کد خبر 946779
تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۶

شهروندان شیرازی در واقعه سیل دروازه قرآن و منطقه سعدی نه تنها در کمک رسانی سلبریتی ها را غافلگیر کردند بلکه گامی پیش از مسئولان مدیریت شهری برداشتند و پیشگام یاری به سیل زدگان شدند.

به گزارش مشرق، از دقایق نخستین وقوع سیل در شیراز که آغاز آن با جاری شدن سیلاب از ورودی دروازه قرآن بود، پیش از هر کسی آنکه به یاری شتافت شهروندانی بودند که با دست خالی و گاهی به هر وسیله‌ای به یاری شتافتند و شاید اگر نبود این کمک‌ها تلفات سیل روز دوشنبه بیش از اینها بود.

بیشتر بخوانید:

از سویی حس نوع دوستی و میهمان نوازی شهروندان شیرازی در دقایق نخستین واقعه هنگامی بیشتر جلوه گر شد که مسئول نیک اندیش هتل شیراز که اتفاقاً بیشتر تصاویر ویدئویی اولیه حادثه از پنجره‌های آن ثبت و نشر شد با سخاوتمندی درهای لابی هتل را به روی مردمی که از سیل به دنبال پناهی بودند باز گشود تا با غذای گرم، پتو، حوله، نوشیدنی‌های گرم و آنچه نیاز داشتند از این میهمانان پذیرایی کند و این نیک اندیشی ها به اینجا پایان نیافت و در مسیر هرجا که رستوران و اقامتگاه دیگری بود دستگیر سیل زدگان شدند.

پس از اینکه به زودی شیراز رنگ و بوی سیل را به طور جدی حس کرد و به ساعت‌های پایانی روز نزدیک شد، شهروندان این شهر میهمان پذیر که هر نوروز میزبان میلیون‌ها گردشگر است دست بکار شدند و فارغ از جناح بندی‌های سیاسی و حساب کشی‌های غیرمسئولانه به یکدیگر اطلاع رسانی کردند تا در غیاب مدیریت واحد شهری سنت میهمان نوازی را به جا بیاورند و هرکس که سرپناهی ندارد و نیاز به جا، غذا و رسیدگی دارد به پناهگاهی هرچند موقت هدایت شود؛ این بود که کانال‌های خانوادگی، شهروندی و فضای مجازی ضمن بازنشر عمق فاجعه مردم را ترغیب به کمک رسانی کردند و با راه اندازی پویش اینترنتی «مهمان من» سرآغاز کمک رسانی‌ها کلید زده شد تا در نبود کمک‌های دولتی کسی از شیراز ناراضی راهی شهرش نشود.

شاید بیشترین تأثیری که این همبستگی را نمود بارزی بخشید نشر تصاویری بود که برخی شهروندان را نشان می‌داد که با پلاکاردی هرچند خیس و بد خط اعلام می‌کرد خانه مجانی در اختیار مسافران نوروزی سیل زده قرار می‌دهد و در پی آن سایت‌های آگهی رسانی مملو از پیام‌های نوع دوستانه‌ای شد که در نقاط مختلف شیراز از شمالی ترین تا جنوبی ترین و شرق و غرب این شهر میهمانان را به پذیرایی دعوت می‌کردند تا شاید دردی از آلام آنان را بکاهند.

در سال‌های گذشته اگر سنت ملاقات بیماران در لحظه سال نو یکی از رفتارهای پسندیده نوروز به شمار می‌رفت، امسال در نوروز ۹۸ که بیشتر استان‌ها درگیر سیل شدند، شیرازی‌ها با پذیرایی از مسافرانی که سیل آنان را آواره ساخت سنتی تازه را رقم زدند به حدی که تحسین سلبریتی ها را در پی داشت و بار دیگر به مسئولان یادآوری کرد نوروز گرچه تعطیلاتی است که همواره شادی را بین ایرانی‌ها تقسیم می‌سازد، با کوچک‌ترین اتفاق ناگواری موجب نمی‌شود که مسئولیت‌ها فراموش شود.

همچنانی که کشور نیاز به مسئول دلسوز دارد، شهروندان مسئولیت پذیری هم به وفور دارد که می‌توانند در نبود آنان به یاری هم نوع خود بشتابند.

در میانه این واقعه تلخ که با وجود ۱۹ جان باخته و بیش از ۷۰ مجروح ممکن است سال‌ها خاطره آن خاطر هر شیرازی را مکدر سازد، اما همین که این واقعه نوع دوستی را یادآوری کرد دلگرمی برای مسافرانی است که در سال‌های آینده راهی شهر ادب و هنر می‌شوند تا با اطمینان خاطر گوشه گوشه آن را ببینند و به خاطر بسپارند، زیرا می‌دانند در این شهر هستند کسانی که اگر خانه‌ای محقر و دستی تنگ هم داشته باشند در شرایط سخت اقتصادی هم درهای خانه خود را با آغوش باز می‌گشایند تا چنانچه مسافری در راه نماند.

اصناف شیراز هم در این غافله یاری رسان با اعلام‌های رسمی و غیررسمی هریک به یاری سیل زدگان شتافتند و صنف تعمیرات موبایل گوشی‌های همراه مسافران سیل زده را رایگان تعمیر کردند تا چنانچه خانواده‌ای از یکدیگر اطلاع نداشتند از نگرانی برهانند و صنف صافکار و نقاش خودرو هم با توجه به اینکه تعداد قابل توجهی از خودروها در دروازه قرآن شیراز در اثر شدت سیلاب دچار خسارت‌های کلی و جزئی شدند اعلام کردند حاضرند رایگان و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به تعمیر این وسایل نقلیه بپردازند.

توزیع ۵ هزار دست غذای گرم از دیگر مشارکت‌های شهروندی بود که به مدد خیران شیرازی در کمپ‌های مسافران سیل زده انجام گرفت.

سیل روزهای گذشته شیراز علیرغم ابعاد گسترده‌ای که در بازتاب این واقعه تلخ داشت، بار دیگر حس میهمان نوازی و نوع دوستی را در ابتدای سال خورشیدی یادآوری می‌کند که حتی اگر مسئولی هم در مرخصی به سر می‌برد، مردم در کار نیک پیشتاز هستند؛ این را می‌شود در واکنش میهمانان نوروزی هم دید که با نوشتن پیام تشکر حتی پشت شیشه خودرو می‌شود به ذهن سپرد.

منبع: مهر