کد خبر 982835
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۶

ابهام در هر موضوعی بدون‌شک همیشه با شایعات و حرف و حدیث همراه خواهد بود. این اصل درمورد موضوع اسپانسری سرخابی‌ها نیز صدق می‌کند.

به گزارش مشرق، مدت‌هاست بحث اینکه آن تیم بیشتر گرفته و ما کمتر گرفته‌ایم، نقل محفل مجازی هواداران استقلال و پرسپولیس است. نحوه انتخاب اسپانسر، اجرای قرارداد و پرداختی‌ها و ابهاماتی که در آن وجود دارد، باعث شده مدیران فوتبال با معضل جدیدی مواجه شوند. مدیرانی که اکثر آنها در این سال‌ها وقتی در تنگنا قرار گرفته‌اند به دنبال توجیه بودند، حالا به جز بدهی به‌جامانده از مدیران قبلی به موضوع جدیدی اشاره می‌کنند و آن دریافت درآمدهای آتی باشگاه یا همان معضل پیش‌خور کردن است. مدیرانی که وقتی غالبا تحت‌فشار هواداران قرار می‌گیرند پول‌هایی را دریافت می‌کنند و بعضا وعده و وعیدهایی هم می‌دهند که بعدها باشگاه را دچار مشکلات عدیده‌ای می‌کند.

وقتی باشگاه در درآمدزایی مشارکت ندارد

پیراهن و برند دو باشگاه بزرگ تهران به اپراتوری واگذار شد که پول را از مردم دریافت و تا سال گذشته بعد از کسورات و مالیات به مجری اسپانسری پرداخت می‌کرده و آنها که اصطلاحا شرکت cp نامیده می‌شدند به علت ضعف در سیستم سخت‌افزاری این باشگاه‌ها بعد از کسر ۳۰ درصد آن را به حساب باشگاه واریز می‌کردند که البته بعد از بروز مشکلات اپراتور پول را بعد از کسورات مستقیما به حساب واریز می‌کنند. نکته قابل‌تامل مبحث اسپانسری و درآمدزایی است. درواقع اپراتور هیچ پولی را بابت تبلیغات برند این باشگاه‌ها از جیب خود پرداخت نمی‌کند. مشکل بعدی عدم‌شفافیت یوزرهای آن سامانه است، اینکه سرخابی‌ها در جریان دقیق اطلاعات نیستند. بدون‌شک وقتی میزان پرداختی با میزان مشارکت تعیین می‌شود، علامت سوال بزرگی را ایجاد می‌کند. از طرفی مدیران این تیم‌ها به دلیل عدم‌تخصص کافی یا مشغله‌های تیم علاقه‌ای به مشارکت دادن باشگاه در بحث اسپانسری نداشته و برند را به جای کارگزاری به صورت واگذاری در اختیار شرکت‌های مختلف قرار می‌دادند و تنها به دریافت مبالغی به صورت علی‌الحساب برای گذران امور جاری باشگاه اکتفا کرده‌اند.

رغبتی، مدیر وزارت یا پرسپولیس؟

چندوقت پیش موضوعی مطرح شد که باشگاه پرسپولیس قرار است از مجری اسپانسری به علت عدم‌انجام تعهدات شکایت کند و چندروز بعد هم مجری اسپانسری همین موضوع را مطرح کرد. پیگیری‌های از رئیس هیات‌مدیره و باقی اعضای هیات‌مدیره پرسپولیس تنها به یک نفر ختم می‌شد؛ علی رغبتی گزینه وزارت ورزش در هیات‌مدیره که به گواه اعضا، تنها کسی است که از ماجرای اسپانسر و حواشی آن اطلاعات دارد. در تماسی که با رغبتی در وزارت ورزش گرفتیم از طریق رئیس دفتر وی مطلع شدیم روزهایی که در وزارت مستقر است درمورد موضوعات مربوط به پرسپولیس صحبت نمی‌کند و با حضور در باشگاه جوابگوی سوالات خواهد بود. وقتی با باشگاه برای ادامه پیگیری‌ها تماس گرفتیم، مطلع شدیم حدود دو ماهی می‌شود که رغبتی در باشگاه حضور نیافته و حتی جلسات هیات‌مدیره نیز در وزارت برگزار می‌شود. برای روشن شدن این مسائل در تماسی که با وی گرفتیم، اعلام کرد در مسافرت به سر برده و هفته بعد پاسخگوی ما خواهد بود. جعفر کاشانی هم اعلام کرد که در جریان موضوعات قرار ندارد و مانند همیشه به گفتن این جمله بسنده کرد که پرسپولیس تیمی است که باید به باشگاه تبدیل شود!

بیشتر بخوانید:

دلیل تاخیر CAS در صدور رای سوپرجام ایران


مجری اسپانسری: بدهکار نه، طلبکاریم!

در ادامه با طرف دیگر این موضوع که مجری اسپانسری است، تماس داشت تا درمورد موضوعاتی مثل شکایت طرفین، نحوه درآمدزایی و پرداخت فی‌مابین پرس‌وجو کند. مسئول شرکت مجری که گفته می‌شد ۳۰ درصد از درآمدهای اپراتور را کسر و بقیه را به باشگاه می‌داد، کاملا منکر این موضوع شده و اعلام کرد اگر قرار بر اجرای این درصدها بود، باشگاه تا الان مبالغ بسیاری به آنها بدهکار می‌شد. موضوعی که به‌ خودی خود جالب به نظر می‌رسد. شرکت مجری مدعی است که نه‌تنها پولی به باشگاه بدهکار نیست بلکه طلب‌های نسبتا زیادی هم دارد که طبق گفته خودشان باشگاه قول‌هایی برای پرداخت و تسویه آن داده است. حال باید ببینیم پیش‌کشیدن موضوع شکایت از مجری اسپانسری به خاطر عدم‌انجام تعهدات یک بازی رسانه‌ای دیگر برای هواداران بوده یا نه، که جواب آن را قطعا اعضای هیات‌مدیره و مدیرعامل باشگاه باید بدهند که به‌طور قطع مقصران اصلی در مبحث همکاری حرفه‌ای و درست با اسپانسر هستند.

جریمه توسط اسپانسر لباس

در جریان پیگیری ماجراهای مربوط به اسپانسرینگ، خبر جالبی نیز دریافت کردیم. اسپانسر لباس به علت سوءمدیریت کادر مدیریتی و اجرایی پرسپولیس در دو مرحله به خاطر جریمه و عدم‌پرداخت پاداش‌های قهرمانی مبلغ ۱۰۰ هزار دلار حق و حقوق این تیم را نداده و نپوشیدن لباس این برند توسط یکی از بازیکنان را علت آن اعلام کرده است. با بررسی این اخبار می‌توان به خیلی نکات رسید که چرا این تیم پولی در بساط ندارد و چراغ در دست گرفته و بین بازیکنان از رده خارج و ارزان‌قیمت دنبال مهاجم می‌گردد.

سوالات بی‌جواب از مدیران پرسپولیس

در این مدت هرچه اظهارنظر از سمت هیات‌مدیره باشگاه پرسپولیس انجام شده، ظرف مدت کوتاهی تکذیب شده و بعد از آن شاهد سکوت محض از سمت باشگاه بوده‌ایم. مجری اسپانسری اعلام کرده پیشنهاد تمدید قرارداد را باشگاه به آنها ارائه کرده و هیچ‌گونه پول بلوکه‌شده‌ای برای گروکشی در تمدید قرارداد با باشگاه وجود ندارد.

این ابهامات و پارادوکس‌ها در موضوع اسپانسری را وقتی کنار جیب خالی باشگاه فعلی و عدم‌پرداخت پول کالدرون و دستیارانش و بدهی حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیاردی به برانکو و دستیارانش و بودیمیر و بشار و پیش‌قسط و طلب‌های بازیکنان فعلی قرار می‌دهیم، به این سوال می‌رسیم که در کنار کمیته‌های مختلف در باشگاه، چرا کمیته بازرگانی و اقتصادی وجود ندارد و اعضا دقیقا کدام کار اقتصادی را انجام داده‌اند؟ باشگاهی که کل برند خود را واگذار کرده و به اپراتور و مجری اسپانسری خود بدهکار است، دقیقا با کدام رویکرد قصد حضور پرقدرت در لیگ را دارد، درحالی که از طرف هواداران هم مثل گذشته شاید حمایت نشود؟ و آخرین سوال اینکه اگر شایعات و شنیده‌های ما درمورد تغییرات در هیات‌مدیره پرسپولیس رنگ واقعیت به خود بگیرد، اعضای جدید چگونه باید با پیش‌خور کردن مدیران قبلی تیم را اداره کنند؟!

منبع: روزنامه فرهیختگان