کد خبر 93221
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۹

وزیر آموزش و پرورش به تعطيلي روز پنج‌شنبه اشاره و عنوان كرد: تعطيل‌شدن پنج‌شنبه‌ها يك اصل اسلامي است و حتي حوزه‌هاي علميه و دانشگاه‌ها هم در اين روز تعطيل هستند و اين تعطيل بودن به ساعت استاندارد و لازم براي دروس لطمه‌اي وارد نخواهد كرد.

به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، حميدرضا حاجي‌بابايي در كارگاه‌ آموزشي سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، تجلي مشاركت، معنويت و عدالت و تعليم و تربيت كه صبح پنجشنبه در سالن صباي صدا و سيما خراسان رضوي برگزار شد، تصريح كرد: مدارس بايد به تجهيزات الكترونيكي مجهز باشند و در اين راستا براي همه مجتمع‌هاي آموزشي يك مهندس فناوري اطلاعات به كار گرفته شود.

وي ادامه داد: در رويكرد سند تحول بنيادين، معلم نقش اساسي و كليدي دارد و ما همه چيز را براي معلم مي‌خواهيم، معلم اصل نظام تعليم و تربيت است، ما در اين تحول معلم را كارمند به حساب نمي‌آوريم، بلكه معلم يك پژوهشگر است و هر مجتمع آموزشي بايد به يك پژوهشگاه تبديل شود.

وزير آموزش و پرورش كشور با اشاره به اينكه سند تحول بنيادين نشات گرفته از پيامبر اسلام و معصومان بوده و در راستاي هدف تربيت ديني و اسلامي پيش مي‌رود، بيان كرد: همه آنچه كه مي‌تواند باعث پيشرفت آموزش و پرورش شود، در اين سند تحول مورد توجه قرار گرفته است.

وي به تعطيلي روز پنج‌شنبه اشاره و عنوان كرد: تعطيل‌شدن پنج‌شنبه‌ها يك اصل اسلامي است و حتي حوزه‌هاي علميه و دانشگاه‌ها هم در اين روز تعطيل هستند و اين تعطيل بودن به ساعت استاندارد و لازم براي دروس لطمه‌اي وارد نخواهد كرد.

حاجي‌بابايي با بيان اينكه بودجه 100 ميليارد توماني، براي فناوري به استان‌ها اختصاص داده شده است، توضيح داد: همه روش‌هاي تدريس ما بايد با بحث تحولي كه مي‌خواهيم در هوشمندشدن مدارس ايجاد كنيم، هماهنگ شود و اين كار جز با آموزش معلمان و در دسترس بودن امكانات و چند رسانه‌اي شدن بحث تربيت و آموزش امكان‌پذير نيست.

وزير آموزش و پرورش به تغيير كتاب‌هاي درسي بر مبناي طرح سند تحول اشاره كرد و افزود: كتاب‌هاي درسي بايد دانش‌آموزان را اهل فكر، نوآوري و خلاقيت بار بياورد و رنگ و بويي خدايي و قرآني داشته باشد به طوري كه دانش‌آموزان در يادگيري آن‌ها، از سمع و بصر استفاده كنند.

وي در بيان علت كمبود امكانات افزود: در كشور 40 درصد مدارس كمتر از 50 دانش‌آموز و 62 درصد مدارس كمتر از 100 دانش‌آموز دارند و اين پراكندگي باعث كمبود و در اختيار نگرفتن امكانات شده است.

حاجي‌بابايي در توضيح ساخت مجتمع‌هاي جديد آموزشي در سند تحول بنيادين آموزش و پرورش اظهارداشت: اين مجتمع‌ها بايد با معماري اسلامي - ايراني ساخته شوند، به طوري كه فرد هر گاه وارد مدرسه مي‌شود،‌ مدرسه را نشانگر دين و هويت و اصل و ريشه خود بيابد.

وزير آموزش و پرورش از افتتاح دانشگاه ويژه‌ فرهنگيان خبر داد و افزود: از سال آينده، ‌در دانشگاه ويژه فرهنگيان 25 هزار دانشجو در رشته‌هاي مختلف مي‌پذيريم كه دانشجويان آن، مي‌توانند تا مقطع دكترا به تحصيل ادامه دهند، هدف ما آموزش و تربيت صحيح و دقيق دانشجويان بر مبناي فلسفه تعليم و تربيت اسلامي و روش‌هاي تدريس مطابق فناوري در سند تحول بنيادين است و دانشجوياني در اين دانشگاه پذيرفته مي‌شوند كه رتبه‌هاي بسيار بالايي داشته باشند.

وي به چشم‌انداز نظام آموزشي جديد (3- 3- 6) اشاره كرد و ادامه داد: اين طرح از سال 1368 كه در شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصويب شده بود، تا به حال معلق و اجرا نشده باقي مانده بود، اين يعني در اين سال‌ها دانش‌آموزان ما، در واقع يك سال را جهشي طي مي‌كردند و به اين دليل که با 5 ساله بودن، اهداف دوره ابتدايي به صورت كامل تحقق نمي‌يافت، در نتيجه دانش‌آموز دچار افت تحصيلي و مشكلات پرورشي - تربيتي مي‌شد.

حاجي‌بابايي به پيشرفت خراسان‌رضوي در راستاي تحقق اهداف سند تحول بنيادين آموزش و پرورش اشاره و اظهار كرد: همكاري استاندار خراسان‌رضوي، در پيشرفت اين هدف،‌ چشمگير و قابل قدرداني است و اميدوارم هوشمندشدن مدارس در مشهد هر چه زودتر تحقق كامل يابد.