کد خبر 972301
تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۲

معاون امورمجلس،حقوقی و استان‌های وزارت تعاون گفت: کارخانه ماشین‌سازی به صندوق بازنشستگان فولاد برگشت.

به گزارش مشرق، میرهادی قره سید رومیانی معاون امورمجلس،حقوقی و استان‌های وزارت تعاون اظهار داشت: همواره یکی از مطالبات و دغدغه‌های مردم تبریز، بحث کارخانه ماشین‌سازی این شهر بود.در ایامی که توفیق و سعادت نمایندگی مردم شریف تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی را داشتم نیز این موضوع یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم بود که مرتبا از نمایندگان خود پیگیری می‌کردند.

بیشتر بخوانید

اقدام سازمان خصوصی‌سازی برای فروش ماشین‌سازی تبریز مغایر قانون بوده است

وی افزود: همزمان با ولادت با  سعادت حضرت معصومه(س)، با پیگیری‌های وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی و مدیرعامل صندوق بازنشستگان فولاد،کارخانه ماشین‌سازی تبریز به صندوق بازنسستگان فولاد برگشت.

قره‌سید رومیانی گفت: مقام عالی وزارت همواره تاکید به حل و پیگیری دغدغه‌های مردم عزیزمان را دارند و به لطف خدا مبحث کارخانه ماشین‌سازی تبریز همانگونه که مردم شریف آذربایجان خصوصا تبریز، پرسنل و بازنشستگان این کارخانه انتظار داشتند، محقق شد.

وی خاطرنشان کرد: مردم دیگر نگران نباشند و ان‌شاءالله ماشین‌سازی همانند قبل به عنوان یک صنعت مادر  به جایگاه اصلی خویش باز می‌گردد.

دغدغه فروش گروه ماشین‌سازی تبریز در حدود ۱۵ سال پیش جرقه خورده و در این سال‌ها بین سازمان‌های مختلف دولتی و خصوصی دست به دست شده و در مواقعی در اثر سوءمدیریت برخی از این سازمان‌ها شاهد اخلال در تولید و حتی اعتصاب کارکنان نیز بوده‌ایم.

کارخانه ماشین سازی تبریز که در نیمه دوم دهه 1340 شمسی توسط مرحوم مهندس تقی توکلی، از طلایه‌داران صنعت کشور در منطقه صنعتی غرب تبریز بنیان گذاشته شد و به‌زودی به چهره درخشانی در عرصه صنعت ایران و خاورمیانه تبدیل شد، تا اردیبهشت ماه پارسال که به بخش خصوصی واگذار شد، 11 مزایده ناموفق را تجربه کرده بود. 

در نهایت، سازمان خصوصی‌سازی اردیبهشت ماه 1397 این کارخانه مادر صنعتی را پس از کش و قوس‌های فراوان به شخصی که به گفته خودش عرق و تعصب محلی داشت و به دنبال نان‌خور کردن عده‌ای جوان و بیکار بود، واگذار کرد تا بارقه‌های امید در چشمان کارگران خسته از بلاتکلیفی چندساله ماشین‌سازی سوسو زند. 

مالک جدید کارخانه ماشین سازی نیز که بر اساس استعلام‌های انجام گرفته از نهادهای مسوول، بدهی بانکی نداشت و به قول سیاسیون «اهل» بود، بلافاصله پس از خرید این واحد صنعتی قدیمی، در نشستی با خبرنگاران از برنامه‌های امیدوارکننده‌اش برای احیای ماشین‌سازی سخن گفت. 

واقعیت نیز این است که واگذاری ماشین‌سازی تبریز به بخش خصوصی پس از 11 بار مزایده ناموفق سازمان خصوصی‌سازی برای فروش و سرباز زدن بانک‌ها و صندوق‌های بازنشستگی از تملک آن در ازای رد دیون دولتی، روند امیدبخشی را طی مراحل کرد تا اینکه ناگهان رسانه‌ها از دستگیری فرخ‌زاده، مالک جدید این واحد، به اتهام فروش 260 میلیون دلار یا یورو ارز دولتی در بازار آزاد، خبر دادند و موج سیاسی «نااهل» بودن مالک کارخانه، بار فضای گفتمان سیاسی مربوط به این واحد را درگرفت.

این کارخانه در سال‌های اخیر به دلیل واگذاری‌های نادرست با مشکلات متعددی در مسیر فعالیت خود مواجه بوده است. 

گروه ماشین‌سازی تبریز یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های شهر تبریز واقع در قراملک، تولیدکننده انواع ماشین‌های صنعتی مانند انواع ماشین‌افزار، کمپرسورهای صنعتی، پمپ‌های آب، الکتروموتور، لیف‌تراک، انواع موتورهای دیزلی، ماشین‌آلات نساجی، ماشین‌های تراش، ماشین‌های فرز، ماشین‌های مته، قطعات ریخته و دستگاه‌های CNC است.

قرارداد ساخت این کارخانه بین ایران و چکسلواکی سابق برای تولید انواع ماشین‌آلات صنعتی منعقد شده و از سال 1351 مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

در سال 1348 تمایلاتی برای جذب تکنولوژی‌های اروپای غربی و آمریکا از طرف سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران مطرح شده و به اجرا درآمد، بعدها کارخانه‌های مختلفی همچون ریخته‌گری، ماشین‌سازی تبریز و گسترش صنایع ریلی ایران از این مجموعه تفکیک شده و این شرکت تحت عنوان گروه ماشین‌سازی تبریز به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

همزمان از سال 1349 و قبل از بهره‌برداری عملی، سازمان گسترش تأکید بر تولید ماشین‌افزار با لیسانس ساخت کشور چکسلواکی برای شرکت ماشین‌سازی تبریز را کرد و پیش‌بینی شد بقیه محصولات در طرح اولیه با همکاری و مشارکت کشورهای غربی و آمریکایی و تحت عنوان طرح‌های توسعه ماشین‌سازی تبریز و با تکنولوژی کشورهای فوق به مرحله اجرا درآید.

در پی این برنامه‌ریزی برای تولید پمپ‌های آب با شرکت K.S.Bکشور آلمان برای تولید کمپرسورهای صنعتی با یک شرکت انگلیسی، برای تولید الکتروموتور با شرکت GOLD آمریکا و لیف‌تراک و موتورهای دیزلی با یک شرکت دیگر انگلیسی قرارداد انعقاد تکنولوژی منعقد شد.

ظرفیت‌های باقی‌مانده از اجرای طرح اولیه برای شرکت ماشین‌سازی تبریز شامل ماشین‌افزارهای تراش، فرز، مته و قطعات ریخته به اجرا گذاشته شد که بعدها برای همگامی با پیشرفت تکنولوژی و پاسخگویی به نیازهای مجموعه صنایع و نیز در خصوص توسعه فزآینده صنعتی و اقتصادی کشور با هدف افزایش توان تولید با اجرای طرح‌های متنوع تولیدی به توسعه ظرفیت‌های خود با انتخاب و اخذ تکنولوژی تولید ماشین‌های فرز انیورسال، دیجیتالی، CNC و نیز ماشین‌های سنتر عمودی و افقی CNC همراه با اجرای طرح بازسازی و نوسازی ماشین‌آلات خطوط تولید و تاسیسات زیربنایی اقدام شد.

محصولات این شرکت از ۱۷ سال پیش به کشورهای اروپایی، آسیایی و آفریقایی صادر می‌شود. 

شرکت ماشین‌سازی تبریز با بیش از چهار دهه سابقه تولید انواع ماشین‌های ابزار و ارائه مستمر خدمات پس از فروش در سطح کشور در حال حاضر علاوه بر حضور موثر در عرصه تولید، فروش و خدمات پس از فروش و آموزش انواع ماشین‌های CNC به ارائه خدمات تخصصی در رابطه با صنایع زیربنایی و تأمین کلیه ماشین‌آلات و تجهیزات مرتبط از مرحله شناسایی تا تأمین، نصب، راه‌اندازی و خدمات فنی پس از فروش می‌پردازد.

این مجموعه با مشارکت فعال در اجرای پروژه‌های کلیدی در دست تولید به تجهیز مجتمع‌های تعمیراتی و ماشین‌کاری اقدام می‌کند و با برخورداری از تکنولوژی روز با کیفیت قابل قبول و قیمت رقابتی و از طریق همکاری متقابل با سازندگان معتبر بین‌المللی در خدمت مشتریان داخلی و خارجی است.

شرکت ماشین‌سازی تبریز به عنوان یکی از شرکت‌های صنعتی عمده در تولید و بازرگانی ماشین‌آلات صنعتی و ارائه محصولات و خدمات مختلف در این زمینه، دارای محصولات متعدد از جمله ماشین‌های تراشکاری، فرزکاری، مته، سنگ‌زنی، سنتر، CNC، ابزار تیزکنی، فرز نیمه‌سنگین، ماشین سنتر عمودی، ماشین سنتر افقی، ماشین‌های سوراخ‌کاری و … است.

منبع: فارس