به گزارش مشرق، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز در دیدار با مدیران و کارکنان مجلس شورای اسلامی در سال جدید که در تالار مدرس ساختمان مشروطه پارلمان برگزار شد طی سخنانی ضمن تبریک سال جدید و اعیاد پیش رو اظهار داشت: امسال و در ابتدای سال باران رحمت الهی همه کشور را در بر گرفت و خوشخبتانه پس از سالها خشکسالی که مشکلاتی را برای کشور بوجود آورده بود، این باران رحمت سراسر کشور را سیراب کرد و سدهای مختلف پر از آب شده است.
ببینید
فیلم / عبور طلبههای جهادی از رودخانه خروشان
فیلم / گسیل نیروهای امدادی به شهرهای سیلزده
وی با بیان اینکه این باران رحمت یک سرمایه برای ملت ایران بود افزود: گاهی در سالهای گذشته میشنیدیم که برخی میگفتند چرا برای سدسازی این همه هزینه کردیم و همواره ایراد میگرفتند اما دیدیم که امروز آن تدبیر درست، فهمیده میشود که اگر این سدها نبود چه ضایعات بزرگی برای استانها به ویژه مناطق سیلزده بوجود میآمد.
رئیس قوه مقننه در ادامه خاطرنشان کرد: اگر اینگونه سدسازیها نبود ما همواره با بحرانهای وسیع در کشور روبرو میشدیم.
لاریجانی با تشریح برنامه و بازدیدهای خود در ایام عید نوروز از مناطق سیلزده و گرفتار سیلاب عنوان کرد: زمانی بود که آبی که پس از بارندگی به کرخه میآمد حجمش به ۷ هزار مترمکعب میرسید حال در چنین شرایطی اگر این سدها نبود قطعاً چند شهر از خوزستان از بین رفته بود.
رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش یکی از مسائلی که دغدغه ایجاد کرده بود را این نکته عنوان کرد که در زمانی که برای سدها تدابیری اندیشیده میشد همواره میگفتند چگونه این سدها پر میشود اما با توجه به ادامه داشتن نزولات آسمانی باید به این فکر باشیم که چه کنیم که مشکلاتی بوجود نیاید.
وی بر همین اساس اضافه کرد: اینکه در این روزهای اخیر برخی روستاهای کشور زیر آب رفتند به خاطر این است که سدها پر شده است و حجم آب همچنان بیشتر میشود حال فرض کنید اگر این ۷ یا ۵ هزار مترمکعب آب در خوزستان بدون سد جاری میشد چه مشکلاتی را به باور میآورد.
لاریجانی همچنین در ادامه سخنانش با اشاره به اهمیت سدسازی و تاثیر آن در مواقع بحرانی خاطرنشان کرد: اینکه منابع وسیعی از کشور صرف سدسازی شد به خاطر تدبیر و پیشبینی چنین مسائلی در موارد بحرانی بود.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در سال ۹۷ که بودجه ۹۸ را در مجلس شورای اسلامی بررسی میکردیم یکی از موارد پرمناقشه این بود که چگونه این سدسازیها را تکمیل کنیم در این میان عدهای هم میگفتند حال که سالهای خشکسالی را پشت سر میگذاریم این بودجه را حذف و صرف مسائل جزئی کنیم اما مجلس همواره روی حرف خود ماند و علت اینکه بررسی بودجه کمی به طول انجامید به خاطر همینگونه مسائل بود.
وی با اشاره به اینکه در سال های گذشته منابعی را با اسم رهبر معظم انقلاب از صندوق توسعه ملی برای آبخیزداری هزینه کردیم، گفت: ما منابعی را به ضرورت برای چنین مواردی اختصاص دادیم و دلیل آن هم این بود که بتوانیم آبهای زیرزمینی را کنترل کنیم و اگر این کارها انجام نمیشد در بسیاری از شهرهای ما برای مردم مشکلاتی بوجود میآمد و یکی از دلایل اصلی تمهیدات صورت گرفته بحث آبخیزداری بود.
لاریجانی در ادامه مطلب فوق افزود: البته باید تاسفخورد در چنین شرایطی که مردم ما گرفتار بودند و در ایام عید احتیاج به کمکهای هلالاحمر و بخشهای مختلف داشتند آمریکا با چه رذالتی مانع از کمکرسانی به هلالاحمر شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: ما از رهبر معظم انقلاب بابت دستور و بسیج کردن همه مردم و نیروها و روی کار آوردن بخشهای مختلف برای کمکرسانی به مناطق سیلزده تشکر ویژه میکنیم.
وی با بیان اینکه کمکرسانی و روی کار آمدن هلالاحمر و نیروهای مسلح به بحث کمک به مردم و مناطق سیلزده بسیار کمک کرد، گفت: هلالاحمر و کمکهای اولیهای که در حین امدادرسانی در ایام بحرانی در مناطق سیلزده صورت داد بسیار مهم و تاثیرگذار بود.
لاریجانی نقش هلالاحمر را در ایام نوروز برای کمکرسانی به مناطق دارای بحران برجسته خواند و گفت: نباید اینها زیر سوال برود.
رئیس قوه مقننه با ابراز تاسف از اقدامات آمریکا در ایام بروز سیل در برخی مناطق کشور عنوان کرد: در چنین شرایطی ما شاهد بودیم که آمریکاییها با چه رذالتی کمکهای سلیب سرخ را در هلالاحمر منع کرد.
رییس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از رفتار غیر انسانی مقامات سیاسی آمریکا، گفت: باید تاسف خورد در شرایطی که بخشی از مردم ایران گرفتار سیلاب بودند و به کمکهای صلیب سرخ جهانی که اساسا برای کمک به کشورهای گرفتار بحران به وجود آمده است، احتیاج داشتند، اما آمریکاییها با رذالت تمام از کمک رسانی صلیب سرخ ممانعت به عمل آورند.
وی عنوان کرد: وزیر امور خارجه آمریکا با وقاحت نگذاشت کمکهای صلیب سرخ به هلال احمر ایران برسد. اما در مصاحبهها از آمادگی آمریکا برای کمک رسانی به مردم ایران سخن گفت. تاسف بارتر این بود که در بیانیهای اعلام شد که ایران در برخی از شهرها نتوانسته است بر مشکلات ناشی از سیل فائق آید. در حالی که با حضور مردم و دستگاههای امدادرسان و دستگاههای نظامی و اجرایی اقدام بزرگی در سیل اخیر انجام گرفت.
لاریجانی در همین رابطه افزود: گویا وزیر امور خارجه آمریکا فراموش کرده است که سیلابها و طوفانهای آمریکا چگونه شهرهای این کشور را زیر آب میبرد و مقامات این کشور از حل مشکلات مردمشان چگونه عاجز میشوند. در ایران مردم از سایر استانها به لرستان، خوزستان و سایر استانهای سیل زده آمدند و در حد توان و وسعشان کمک کردند.
رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه با آسیب شناسی دلایل خسارات ناشی از سیل نوروزی، گفت: یکی از اصلیترین مشکلات به وجود آمدن سیل اخیر لایروبی نشدن رودخانهها و همچنین ساخت و ساز در بستر رودخانهها بود. با بررسیهایی که در سفر به استانهای مختلف داشتم، ساخت نخلستان و باغستان و مغازه در بستر رودخانهها موجب شد حجم خسارتهای سیل افزایش یابد.
لاریجانی تداوم سدسازی، لایروبی سدها و رودخانهها و رعایت حریم و بستر رودخانهها را در کنار کمک رسانی به استانهای سیل زده خواستار شد.
لاریجانی افزود: تصمیمات اولیه برای جبران خسارات وارد شده به مردم در استانهای سیل زده انجام شده است. مردم نباید امیدشان را از دست دهند. دولت کمک میکند تا مشکلاتشان حل شود. مجلس شورای اسلامی با سختی منابع و هزینهها را در بودجه سال 98 متعادل کرد، اما حجم خسارتهای پیشبینی نشده سیل اخیر که به امور زیر بنایی، احشام، زمین های کشاورزی، واحدهای مسکونی و مغازه داران خسارات زیادی را وارد کرد، موجب شد که بنده با مقام معظم رهبری و دولت گفتوگوهایی را داشته باشم تا در مجلس شورای اسلامی برای حل مشکلات ناشی از سیل، منابع لازم اختصاص یابد. این کار را حتی با جابجایی منابع در بودجه سال 98 انجام خواهیم داد.
لاریجانی در ادامه از دستورش به رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خبر داد و در این باره خاطرنشان کرد: به رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفتم که کار را تا در این زمینه شروع کند تا هم منابع لازم تخصیص یابد و هم تسهیلات ارزان قیمت از طریق طرح یا لایحه به مردم سیل زده اختصاص یابد. البته با رییس سازمان برنامه و بودجه نیز در این زمینه صحبتهایی صورت گرفته است. دولت و مجلس شورای اسلامی باید هر چه سریعتر نگرانی مردم از آینده را رفع کنند.
رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: راههای روستایی در لرستان و خوزستان همچنان دچار آبگرفتگی هستند و از طریق ترابری هوایی به مردم گرفتار در سیل امدادرسانی میشود. البته ساخت راههای جدید در این استانها در دستور کار قرار گرفته است. البته در بخشهایی از این استانها همچنان ارتباطات قطع است. برق و آب 100 روستا همچنان قطع است. مردم در این شرایط سختی های زیادی را دیده اند اما همه تلاش ها معطوف به بازگشت به شرایط عادی است.
لاریجانی ترسالی را ظرفیت خوبی برای افزایش تولیدات کشاورزی دانست و ابراز امیدواری کرد که بارندگیها در طول سال جاری ادامه داشته باشد و ادامه داد: عملیاتی کردن تئوری اقتصادی مد نظر مقام معظم رهبری در سال جاری باید مورد توجه قرار گیرد.
رئیس قوه مقننه یادآور شد: برای شرایط اقتصادی کشور و رونق تولید باید فکری اساسی شود. در بررسیهای صورت گرفته در زمینه تولید مشخص شد که قوانین جاری و امور دیوانی که سهم زیادی در مناسب بودن وضعیت تولید دارند، بالا است. به همین دلیل این بخشها باید تغییر یابد و متناسب با شرایط روز شود. البته چند قانون برای تسهیل فضای کسب و کار طی سالهای گذشته به تصویب رسید، اما به صورت کامل اجرایی نشد و من از معاون قوانین مجلس شورای اسلامی میخواهم دلایل آن را در گزارشی اعلام کند.
لاریجانی ادامه داد: حالا که آمریکا زیر توافقات خود با کشورهای مختلف به ویژه با ایران زده است باید فکر اساسی در زمینه اقتصادی کنیم. از آثار خروج آمریکا از توافق آب و هوایی، بی انگیزگی سایر کشورهای عضو و ایجاد مشکلات اقلیمی در کشورهای مختلف است. آمریکایی ها این را نشان دادند که یک عنصر مسئولیت ناپذیر هستند و به دنبال رفتار تروریست اقتصادی هستند. آمریکایی ها با ایران زیر توافقی زدند که رییس جمهور قبلی شان دو بار نامه نوشت و درخواست گفتوگو کرد. ایران مسئولیت شناسی خود را به خوبی نشان داده است در حالی که حق خروج از توافق هسته ای را داشت، اما از آن خارج نشد تا امید در عرصه بینالمللی از بین نرود.
رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: آمریکایی ها علاوه بر خروج از توافق هسته ای با تماس با تجار و شرکتهای تجاری کشورها از همکاری آنها با بازرگانان ایرانی جلوگیری به عمل می آورند، اما ما با این مانع تراشیها چه میتوانیم انجام دهیم. به نظر بنده نیازمند احیای تئوری اقتصادی در کشور هستیم. به قول مقام معظم رهبری باید از همه ظرفیتها از جمله نیروی انسانی و منابع مالی و انرژی در جهت تولید و کارآفرینی استفاده کنیم، در این صورت پایداری اقتصادی بهتری در برابر تکانه های اقتصادی بینالمللی خواهیم داشت.
رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به تجربه موفق جمهوری اسلامی ایران در عرصه توسعه فناوری موشکی، گفت: سرمایهگذاری ایران در حوزه موشکی موجب شد تا ایران در این حوزه از چنان توانایی برخوردار شود که دشمنانش هرگز به فکر تعدی به ایران به دلیل هزینههای سنگینی که برایشان به دنبال خواهد داشت، نیفتند. به همین دلیل است که دست روی این نقطه قوت گذاشته و خواستار تضعیف آن هستند. ما باید از این الگوی موفق استفاده کنیم و شرایط مشابهی در زمینه اقتصادی به وجود بیاوریم.
لاریجانی تاکید کرد: باید بین خودمان در داخل این مساله را حل کنیم که رونق باید در بستر تئوری اقتصادی، رونق پیدا کند. اگر چه که این اقدام زحمت بسیار زیادی دارد، اما نتیجه آن پایداری اقتصادی و مقاومت ایران در برابر فشارهای اقتصادی غرب است.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: ایران باید از فرصت تغییر رفتار کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل و مخالفت اعضای این شورا با تصمیمات یک جانبه آمریکا استفاده کند. البته نیازمند اصلاحات در ساختار دیوانی و اقتصادی داخلیمان هستیم و طبعا آرایش ستادی دستگاهها باید تغییر کند. در پی تغییر آرایش ستادی، وضعیت صف و ستاد دستگاهها باید تغییر کند.
لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش "نقدینگی" را از موثرترین متغیرهای اقتصادی دانست که اگر اصلاح نشود، ناامنی اقتصادی تداوم مییابد.
وی ادامه داد: میزان سرمایهگذاری در بخش عمرانی، حجم بزرگ بودجه جاری و اوضاع بانکی از چالشهای بزرگ اقتصادی است که باید متناسب با تئوری اقتصادی تغییر کند.
رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نیازمند جراحیهای اقتصادی در چهار ماه آینده برای پیاده کردن نظر مقام معظم رهبری در راستای تعریف و اجرای تئوری اقتصادی هستیم.
لاریجانی در ماموریتی به معاون قوانین مجلس شورای اسلامی خواستار تنقیح قوانین در بخشهای تولید، صنعت، معدن، کشاورزی، مسکن و خدمات شد و افزود: کمیسیون ویژه مجلس شورای اسلامی در قالب یک طرح باید بستر اجرایی شدن تئوری اقتصادی را در مجلس شورای اسلامی به وجود آورد. البته بخش بزرگ کار در تدوین دستورالعملها، بخشنامه ها و آییننامه های مصوب مجلس شورای اسلامی با دولت است.
رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این که در دنیا سرمایهگذاران را میقاپند، ادامه داد: اما در سیستم دیوانسالار ایران چنین چیزی مشاهده نمیشود. یک سرمایهگذار حداقل باید دو سال برای دریافت مجوزها و عبور از نظام دیوانسالار وقت بگذارد.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود خواستار فراگیر شدن دولت الکترونیک در قوای سه گانه شد و در این باره اظهار کرد: طبق گزارش معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی 90 درصد فرایند حذف کاغذ از نظام اداری قوه مقننه انجام گرفته است و 10 درصد مابقی نیز باید تا پایان سال اجرایی شود. زیر ساختهای دولت الکترونیک و همچنین زیر ساختهای لازم در دستگاهها وجود دارد، اما دستگاهها هنوز به صورت منفصل و جداگانه اقدامات خود را انجام میدهند و برای خود، کار میکنند در حالی که باید به دولت الکترونیک بپیوندند.
رییس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: محاکمه مفسدان لازم است، اما راهکار اساسیتر توسعه دولت الکترونیک و حذف روابط انسانی از امور دیوانی است.
در پایان این مراسم علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، نوری قزلجه معاون اجرایی و تعداد دیگری از معاونان مجلس شورای اسلامی از دو تن از خانواده شهدای ترور مجلس شورای اسلامی که توسط عناصر داعش به شهادت رسیدند با اهدای لوح تقدیر، تشکر کرد.
همچنین در این دیدار از جمعی از کارکنان و مدیران قوه مقننه با اهدای لوح تقدیر، تشکر شد.