشویی چیست؟، تصریح کرد: این نکته‌ای که آقای ظریف گفت، مقدمه و مؤخره‌ای داشت، آقای ظریف گفت که برخی از روی عقیده‌شان با "CFT" مخالفت می‌کنند، اما بعضی نیز تحت تأثیر  هستند که این دومی را اگر نمی‌گفت، بهتر بود، به هر حال ما سیاستمداران برداشت‌هایی داریم.

رئیس مجلس در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه رئیس‌جمهور آمریکا بارها اعلام آمادگی مذاکرات بی قید و شرط کرده؛  شما به عنوان هم رئیس مجلس و هم به عنوان فرد تأثیرگذار در مجموعه نظام، آیا چنین اراده‌ای وجود دارد و بحث‌هایی می‌شود که مذاکره مجددی مثل برجام 2 و امثال آن انجام شود؟، گفت: درباره رئیس‌جمهور آمریکا دو سنخ حرف شنیده می‌شود، یک سنخ حرف‌های خیلی بی‌حساب و کتاب که نسبت به ملت ایران جسارت کرده است، ما خیلی به حرف‌ نیاز نداریم و این حرف‌های سخیف، مایه مباهات نیست.

لاریجانی ادامه داد: یک سنخ هم در کنار آن است که می‌گویند ما آماده مذاکره هستیم.  مگر ما قبلا مذاکره نکردیم، وقتی یک کشوری، یک توافق بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد و به آن عمل می‌کند، چطور تقاضای مذاکره دارد؟ فکر می‌کنم بیشتر یک شگرد است و باطنا دنبال این نیستند.

وی در پاسخ به این سؤال مجدد خبرنگار که پرسید آیا شما آمادگی مذاکره مجدد دارید؟، گفت: نه؛ ما الآن شرایط را مهیای مذاکره نمی‌بینیم، بیشتر حالت تفنن دارد، ما که نمی‌خواهیم دیپلماسی بزک را در کشور دنبال کنیم، آقایان اگر به مذاکره اعتقاد دارند، به آنچه که زیر پا گذاشته‌اند، برگردند. از خودشان حُسن‌نیت نشان دهند، ما این را نمی‌بینیم، این حرف‌های سخیف سطح و قواره این کشور را از نظر دیپلماسی پایین می‌آورد.

لاریجانی در پاسخ به پرسشی درباره "گفتگوی ملی" و اینکه قرار است میز گفتگوی ملی در مجلس تشکیل شود، اظهار داشت: من فکر نمی‌کنم گفتگوی ملی نیاز به میز و صندلی داشته باشد بلکه نیاز به عزم جریان‌های مختلف دارد. باید روی  چالش‌های اصلی کشور بحث و بررسی کرده و بنشینند و صحبت کنند. 

وی در پاسخ به این پرسش که چرا جناح اصولگرا کمتر پیگیر "گفتگوی ملی" است، افزود: من مذاکره‌ای با جناح‌ها نداشتم تا نظر راسخی بدهم. دوستان در مجلس نشست‌هایی دارند اما اینکه جریان‌های خارج مجلس چه فکر می‌کنند من خبر ندارم تا پاسخ روشنی بدهم.

رئیس‌مجلس درباره صحبت‌های ظریف و رحمانی‌فضلی درخصوص پولشویی و وجود پول کثیف در اقتصاد کشور، گفت: دو مسئله است. یک مسئله اینکه آیا در کشور پولشویی داریم که بله هست! اما اینکه مردم از مسئولان انتظار دارند فقط اعلام نظر کنند یا مشکلات را حل کنند، بنظرم قسمت دوم را بیشتر باید پیگیر باشند.

وی افزود: برخی مسئولان در مطبوعات می‌گویند "فلان جنس قاچاق وارد کشور می‌شود"، مردم شما را مسئول نکردند که فقط اعلام نظر کنید. در اینکه پول کثیف هست، دولت و مجلس باید بنشینند و بحث کنند یا آن فرد را اعدام کنند. من فکر می‌کنم یک عملیات روانی می‌شود تا مردم را مضطرب کنند و دروغ و حرف خلاف زیاد می‌زنند. یک عده‌ هم در داخل کشور روی این حرف‌ها می‌گذارند و حس بدی به مردم دست می‌دهد. به‌جای اعلام نظر باید رسیدگی کرد. مضظرب کردن مردم خاصیتی ندارد و این نکته دوم را باید به سیاست‌مداران یاد داد که متناسب به جایگاهشان ورود کنند.