کد خبر 93046
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۰

معاون فرهنگي و تبليغات دفاعي ستادكل نيروهاي مسلح اظهار كرد: پليس اسلامي بايد الگوي مشخصي مبتني بر اجتماع و فرهنگ داشته باشد.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق به نقل از ایسنا، سردار جزايري در همايش علمي "اقتدار نرم پليس و امنيت نرم‌افزاري در افق برنامه پنجم توسعه"، گفت: مباحثي مانند سرمايه نرم، قدرت نرم، چگونگي تبديل سرمايه به قدرت و انجام عمليات نرم، از جمله مسائلي است كه بايد به آنها پرداخت.

وي با طرح اين پرسش كه "پليس مطلوب كيست؟"، افزود: يكي از مفاهيمي كه به استفاده از سرمايه و قدرت نرم كمك مي‌كند اين است كه بدانيم پليس مطلوب كيست. پليسي كه ديده نشود ولي حضور آن همه‌جا احساس شود، پليسي كه مردم خواهان آن باشند و با آن آرامش پيدا كنند و پليسي كه شجاع، ريسك‌پذير، داراي شناخت در مسائل مهم و توانگري در اقناع باشد، پليس مطلوب است.

معاون فرهنگي ستادكل نيروهاي مسلح، در تشريح مفهوم "پليس نرم" نيز گفت: پليس نرم پليسي است كه برون‌دادهاي آن براي جامعه خودي به لحاظ فرهنگي و اجتماعي كمترين هزينه و براي مجرم بيشترين هزينه را به دنبال داشته باشد. پليسي مبتني بر پيشگيري و ارشاد بزه‌ديدگان و پليسي كه همه دستگاه‌ها را با ظرفيت‌هاي خود به نفع جامعه امن فعال كند.

جزايري ادامه داد: اقتدار نرم نيز به اين معني است كه نوعي مطلوب بودن، جذابيت و رضايتمندي كه جامعه آن را مي‌پذيرد، از آن الهام مي‌گيرد و خود به موفقيت آن كمك مي‌كند، اقتدار نرم پليس را تشكيل دهد و در زماني كه پليس وجود ندارد، شخص همانگونه رفتار كند كه گويي پليس حضور دارد.

وي تاكيد كرد: در صورت وجود اقتدار نرم، جامعه وظايف پليس را به طور نيابتي و با رضايتمندي انجام مي‌دهد و پليس را از خود مي‌داند، صادقانه با آن همكاري مي‌كند و به كارايي پليس در تامين امنيت باور دارد.

معاون فرهنگي و تبليغات دفاعي ستادكل نيروهاي مسلح با اشاره به مولفه‌هاي توليد اقتدار نرم، القاي هويت را يكي از اين مولفه‌ها دانست و اظهار كرد: لازم است به عنوان پليس، بدانيم كه هويت درست و واقعي ما چيست و چه بسا نياز به بازشناسي در مفهوم هويت داشته باشيم. آيا فهمي كه ما از هويت داريم با فهمي كه جامعه دارد يكسان است؟ قاعدتا اين دو بايد نزديك به هم باشند.

جزايري افزود: مبناي هويت و سازوكار اين هويت بايد مشخص شود و اينكه ببينيم مبتني بر ترس، تبعيت، همكاري يا پذيرش است و ادبيات آن مبتني بر احترام و منزلت اجتماعي است يا ساير شاخص‌ها.

وي با بيان اينكه "جلب مشاركت عمومي براي تامين امنيت اجتماعي از ديگر موضوعات مهم در به‌وجود‌آمدن اقتدار نرم است، تصريح كرد: نياز ارتباطي مردم به پليس، يكي از مولفه‌هايي است كه از آن مي‌توان براي توليد سرمايه نرم و ايجاد اقتدار نرم استفاده كرد. از اين فرصت بايد استفاده شود تا به سمت قدرت نرم مبتني بر رضايتمندي حركت كنيم.

معاون فرهنگي ستادكل نيروهاي مسلح با بيان اينكه "پليس ضامن همه چيز نيست"، تصريح كرد: پليس مي‌تواند مطالبه‌گر خوبي باشد، يعني ظرفيت‌هاي نرم را مرتبط با ماموريت‌هاي كلان تشخيص دهد و سامانه مطالبه‌گري داشته باشد. توجه به رسانه‌ها در اين عرصه نيز يكي از موضوعات مهم است.

جزايري با اشاره به نقش رسانه‌ها در تامين امنيت يا ايجاد خشونت، اظهار كرد: نياز رسانه‌ها به پليس به اين معناست كه با اشراف بر روانشناسي رسانه و مردم بتواند در زمينه نقش‌آفريني در تامين امنيت موثر واقع شود كه خود اين مساله مي‌تواند سرمايه‌آفرين باشد. نحوه گفتار، رفتار و تصوير پليس در رسانه، مي‌تواند زمينه‌هاي اوليه براي ساخت يك باور از پليس را فراهم كند.

وي ادامه داد: بايد ديد آيا اقتدار پليس از طريق تحقير بدست مي‌آيد يا از طريق نرم؛ اولي يعني تحقير، كه تضعيف‌كننده است و دومي يعني قدرت نرم، كه تقويت‌كننده اقتدار پليس خواهد بود. در صورت پذيرش وجه مطلوب، مي‌توانيم تحقق زيباشناسي اجتماعي پليس را انتظار داشته باشيم و امنيت اجتماعي همزمان با احساس امنيت رواني ظهور پيدا خواهد كرد.

معاون فرهنگي ستادكل نيروهاي مسلح درباره كاركردهاي اقتدار نرم نيز گفت: با اقتدار سخت‌افزاري، امنيت نسبي به دست مي‌آيد اما با اقتدار نرم، احساس امنيت پايدارتر خواهد بود. در اينصورت، ضريب اثرگذاري و ماندگاري اقتدار نرم نيز بيشتر است و هزينه آن نيز كمتر خواهد بود. اقتدار نرم مي‌تواند توليد و تقويت سرمايه‌هاي اجتماعي و مطلوبيت‌آفريني اجتماعي همراه با اعمال قانون را تسريع ‌دهد و موجب استفاده از ظرفيت‌هاي پليس نرم براي توليد اقتدار نرم ملي مي‌شود.

جزايري در پايان اظهار كرد: پليس با دانش نرم، كاهش هزينه خواهد داشت و مي‌تواند همكاران خود را در جامعه افزايش دهد. در نتيجه، خدمات پليس آسان‌تر انجام خواهد شد و توليد مطلوبيت و سرمايه نرم را به دنبال خواهد داشت.