کد خبر 9207
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۰

ابوالقاسم طالبي کارگردان در واکنش به اقدام سياسي اخير خانه سينما در جمع آوري امضا، گفت: اردوکشي خياباني نتوانست آنها را به مقصدشان برساند و اردوکشي ليستي و امضايي هم جواب نخواهد داد.

به گزارش مشرق به نقل از رجا، وي که تمايلي به طرح مجدد انتقادات چند روز پيشش در جمع دانشجويان نداشت، در واکنش به اقدام جديد خانه سينما در جمع آوري امضا،اظهار داشت: مردم ايران در طول تاريخ از آخوند انگليسي، هنرمند انگليسي و سياستمدار انگليسي ضربه خورده اند و خيانتهاي آنها در کام ملت به عنوان تلخ ترين خاطره است. لذا ديدار برخي هنرمندان با پترائوس سفير انگليس هم ناجي آنها نخواهد بود. مردم بيدارند، بهتراست بيش از اين خودتان را و صحنه هنر جامعه را مضحکه نکنيد.
اين کارگردان سينما و تلويزيون در پاسخ به اين سوال که آيا جمع آوري 300 امضا از ميان بيش از سه هزار عضو خانه سينما، نشانگر همراهي بدنه صنف سينمايي با مديريت خانه سينما است، گفت: اردوکشي خياباني نتوانست آنها را به مقصدشان برساند و اردوکشي ليستي و امضايي هم جواب نخواهد داد؛ آنهم با تماس از طرف خانه سينما و اصرار و توبميري و من بميرم کردن ها و رودرواسي و قسم و آيه که نهاد خانه سينما در خطر است، جرج بوش دارد ميآيد که خانه سينما را مثل افغانستان کند، توروخدا امضا بدهيد، باواسطه و بي واسطه التماس کردن براي «خانه سينما» اما بعد «مديرعامل خانه سينما» را نيز الصاق کردن!
وي تاکيد کرد: بنابراين کاري از پيش نخواهيد برد مگر اينکه صحنه هنر سينماي کشور را ملتهب کنيد اما شما نمي توانيد هنرمندان را در برابر هم قرار دهيد و دعواي حيدري نعمتي راه بيندازيد که يکي طرفدار من است، ديگري طرفدار اوست، اين دعواها خاله بازي است. جناب انگليس و بقيه بدانند ما همه در کنار هم هستيم.
وي در پايان تصريح کرد: آقاي عسگرپور از خودمان بوده، ميشناسيمش و ميدانيم داراي چه ظرفيتي است لذا بيخود شلوغ نکنيد، معجزه اي اتفاق نمي افتد براي سفارت انگليس. بدنه سينماگران انگيزه هاي صنفي و غيرسياسي دارند و در اردوکشي سياسي شما نمي افتند.
جشن اخير خانه سينما که در آن، باران کوثري و رخشان بني‌اعتماد با دستبند سبز روي سن حضور يافتند و اصغر فرهادي نيز اظهاراتي در حمايت از محسن مخملباف بيان کرد، معاون سينمايي وزير ارشاد در بيانيه‌اي پشت پرده اين تحرکات سياسي را مطرح کرد.
اين جشن بيش از آنکه هنري باشد به محلي براي ضديت با نظام و نقد وجوه مثبت دولت و پررنگ کردن هنرمندان با گرايشات براندازانه تبديل شد.
آغوش گشاده خانه سينما براي دعوت و حمايت از امير نادري که تنها 2 سال بعد از انقلاب و در زمان وزارت ارشاد خاتمي ايران را به مقصد آمريکا ترک کرده است و دعا براي بازگشت وي که حتي در سالهاي گذشته و در دوران هشت ساله اصلاحات نيز دعوت هم مسلکان خود را براي بازگشت به ايران نپذيرفته است و نيز دعوت و حمايت از محسن مخملباف که پانزده سال در آمريکا مقيم بوده و بي پروا در رسانه هاي آمريکايي ضد انقلاب عليه نظام سخن گفته و نقش عمده اي در هدايت جريان برانداز در ايام انتخابات در ايران داشته است؛ کنش هايي است که اين محفل سياسي سعي کرد آشکارا در دستور کار جشن خود تدارک ببيند.
بازتاب‌هاي چهاردهمين جشن خانه سينما که لکه سياهي در تاريخ هنر هفتم در اين کشور محسوب مي‌شود، همچنان ادامه دارد. پس از صحبت ها و رفتارهاي سطحي و کمتر از عوامانه برخي از برگزيدگان جشن مذکور، مديريت سينمايي کشور در اقدامي قاطع و البته کاملا فرهنگي به وظيفه خود عمل کرد. پس از آن نيز بيانيه هوشمندانه معاونت سينمايي صادر شد که به جاي متهم کردن کسي، به عنوان مسئول اصلي سينماي کشور از مردم، خانواده شهدا و مقام معظم رهبري عذرخواهي کرد. پس از آن نيز وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به جمع معترضين وقايع جشن خانه سينما پيوست و در حاشيه نشست خبري نمايشگاه رسانه هاي ديجيتال از برخورد معاونت سينمايي با اين قضيه جانبداري نمود.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با تاکيد بر برخورد قاطع با آنچه "جريان سازماندهي شده در حوزه فرهنگ و هنر" ناميد گفت: چند سال قبل انجمني بود به نام انجمن صنفي روزنامه‌نگاران که به جاي کار صنفي کار سياسي مي‌کرد و ديديدم که چه بر سرش آمد. کساني که در دوره اصلاحات سر کار بودند و به اصطلاح گفتمان ايجاد مي‌کردند به جاي کار به گفتاردرماني مردم مشغول بودند حالا رفته‌اند در حوزه فرهنگ و مي‌خواهند تحت عنوان فعاليت‌هاي صنفي موضعگيري کنند.
جنجال هاي برآمده از اظهارات نابخردانه عوامل گرداننده خانه سينما تمامي نداشت و هتاکانه‌ترين نمونه اين اظهارات را در نامه‌اي که محمدمهدي عسگرپور خطاب به وزير ارشاد نوشته بود مي توان مشاهده کرد.
لحن اين نامه آن‌قدر زشت و بي‌ادبانه بود که واکنش مستقيم معاونت سينمايي ارشاد را به‌دنبال داشت و جواد شمقدري در سخناني روش در پيش گرفته شده توسط مدير عامل خانه سينما را همسو با رسانه‌هاي بيگانه دانست.
شمقدري در بيانيه خود نوشت: در اين نامه ادبياتي از توده مسلک‌هاي سابق و ليبرال منش‌هاي امروز ديده مي‌شود که سعي مي‌کنند خشم و عصبانيت ناشي از عدم‌موفقيت‌هاي سياسي‌شان را جبران کنند. هم‌صدائي و استقبال رسانه‌هاي بيگانه از اين اقدام نيز خود قابل تأمل بود!
وي در ادامه بيانيه خود نوشت: مديريت فعلي خانه سينما، دفتر مدير عامل را به اتاق جنگ براي تحقق خواسته‌هاي جناحي و ترميم شکست‌هاي سياسي باندي که به آن وابسته است قرار داده است. امور صنفي و رفاهي و معيشتي اهالي سينما که در چارچوب امنيت شغلي مي توان به آن اشاره کرد مطالباتي نيست که دولت و نظام خود را نسبت به تحقق آن متعهد نداند. اگر چه در طول همه سال‌هاي گذشته زير ساخت‌ها و روش‌هاي اجرائي تحقق اين امر از سوي مديران سينمايي جدي گرفته نشده است.
اما پس از گذشت دو روز از بيانيه معاونت سيتمايي ، بيانيه‌اي توسط عسگرپور مديرعامل خانه سينما منتشر شد که در اين بيانيه تعدادي از سينماگران حمايت خود را از عسگرپور اعلام کرده بودند اما جالب اينجا است، اکثر کساني که نامشان به عنوان امضاکنندگان اين بيانيه آمده، از اظهارنظر درباره آن خودداري کرده و با اين جمله که اجازه دهيد مدتي بعد درباره آن صحبت کنيم، از پاسخ دادن به اين سوال که اين بيانيه چه زماني تنظيم شده‌است؟!، طفره رفتند!
در همين رابطه يک مقام مسئول در پاسخ به اين سوال که ممکن است برخي افراد به اجبار و يا به بهانه‌هاي ديگر اين بيانيه را امضاء کرده باشند گفت : بله مي‌دانيم برخي افرادي به اجبار و يا به بهانه‌هاي ديگر اين بيانيه را امضاء کرده‌اند که در صورت محرز شدن اين موضوع، در نحوه تصميمات آتي ما تأثير مي‌گذارد.