کد خبر 921184
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۹

شهردار تهران گفت: حدود چهار هزار نفر در لندن در هفتم دسامبر 1952 در یک روز در اثر آلودگی از بین رفتند و بعد تصمیم گرفتند تا درست عمل کنند.

به گزارش مشرق، پیروز حناچی شهردار تهران در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران در مورد الودگی هوای تهران و راهکارهای مبارزه با ان بیان داشت: آلودگی در این شهر به علت وسیله نقلیه است که سوخت فسیلی مصرف می کنند. ما باید همین موضوع را هدف قرار دهیم. مخصوصا در بخشی که خودروهای شخصی اثر گذار هستند. مثل همه جای دنیا باید عمل کنیم.

وی ادامه داد: شما فکر می کنید آمستردام از اول اینگونه بوده‌است؟ حدود چهار هزار نفر در لندن در هفتم دسامبر 1952 در یک روز در اثر آلودگی از بین رفتند و بعد تصمیم گرفتند تا درست عمل کنند. این که حل این مشکل تا چه زمانی طول می کشد به همراهی مردم مربوط می شود اما قطعا با همراهی مردم این اتفاق خواهد افتاد.

بیشتر بخوانید:

هشدار حناچی درباره ۲۰۰ ساختمان ۱۲ طبقه

وی درمورد برنامه‌های خود برای بازسازی بافت‌های فرسوده نیز تصریح کرد: برنامه میان مدتی را به شورای شهر ارائه کرده‌ایم. جایگزینی منابع مالی پایدار به جای منابع ناپایدار و کاهش هزینه‌های جاری راه حل این موضوع است. ما دو مسیر را به طور همزمان به شکل میان مدت طی می‌کنیم. دامن زدن به اداره امور شهر از طریق ساخت و ساز راه حل مشکل نیست اما فورا هم نمی شود حلش کرد.

حناچی تاکید کرد: فضای ساخته شده در شهر محصول تقاطع متعادل منافع سیاست گذاران و سیاستمدارن به معنای منافع حاکمیتی منافع سرمایه داران و سرمایه گذاران است. وقتی حوزه سوم که منافع شهروندان است مغفول بماند پروژه‌ها موفق نخواهند شد.مطمئنن کاری که ما می کنیم این است که شکل این موضوع را تغییر می‌دهیم تا آن را متعادل کنیم.

وی در پاسخ به  سوالی مبنی بر اینکه عده‌ای به افزایش فضای طرح ترافیک انتقاد کردند،‌ گفت: هیچ تصمیمی درباره این موضوع گرفته نشده است. هر تصمیمی که گرفته شود منوط به تصمیم نهایی در شورای عالی ترافیک تهران است. برای توسعه دادن حوزه حمل و نقل عمومی باید شرایط سخت‌گیرانه تری برای استفاده از خودروهای شخصی گرفته شود. به شرطی که حوزه حمل نقل عمومی جوابگو باشد.

شهردار تهران ادامه داد: ما چیزی حدود 25 درصد نقل و انتقالات شهری‌مان با ماشین‌های شخصی است. نمی توانیم بگوییم این موضوع در آلودگی‌های شهری تاثیری ندارد. هرچه بتوانیم با رضایت مردم این میزان را متعادل کنیم یا کم کنیم میزان موفقیتمان بیشتر می‌شود. شهر یک موجود زنده است و موجود زنده احتیاج به نوسازی دارد چراکه یکسری بافت‌ها می‌میرند و از بین می روند. اگر این روند به شکل معمول اتفاق نیافتد مشکلاتی را پدید می‌آورد.

وی ادامه داد: اگر به موقع به سراغ نوسازی نرویم با مشکلاتی روبه‌رو می‌شویم. یک قاعده کلی برای همه جا وجود ندارد. اصلی ترین چالش ما در این موضوع مسائل اجتماعی است . موضوع این است که شما چگونه مردم را راضی کنید تا این طرح‌ها اجرایی شود. نگاه همکاران من در سازمان نوسازی این است که مردم با طرح‌ها همکاری کنند و لازمه آن این است که مردم از اول در جریان طرح‌ها قرار بگیرند.