سرویس جامعه مشرق_ بدون شک هر حادثه طبیعی دو بعد دارد. بخشی از آن نعمت است و بخش دیگر آن گرفتاری و مشکلات برای مردم. مثلاً در بارشهای اخیر در بخشهای مختلف کشور، بسیاری از مناطق ایران تا همین چند ماه پیش درگیر کم آبی بود اما به یکباره بارش نعمت الهی باعث سیراب شدن بسیاری از زمینهای تشنه کشور شد اما متأسفانه در بخشهایی از کشور نیز مردم دچار مشکلات و گرفتاریهای ناشی از سیل شدند.
اما به نظر میرسد در این گونه بلایا گرفتاریهای مردم نیز خود دو بخش دارد یکی ناشی از حادثه به وجود آمده و دیگری از بی تدبیری برخی مسئولان و ارگانهای درگیر با حادثه. البته در سیل اخیر دستگاههای مختلفی از نیروهای مسلح تا نهادهای مردمی و داوطلب به کمک حادثه دیدگان شتافتند و بسیاری از مشکلات مردم نیز توسط همین تلاشها در حال حل شدن است اما به نظر میرسد در برخی از سازمانها گرفتاریها آنقدر زیاد شد که زیرمجموعههای آنها وظایف اصلی خود را از یاد برده و پیش از مردم حادثه دیده به زندگی عادی خود بازگشتهاند!
سازمان هلال احمر از جمله دستگاههایی است که در حوادث اخیر در کشور به خاطر وظایف قانونی و دغدغههای انسانی، سعی در حل مشکلات مردم داشته اما ظاهراً برخی در این سازمان، دغدغههایی دارند که با اهداف و اولویتهای اصلی هلال احمر اندکی متفاوت است.
نگاهی به بخشی از اهداف و وظایف هلال احمر
آنطور که عنوان شده، اهداف جمعیت هلال احمر عبارتند از: تلاش برای تسکین آلام بشری، تأمین احترام انسانها و کوشش در جهت برقراری دوستی و تفاهم متقابل و صلح پایدار میان ملتها و همچنین حمایت از زندگی و سلامت انسانها بدون در نظر گرفتن هیچگونه تبعیض میان آنها.
همچنین از جمله مهمترین وظایف جمعیت در سطح کشور و خارج از کشور بدین قرار است:
۱- ارائه خدمات امدادی در هنگام بروز حوادث و سوانح طبیعی مثل زلزله و سیل و غیره در داخل و خارج از کشور.
۲- ارائه کمکهای اولیه در حوادث غیر مترقبه به وسیلهی امدادگران.
۳- برنامهریزی و اقدام در جهت آمادگی مقابله با حوادث و سوانح و آموزش عمومی در این زمینه و تربیت کادر امدادی و نیروی انسانی مورد نیاز.
۴- اداره امور جوانان جمعیت و توسعه مشارکت جوانان در تصمیم گیری ها و فعالیتهای مربوط به آنها و تربیت و آموزش جوانان مذکور به منظور آماده ساختن آنان در انجام خدمات امدادی و عامالمنفعه.
وقتی دغدغهها به سرویس آرکوپال ختم میشود!
این وظایف در حالی بر عهده هلال احمر قرار گرفته که بودجه این سازمان در سال ۹۶، ۱۳۰ میلیارد تومان و در سال ۹۷ رقمی در حدود ۱۴۷ میلیارد تومان بوده است همچنین در سال ۹۸ این رقم با رشد ۱۰ برابری و با عددی در حدود یک هزار و ۵۱۹ میلیارد تومان در بودجه توسط دولت پیش بینی شده است.
تصویب این بودجهها یعنی این سازمان باید تمام تلاش و توان خود را برای آموزش و ارائه کمکهای اولیه در حوادث غیرمترقبه متمرکز کند. اما انگار تصور برخی از مدیران این سازمان از ۱۰ برابر شدن بودجه هلال احمر کاملاً برعکس بوده و با افزایش بودجه به دنبال لوازمی رفتهاند که مشخص نیست در شرایط فعلی، کدام نیاز اساسی حادثه دیدگان است؟ و آیا اصلاً این خریدها آن هم در روزهای پس از بحران سیل در شهرهای مختلف کشور برای مردم سیل زده است یا برخی مدیران و مسئولان؟
برای مثال جمعیت هلال احمر استان خوزستان به عنوان یکی از اصلیترین مناطق درگیر با سیل، درخواست خرید ۵۵ ست سرویس آرکوپال ۱۸ پارچه گلدار داده است. جستجو در وب سایتها و فروشگاههای اینترنتی نشان می دهد هر ست از این سرویس در حدود ۷۰۰ هزار تومان است که در تعداد ۵۵ دست، مبلغی در حدود ۳۸ میلیون تومان هزینه خواهد داشت.
شاید برخی مسئولان هلال احمر خوزستان اطلاع لازم را نداشته باشند که بر اساس آمار اعلام شده، در حال حاضر در ۴۲ اردوگاه اسکان اضطراری خوزستان ۱۴ هزار و ۴۱۸ نفر اسکان دارند و بر اساس اعلام رئیس کمیته امداد به لوازم سرمایشی، لوازم بهداشتی و خدمات روانشناسی و مشاوره بیش از هر چیزی نیاز دارند و به نظر نمیرسد این افراد چندان نگرانی برای سرویس آرکوپال داشته باشند.
جالب آنکه پس از انتشار عکسهای کودکان خوزستانی که در این مناطق شرایط خوبی نداشتند نیروهای مردمی با کمک کمیته امداد تحت عنوان #کمپین_نذر_مهربانی اعلام کردهاند که با توجه به آب و هوای استان خوزستان یکی از نیازهای اساسی برای کودکان این مناطق پشه بند است و نیاز به خرید ۱۰۰۰ پشه بند وجود دارد. در حال حاضر سادهترین پشه بند در بازار در حدود ۴۰ هزار تومان است که با یک حساب ساده با ۳۸ میلیون تومان نزدیک به هزار پشه بند (حتی اگر از بازار عادی خریداری شود) میتوان برای کودکان خوزستانی خریداری کرد.
همچنین جمعیت هلال احمر لرستان درخواست خرید ۱۰ دستگاه چای ساز خانگی مدل ۲۳۰۰P پارس خزر و بشقاب چینی گرد تخت ساده طرح گل دار صورتی چینی مقصود را داده است. پارچ شیشهای هشت گوش جعبه مقوایی ۱۰ عدد، لیوان آبخوری پنج گوش ۱ بلند بلور ۱۰ دست، ست چاقو میوهخوری استیل ۱۰ ست و چاپگر لیزری رنگی از دیگر نیازهای این روزهای جمعیت هلال احمر لرستان است!
این در حالی است که بر اساس آمارهای رسمی، در سیل اخیر استان لرستان به ۱۱ شهرستان، ۱۶ شهر و ۷۲۵ روستا خسارت وارد آمده که در مجموع در این استان ۱۳ هزار واحد مسکونی احداثی شهری و روستایی که دو هزار واحد آن شهری و ۱۱ هزار واحد آن روستایی بودهاند آسیب دیدند. مردم این استان نیز اگر بیشتر از استان خوزستان نیاز به کمک نداشته باشند قطعاً کمتر نیست. تا اینجا شاید گفته شود که شاید برخی به این گونه اقلام مانند لیوان و چای ساز نیز نیاز داشته باشند اما بدون شک دیگر هیچکس در مناطق سیل زده استان لرستان نیازمند پرچم آن هم با لوگو سازمان هلال احمر نیست.
حالا مشخص نیست این گونه هزینههای میلیونی آن هم درست در استانهایی که مردمان آنها درگیر مشکلات سخت سیل هستند و با گرم شدن هوا این مشکلات نیز چند برابر خواهد شد چه دلیلی دارد؟ شاید این ابهام مطرح شود که درخواستهای مذکور، صرفاً در حد استعلام است و هنوز به مرحله خرید نرسیده که در پاسخ باید گفت اولاً اگر دستگاهی نیاز به خرید نداشته باشد، قطعاً استعلام قیمت آن هم در تعداد مشخص و نه یک عدد، عاقلانه و منطقی نخواهد بود. ثانیاً، در شرایطی که مدیران بخشهای مختلف از جمله پشتیبانی، درگیر امور مهمی چون رسیدگی به سیل زدگان و رفع نیازهای فوری آنها هستند، چگونه فرصت و دغدغه پیگیری چنین امور بدون اولویت و غیر مهمی را پیدا می کنند؟
بررسیها نشان می دهد جمعیت هلال احمر لرستان در اقدامی عجیب، روز ۲۹ فروردین امسال درخواست استعلام خرید ۱۰ هزار عدد پرچم اهتزاز هلال احمر در سایز ۷۰ در ۱۲۰ با جنس ساتن را ارائه کرده. این پرچم با مشخصات ذکر شده، قیمتی در حدود ۱۵ هزار تومان در فروشگاههای اینترنتی دارد که اگر آن را در تعداد درخواستی هلال احمر لرستان یعنی ۱۰ هزار عدد کنیم حدود ۱۵۰ میلیون تومان برای پرچم باید پرداخت شود. البته نوع دیگری از پرچم نیز توسط هلال احمر لرستان استعلام شده که معمولاً برای اتاق جلسات و همایشها به کار می رود و به نظر می رسد دلیل آن نیز حضور گسترده مسئولان و برگزاری پر تعداد جلسات در مناطق مختلف باشد.