کد خبر 937417
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۵

دبیر جشنواره فیلم فجر درباره رفتار غیرمعمول همایون غنی‌زاده کارگردان فیلم سینمایی «مسخره باز» در اختتامیه این جشنواره گفت: تهیه‌کننده فیلم تماس گرفت و بابت رفتار کارگردان فیلم عذرخواهی کرد.

به گزارش مشرق به نقل از روابط عمومی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، ابراهیم داروغه‌زاده دبیر این جشنواره شب گذشته (جمعه ۲۶ بهمن) در برنامه تلویزیونی «هفت» حضور پیدا کرد و درباره اتفاقات و نکات مربوط به جشنواره توضیحاتی ارائه داد.

داروغه‌زاده با اشاره به اینکه جشنواره فیلم فجر را سینماگران برگزار می‌کنند و دبیر نماینده سینماگران است، گفت: اینطور نیست که ما به داوران بگوییم به چه فردی رأی بدهند یا رای ندهند. کدام داور به من اجازه می‌دهد تا نظرش را تغییر بدهیم؟ به عنوان مثال، آقای محمود کلاری که یکی از داوران بود، حتی نمی‌توان تصورش را کرد که نظر او را تغییر دهیم.

بیشتر بخوانید:

اسم «مسخره باز» برازنده شماست!

او با اشاره به اینکه داوران را دبیر جشنواره انتخاب می‌کند، افزود: من صد درصد از نظر و رأی داوران حمایت می‌کنم اما اینکه رأی را تغییر بدهیم صحیح نیست و هیچ وقت چنین شکل نبوده است.

* فیلم ناقد قصاص نداشتیم

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در جشنواره فیلم فجر چند فیلم مستقیم به قصاص اشاره داشتند، پاسخ داد: قصاص یکی از موضوعات مهم است که در قرآن کریم هم به آن اشاره شده که در بحث قصاص حق را به اولیاء دم داده‌اند. در جشنواره امسال هیچ فیلمی نداشتیم که حکم قصاص و سایر احکام دینی را نقد کرده باشد.

دبیر جشنواره فیلم فجر با انتقاد از اینکه گروهی می‌گویند ۱۵ فیلم جشنواره سیاه‌نمایی بوده است، گفت: در هیچ کشوری اینگونه به دستاوردهای خود آسیب نمی‌زنند. سینما از دستاوردهای انقلاب است و در خارج از کشور به سینمای ایران احترام می‌گذارند، برای آن می‌ایستند و کلاه از سر برمی‌دارند.

وی ادامه داد: سینمای ایران به موضوعاتی همچون دفاع مقدس، تکفیری‌ها، مدافعان حرم و منافقین همیشه واکنش نشان داده است و اجازه نداده که این موضوعات فراموش شوند. در سینما باید خوبی‌ها را برجسته کنیم و منتقدانی که می‌گویند سینما و جشنواره سیاه‌نمایی است، بیشتر خوبی‌ها را ببینند.

داروغه‌زاده درباره حضور نداشتن یکی از داوران بخش نگاه نو در مراسم اختتامیه گفت: آقای سهیلی به دلیل بیماری شدید نتوانست در مراسم اختتامیه شرکت کند.

دبیر جشنواره فیلم فجر درباره نام نگاه نو برای بخش فیلم‌های اول نیز توضیح داد: بخش اصلی جشنواره که سودای سیمرغ است ثابت‌ترین بخش بوده و کمترین تغییر را داشته است و نگاه نو مربوط به کارگردان‌هایی است که برای اولین بار کارگردانی می کنند و کانون کارگردان ها نیز اصرار و اعتقاد داشتند که چنین بخشی وجود داشته باشد.

* عذرخواهی تهیه‌کننده «مسخره‌باز» بابت رفتار کارگردانش

داروغه‌زاده درباره رفتار همایون غنی‌زاده کارگردان «مسخره باز» در اختتامیه بیان کرد: همایون غنی‌زاده فیلمش از نظر فنی و هنری بسیار خوب بود و همه داوران هردو بخش فیلم را پسندیدند و در بین ۱۰ فیلم بخش نگاه نو بهترین شناخته شد و سیمرغ گرفت، اما غنی‌زاده تصور کرده بود که فیلمش در بخش اصلی نادیده گرفته شده است، اما بعد که با او صحبت شد، دریافت که اینگونه نبوده و فیلم سیمرغ هنر و تجربه، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و جلوه‌های ویژه را هم گرفت و در مجموع ۴ سیمرغ کسب کرد. علی مصفا تهیه‌کننده فیلم نیز تماس گرفت و بابت رفتار کارگردان فیلم عذرخواهی کرد.

داروغه زاده با اشاره به جوایز نقدی جشنواره توضیح داد: برای جوایز اصلی مبلغ ۲۵ میلیون تومان و بخش‌های دیگر ۲۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است، اما برای سینماگران ما سیمرغ مهمتر از جایزه نقدی است.

او با اشاره به اینکه در جشنواره امسال بخشی به نام بخش خارج از مسابقه وجود نداشت، تاکید کرد: سه فیلم مدیترانه، وکیل مدافع و آنجا همان ساعت فیلم هایی بودند که صاحبان آنها تقاضا داشتند که درسی و هفتمین جشنواره فیلم فجر تنها نمایش داشته باشند و در بخش مسابقه نبودند.

داروغه زاده درباره اعتراض یکی از بازیگران که در اختتامیه جایزه نگرفته بود، گفت: از این اعتراض دلخور نشدم و آن را به پای اهمیت جشنواره می‌گذارم. طبیعی است بازیگری که ۲ فیلم خوب در جشنواره دارد، انتظار دارد سیمرغ بگیرد. اما مشکل این است که اکثراً فیلم‌های دیگران را ندیدند و همه آن کسانی که در فیلم‌های دیگر نیز حضور دارند همین حس را دارند.

دبیر جشنواره فیلم فجر درباره تاخیر در نمایش یک فیلم در روز اول جشنواره نیز گفت: تاخیری اتفاق نیفتاد بلکه فیلم ۲ ساعت دیرتر به دست ما رسید و مدیر دبیرخانه با تماسی که با تهیه کننده فیلم سانس آخر داشت با اجازه آنها زمان نمایش این دو فیلم عوض شد.

* «متری شیش و نیم» پتانسیل دریافت جایزه بیشتری نداشت

دبیر جشنواره فیلم فجر همچنین گفت: اگر فیلم «متری شیش و نیم» سعید روستایی سه سال پیش در جشنواره شرکت می‌کرد، شاید جایزه بیشتری می‌گرفت، اما امسال فیلم‌های اجتماعی دیگری هم در رقابت با این فیلم بودند. بازیگری، کارگردانی و بخش‌های مختلف هر کدام از فیلم‌هایی که کاندیدا شدند می‌توانستند بهترین باشند.

او درباره نمایش نسخه‌های متفاوت از یک فیلم برای هیات داوران و سینماها توضیح داد: قاعده جشنواره این است که از هر فیلم یک نسخه به جشنواره برسد. البته اصل بحث داوری است که ما یک نسخه بیشتر نمی‌پذیریم البته ممکن است تغییراتی در برخی نمایش‌ها صورت گرفته باشد که قانونی نیست.

داروغه زاده در پایان گفت: سینما نیاز به مخاطب گسترده و جذب سرمایه دارد و ما باید نقاط مثبت را بیشتر ببینیم. شرایط اجتماعی امروز شرایط سختی است و ما باید سعی کنیم امید و بالندگی را به جامعه تزریق کنیم.