به گزارش مشرق، موضوع تامین نیروی انسانی در آموزش و پرورش به معضلی جدی تبدیل شده است؛ از طرفی تعداد متقاضیان ورود به حرفه معلمی بالاست و از طرفی دیگر معلمان غیر رسمی این وزارتخانه برای تعیین تکلیف شرایطشان و ورود به کلاس درس دچار مشکل هستند.
از بلاتکلیفی استخدام و فعالیت معلمان حق التدریس و خرید خدمات آموزشی که بگذریم عدهای دیگر از فرهنگیان هم هستند که شرایط متفاوتتری نسبت به دو گروه ذکر شده دارند؛ افرادی که با حکم خدماتی در آموزش و پرورش به خدمت گرفته شدهاند، اما با وجود ارتقای مدرک تحصیلی همچنان به عنوان نیروهای خدماتی به فعالیت مشغولاند.
بیشتر بخوانید:
عدهای از این معلمان به دنبال تعیین تکلیف وضعیت فعالیتشان هستند و معتقدند در حالی که تعداد زیادی از معلمان آموزش و پرورش بازنشسته میشوند، کلاسهای درس برای آنکه خالی از معلم نباشند، از طریق نیروهای آزاد و طرح بستههای حمایتی اداره میشود و این در حالی است که نیروهای خدماتی در آموزش و پرورش فعالیت دارند که با مدرک کارشناسی ارشد و دکتری همچنان در بخشهای خدماتی مشغول به فعالیت بوده و تجربه حضور آنها در مدرسه بسیار بیشتر از نیروهای تازه وارد به مدارس در شرایط فعلی است.
این موضوع را با وجود سکوت آموزش و پرورش و عدم پاسخگویی از بهارستانیها پیگیری کردیم که در این مورد میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار کرد: سال گذشته مجلس برای تعیین تکلیف نیروهای آموزش و پرورش قانونی تصویب کرد که بر اساس این قانون گروههایی از معلمان که از نظر شرایط کاری بلا تکلیف بودند به استخدام آموزش و پرورش در میآیند؛ این نیروها شامل معلمان حق التدریس، آموزشیاران نهضت، مربیان پیش دبستانی و معلمان طرح خرید خدمات آموزشی هستند که طبق قانون باید شرایطی را اخذ کرده باشند تا بتوانند در آموزش و پرورش استخدام شوند.
وی تصریح کرد: با توجه به این قانون بعید میدانم قانون دیگری برای تعیین تکلیف نیروهای آموزش و پرورش تصویب شود و سایر گروهها باید از طریق وزارتخانه و دولت تعیین تکلیف شوند چرا که فعالیت آنها در حیطه فعالیتهای اجرایی آموزش و پرورش است بنابراین باید تصمیم گیری از سوی مسئولان مربوطه انجام شود.
میرزاده تاکید کرد: البته برای استخدام گروههایی که سال گذشته قانون تعیین تکلیف استخدام آنها را مصوب کردیم پیگیر اجرای کار هستیم هر چند که این موضوع، موضوع پیچیدهای است و نیاز به زمان دارد.