کد خبر 968252
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۰

ما یک نسل را با تشویق به خواندن رشته‌های مهندسی و پزشکی سوزاندیم و هنوز این کار را تکرار می‌کنیم و اکنون به شرایطی رسیدیم که هر کس دیپلم دارد با احتمال اشتغال به کار ۸۵ درصدی روبروست.

به گزارش مشرق، سید مجید حسینی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران که روز گذشته، سه شنبه بیست و هشتم خرداد مهمان جلسه اندیشه ورزی فکرانه در اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان بود، ضمن بررسی چالش های مهارت آموزی در نظام آموزشی دانشگاه محور گفت گفت: مردم ایران مهم‌ترین مشکل کشور را بیکاری، کم‌کاری و امنیت شغلی می‌دانند اما نباید فراموش کنیم که آموزش در موضوع اشتغال بسیار تأثیرگذار است. قرار بود کنکور دانشجویان را گزینش کند اما اکنون استعداد افراد را سرکوب می‌کند و باعث می‌شود هر روز در استعدادیابی، مهارت و اشتغال بدتر شود.

بیشتر بخوانید:

فیلم / آماری عجیب از انحصار مشاغل پردرآمد

چهارمیلیون تومان برای یک دقیقه تبلیغ

وی با اشاره به اینکه امروز دیگر نمی‌توان با تحصیلات شغل پیدا کرد، افزود: باید شغل را بسازیم و راه آن فقط دانشگاه نیست. افزایش آموزش کمی در ایران کار اشتباهی بوده است. در ایران با ۸۰ میلیون جمعیت دو هزار و ۶۴۰ دانشگاه داریم، در حالی که چین با بیش از یک میلیارد جمعیت دو هزار و ۴۸۱ دانشگاه دارد. در ایران سالانه با اقتصاد ۴۰۰ میلیارد دلاری ۲۳۳ هزار مهندس فارغ التحصیل می‌شود در صورتی که در امریکا با اقتصاد ۱۸ ترلیارد دلاری هم ۲۳۷ هزار مهندس تولید می‌شود. ما برای این اقتصاد، اندازه آمریکا مهندس تولید می‌کنیم.

این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران افزود: ما یک نسل را با تشویق به خواندن رشته‌های مهندسی و پزشکی سوزاندیم و هنوز این کار را تکرار می‌کنیم. در ۱۰ سال رشد شرکت کنندگان پزشکی ۱۹۶ درصد افزایش پیدا کرده است. سال گذشته در ایران تعداد دانشجویان لیسانس و فوق لیسانس برابر شد. در کدام کشور صنعتی خانواده‌ها بچه ها را تشویق می‌کنند فقط تحصیل کنند و بعد از لیسانس، فوق لیسانس و بعد از فوق لیسانس، دکتری بگیرند؟

حسینی با بیان اینکه دانشگاه و مدرک رابطه‌ای مستقیم با بیکاری دارد، گفت: اکنون ۴۲ درصد فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها بیکار هستند، در حالی که دیپلمه‌های ما بیکار نیستند. دانشگاه هم افراد را به سمت اشتغال نمی‌برد. در کشورهای توسعه یافته شرایط مالی خانواده در هر شرایطی باشد کودک باید در سن ۱۸ سالگی کار کند و مهارت بیاموزد. ما در کشور باید ابتدا مطالبات خانواده‌ها و کودکان را در زمینه اشتغال کاهش دهیم. در مرحله بعد به دنبال راهکار کوتاه مدت نباشیم و در گام بعد باید کودکان بیاموزند هر کاری مقدس است و باید کار کنیم تا بتوانیم کشور را نجات دهیم.

وی گفت: دانشگاه رفتن دو دهه تنها راه ارتقاء اجتماعی و کسب و کار بود. خانواده‌ها تمام توانشان را صرف می‌کردند تا بچه ها پا را بگذارند ان سوی حصار دانشگاه و دیگر وظیفه شان تمام شده بود؛ اما حالا نوبت ایجاد یک اقتصاد بزرگ آموزشی شد و از دانشگاه آزاد تا پیام نور و غیر انتفاعی و کاربردی و بین الملل و… فعال شدند تا از این تصور خانواده ها، پول بسازند، و آنقدر پول ساختند که تعداد دانشگاههای ایران چند برابر شد و نسل بزرگی از جوانان را ایجاد کردند که تحصیل کرده‌ترین و بیکارترین نسل جوان تاریخ ایران شدند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: حالا به شرایطی رسیدیم که هر کس دیپلم دارد با احتمال کار هشتادو پنج درصد روبروست، اما اگر لیسانس بگیرد پنجاه و پنج درصد ممکن است کار داشته باشد.

وی در ادامه به بحث نابرابری در آموزش پرداخت و گفت: مسئله آموزش در کشور ما اصل نابرابری است چرا دانش آموزان ما در سیستان و بلوچستان باید محروم از همه مسائل آموزشی باید و یک تعدادی برای تحصیل در تهران میلیون ها هزینه پرداخت کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: وظیفه ما مبارزه با اسطوره های نظم و سرمایه است و همچنین تلاش برای برابر سازی نظام آموزش و پرورش و این را باید به دانش آموزان یاد دهیم که مهارت ارزش بیشتری از مدرک دارد و آن زمان است که استعدادهای جوان و نوجوان ما شکوفا می شود و ما باید توسعه مهارت و خلاقیت جمعی را گسترش دهیم.

سلسله جلسات فکرانه با محوریت فرهنگی، تربیتی و با نگاهی به موضوعات و چالش های حوزه تربیتی دانش آموزان هر هفته در دفتر مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان برگزار می شود.

منبع: فارس