بیشتر بخوانید:
در این مقاله روی بلیط وفاداری برای باشگاههای حرفه ای تمرکز میکنیم که آمار به دست آمده توسط کنفدراسیون فوتبال آسیا برای پانزده لیگ حرفه ای قاره، بیان گر این است که در حال حاضر مورد منفی به شمار میآید که نیاز به توجه سریع برای افزایش سهم آن در درآمد باشگاهها میباشد. در صورتیکه فوتبال در بیست و دو کشور آسیایی راههای کسب درآمد در آن نادیده گرفته میشود و در نتیجه فوتبال در آنها به عقب میرود و فرصت پیشرفت و پول سازی در قاره به صورت کلی کاهش پیدا مینماید.
۳۳۶ میلیون دلار در آمد برای ۱۵ لیگ حرفهای آسیا
پانزده لیگ حرفه ای آسیا فقط ۳۳۶ میلیون دلار درآمد داشته اند که تقریباً بین ۲۷۰ باشگاه در سه سال اخیر تقسیم شده است اما شگفتی این آمار صدرنشینی لیگ ژاپن از لحاظ در آمدزایی در عضویت سالیانه هواداران خود میباشد.به صورت خلاصه ۲۱۳ میلیون دلار از کل مبلغ (۳۳۶ میلیون دلار) یعنی نزدیک به ۷۰ درصد میزان درآمد لیگ ژاپن میباشد و بدین معناست که هواداران باشگاههای ژاپنی بیشترین میزان وفاداری را نسبت به باشگاههای خود دارند و با پرداخت پول و کمک مالی آن را حمایت مینمایند. در طرف مقابل لیگ چین عقب گرد به سمت رتبهی پنجم با ۴.۱ میلیون درآمد داشته است. لیگ عربستان در سطح آسیا رتبه دوم رتبه بندی درآمد باشگاهها از حیث بلیط وفاداری یا کارتهای عضویت را با ۷۰.۳ میلیون دلار در اختیار دارد. استرالیا با ۳۴.۹ میلیون دلار در جایگاه سوم و کره جنوبی با ۹.۱ میلیون دلار در رتبهی چهارم قرار دارد.
بعد از چین که پنجم این رنکینگ هست، امارات با ۱.۳ میلیون دلار در جایگاه ششم قرار دارد، عددی در واقع ناچیز است که به عنوان نیروی اقتصادی با توجه به ظرفیتهای موجود به شمار نمیآید.کما اینکه رسیدن به این امر به عنوان یکی از راههای کسب درآمد نیز میسر نخواهد بود مگر اینکه باشگاهها توجه بیشتری به تعامل با هواداران به صورتهای مختلف بنماید و در نهایت تایلند با ۱.۲ میلیون دلار، هفتم این رتبه بندی است. در واقع مبالغی که ذکر شد، نشان میدهد که یکی از مهمترین رودهای سرازیری پول به خزانهی باشگاهها در بزرگترین لیگهای حرفه ای جهان، در آسیا به یک رود خشک برای کسب درآمد تبدیل میشود و همین امر، یکی از دلایل موثر بر بودجه باشگاهها و شکایت همیشگی آنها از کمبود منابع مالی است. کارشناسان بازاریابی و سرمایه گذاری به این نتیجه رسیدند که سهم بزرگی از این مشکل به فرهنگ هواداری فوتبال بر میگردد و همچنین نشان میدهد که فوتبال برخلاف تصور به صورت زیاد ورزش همگانی به شما نمیآید. در تعداد زیادی از لیگها، هواداران بازیها را دنبال میکنند اما از طریق تلویزیونها!
ایران کم درآمدترین است!
در بین لیگهای حرفهای در سطح قاره آسیا ایران هیچ نقشی ندارد. فوتبال ایران که نه حق پخش دریافت میکند و از طریق کپیرایت درآمدی دارد، نمیتواند با کشورهای دیگر رقابت کند. در فوتبال ایران حتی تبلیغات دور زمین نیز به صورت مستقیم به باشگاهها نمیرسد و بلیتفروشی نیز به طور کاملاً مستقل انجام نمیشود. همین موضوع مشکلات مالی باشگاهها را افزایش میدهد و در نهایت این میشود که لیگ ایران از نظر درآمدزایی نمیتواند آنطور که باید با شراکت هواداران پول در بیاورد و باشگاهها در مرز ورشکستگی قرار میگیرند. این در حالی است که هواداران در ایران استقبال زیادی از فوتبال انجام میدهند اما به خاطر اینکه کنترل درستی نمیشود، نمیتوان از این سرمایه استفاده کرد.
عضو کمیته مسابقات جام ملتها: هواداران سهمی در باشگاهها ندارند
از طرفی، دکتر حافظ المدلج رییس سابق کمیته بازاریابی و سرمایه گذاری فوتبال آسیا و عضو کمیتهی مسابقات جام ملتهای آسیا ۲۰۱۹ در کنفدراسیون فوتبال آسیا و کارشناس سرمایه گذاری ورزشی تاکید کرد: منابع مالی که به هواداران مرتبط میشود، به صورت کلی نادیده گرفته میشود به طوریکه در غرب آسیا که شاهد حضور لیگهای ثروتمند از لحاظ اقتصادی و هواداری هستیم، توانایی یاری رساندن به باشگاهها از طریق مبالغ بالا هست، ولی این کار به دلایل مختلفی صورت نمیپذیرد که بعضی از این دلایل به فرهنگ هواداری موروثی که میتوان ((فرهنگ پدری)) به آن اطلاق کرد برمیگردد. وی اضافه کرد: فرهنگ پدری به هوادار نشان میدهد که پرداخت هزینهها و حقوق باشگاهها توسط دولت صورت میپذیرد و او به عنوان هوادار یا دوست دار باشگاه یا لیگ سهمی در این قضیه ندارد. در نتیجه هرگز کمک مالی به باشگاه حتی در حد عضویت سالانه و خرید بلیطهای باشگاه مورد علاقهی خود نمینماید.اینها نکاتی است که باید باشگاهها به آن توجه نمایند و سعی بر تغییر آنها داشته باشند و رسانهها توجه خود را بر این امر قرار دهند به خصوص در لیگهای پیشرفته ای از لحاظ اقتصادی و مالی همچون عربستان و امارات.
این عضو کمیته مسابقات جام ملتها گفت: لازم است که ادارهای به نام روابط هواداران تشکیل بشود که قدرت این را داشته باشد که به صورت مستمر با هواداران در ارتباط باشد و پیشنهادات و امور جذابی را برای سرمایه گذاری آنها در باشگاه ارائه نماید. که میتواند حتی سرمایه گذاری کوچک در حد خرید بلیط وفاداری (بلیط یک فصل بازیها) باشد.
المدلج در ادامه گفت: کم کاری زیادی از سوی باشگاهها در مورد ارتباط با تماشاگرانشان صورت گرفته است. آنها پیامرسانی برای اینکه هوادار را به ارتباط دائمی با باشگاه تشویق کند، راه اندازی نکرده اند؛ این کار موجب میشود که هوادار احساس میکند که برای باشگاه مهم است. شبیه کاری که در حال حاضر در اروپا و یا حتی در ژاپن انجام شده است. صدای هوادار شنیده میشود و انجمنهای عمومی برای باشگاهها ایجاد میشود که هیات رییسه را انتخاب مینمایند.
در مورد پیشرفت لیگ عربستان و حضور آنها در رتبهی دوم بحث مشارکت هوادران، گفت: عربستان از ابتدا به اعضای افتخاری اهمیت میداد و نقش مهمی در باشگاهها بدین شکل ایفا میکردند کما اینکه نوعی از رقابت در باشگاهها وجود دارد که کدام باشگاه اعضای بیشتری را به خود جذب میکند که موجب مشارکت بیشتر شده است ولی در سطح مطلوب یا مورد انتظار نبوده است و چندی پیش ابتکاری صورت گرفت با عنوان ((باشگاهت را تقویت کن)) که شماره تلفنی برای هر هوادار جهت کمک مالی به باشگاه اختصاص یافت. همه اینها تلاشهایی است که البته تغییر چندانی در وضعیت مالی که نیازمند ارتباط بیشتر است، نخواهد کرد.