کد خبر 964543
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۵

تحقیقات یک موسسه حاکی ازآن است که فیس بوک، توئیتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی مناسب‌ترین بستر در فضای مجازی برای انتشار اخبار جعلی محسوب می‌شوند.

به گزارش مشرق به نقل از سی نت، بررسی‌های مؤسسه تحقیقاتی پیو نشان می‌دهد بزرگسالان آمریکایی که ترجیح می‌دهند برای تعقیب اخبار قبل از هر چیز به سراغ شبکه‌های اجتماعی بروند، به شدت در معرض مطالعه اخبار جعلی از این طریق و فریب خوردن هستند.

طراحان اخبار جعلی نیز با اطلاع از همین موضوع به طور گسترده از شبکه‌های اجتماعی برای انتشار و باز توزیع اخبار جعلی سو استفاده می‌کنند و البته باید توجه داشت که انتشار این نوع اخبار از طریق روزنامه‌ها، شبکه‌های تلویزیونی و سایت‌های معتبر کار ساده ای نیست.

تحقیقات مؤسسه پیو حاکیست، در حدود ۶۰ درصد از کاربران شبکه‌های اجتماعی که تنها از این طریق اخبار را مطالعه کرده اند، تأیید کرده اند که اخبار جعلی دریافتی را باور کرده و آنها را به اشتراک گذاشته اند. اما تنها ۵۱ درصد از کاربران شبکه‌های اجتماعی که از تلویزیون و روزنامه‌ها هم برای کسب خبر استفاده کرده اند فریب اخبار جعلی شبکه‌های اجتماعی را خورده و آنها را به اشتراک گذاشته اند.

تحقیق یادشده با همکاری بیش از ۶۰۰۰ آمریکایی از ۱۹ فوریه تا ۴ مارس صورت گرفته و بر اساس آن اکثر آمریکایی‌ها رهبران و فعالان سیاسی را عامل اصلی انتشار اخبار جعلی و دروغین می‌دانند. همچنین مردم آمریکا توقع دارند روزنامه نگاران هم برای حل این مشکل تلاش کنند. تنها ۹ درصد از بزرگسالان آمریکایی هم بر این باورند که شرکت‌های فناوری مسئولیت خود برای مقابله با اخبار جعلی و دروغین را به درستی انجام داده اند. ۵۶ درصد از پاسخ دهندگان نیز گفته اند شرایط در زمینه انتشار اخبار جعلی در ۵ سال آینده بدتر خواهد شد.

منبع: مهر