کد خبر 98440
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۹

هزینه دوره ابتدایی آموزش پرواز بین 450 تا 900 هزار تومان است که به نسبت سطح کیفیت آموزش متغیر است. همچنین لوازم پرواز که خرید آن بین 4 تا 5 میلیون تومان هزینه می برد، این ورزش را در زمره ورزش و تفریحات گران در کشور جای می دهد.

به گزارش گروه خواندنی های مشرق به نقل از جهان، به انتهای جنت آباد شمالی که می رسی یاد برادران وایت می افتی! پاراگرایدار از جمله ورزش های پروازی است که در کشور ما هم کم و بیش به آن پرداخته می شود. با اینکه از جمله تفریحات و ورزش های نسبتاً گران محسوب می شود اما طرفداران خودش را دارد.

اگر چه از نظر خلبانان این رشته، این ورزش در مقایسه با ورزش هایی مانند اسکی یا اسب سواری چندان گران هم نیست، چرا که مثلاً در مقایسه با اسکی که تنها ورزش زمستان‌هاست و هر بار اسکی رفتن هزینه دارد این ورزش به صورت چهار فصل انجام می شود و کل هزینه لازم یک بار در همان آغاز کار پرداخت می شود و بعد از آموزش و خرید لوازم چندان هزینه ای نخواهد داشت.

هزینه دوره ابتدایی آموزش پرواز بین 450 تا 900 هزار تومان است که به نسبت سطح کیفیت آموزش متغیر است. همچنین لوازم پرواز که خرید آن بین 4 تا 5 میلیون تومان هزینه می برد، این ورزش را در زمره  ورزش و تفریحات گران در کشور جای می دهد.

تهیه لوازم پرواز از ابتدای دوره آموزش ضروری نیست و سیستم آموزشی این امکانات را در ” در کشور ما در خصوص اینکه این ورزش زیر مجموعه سازمان هواپیمایی کشور باشد و یا سازمان تربیت بدنی اختلاف نظرهایی وجود داشته است " اختیار خلبان تحت تعلیم قرار می دهد. بعد از طی دوره آموزش هم این امکانات فراهم است اما خرید لوازم پرواز به صورت شخصی مقرون به صرفه تر است.

پرواز با پاراگرایدر و پاراماتور از جمله وسایل پرنده فوق سبک محسوب می شود و در جهان زیر نظر فدراسیون ورزش های هوایی جهانی اداره می شود. در کشور ما در خصوص اینکه این ورزش زیر مجموعه سازمان هواپیمایی کشور باشد و یا سازمان تربیت بدنی اختلاف نظرهایی وجود داشته است که اخیراً در این زمینه به توافق رسیده اند که قوانین و مقررات را سازمان هواپیمایی کشور تعیین کند و سازمان تربیت بدنی مجری آن باشد. در حال حاضر انجمن ورزشهای هوایی متولی این رشته است که امید است بتواند به فدراسیون ورزشهای هوایی تبدیل شده و بتواند بخشی از مشکلات این رشته را مرتفع نماید.

این ورزش در ایران از سال 72 آغاز شده و در حال پیشرفت است. ایران با داشتن رشته کوه های البرز و زاگرس و دامنه های آن پتانسیل خوبی برای این ورزش دارد. در تهران اصلی ترین سایت پرواز پاراگلایدر سایت جنت آباد شمالی است. البته سایت امامزاده هاشم و سایت آبسرد هم فعال هستند. در شهرستان ها هم این رشته ورزشی در حال رشد است اما به دلیل تمرکز جمعیتی که در تهران وجود دارد، رشد این رشته در پایتخت مشهودتر است.

علیرغم مشکلات و مسائل ” این رشته کاملا به صورت خود جوش رشد کرده است و تبلیغات و حمایت های خاصی نداشته است " خاص این رشته از نظر وجود مربیان حرفه ای کمبود خاصی وجود ندارد، اخیراً 50 مربی آموزش دیده روانه بازار حرفه ای این ورزش شده اند. در عین حال باشگاه های ورزشی که در این رشته فعال باشند و به حوزه کار این مربیان و مرکز مشخصی برای آموزش دیدن علاقه مندان این رشته تبدیل شوند به قدر کافی وجود ندارند. این موضوع به همان بحث عدم مدیریت واحد این رشته برمی گردد که دریافت مجوز برای تشکیل باشگاه را مشکل می کند. به هر حال گرچه قانوناً صحیح نیست اما مربیانی که گواهینامه آموزش پرواز را دریافت می کنند به صورت مستقل از باشگاه ها شروع به کار می کنند و علاقه مندان به پرواز بعد از جستجوی کوتاهی در اینترنت می توانند با آنها ارتباط برقرار کنند.

یکی از نکات هیجان انگیز این ورزش تقریباً گران این است که لوازم سبک پرواز را می توان در سفرها همراه داشت و در هر فرصتی لذت پرواز را به زندگی افزود. این رشته کاملا به صورت خود جوش رشد کرده است و تبلیغات و حمایت های خاصی نداشته است. امسال اولین همایش این رشته برگزار شده است و دست اندرکاران آن امیدوارند با تغییرات ایجاد شده در بخش مدیریتی روند بهبود بخشی در پیش داشته باشد.

یکی دیگر از مسائلی ” این ورزش در المپیک لندن به صورت آزماشی گنجانده خواهد شد و این به رشد این ورزش در جهان و به تبع آن در کشور ما کمک خواهد کرد " که هزینه های این رشته افزایش می دهد این است که به دلیل اینکه این رشته فدراسیون ندارد، با وجود اینکه در ایران مناطق مناسبی برای تمرین ورزشکاران این رشته وجود دارد اما به دلیل منع قانونی که استفاده از این مناطق پیش می آورد لاجرم بسیاری از تمرین های ورزشکارن فعال این رشته که در حال حاضر در سطح تهران حدود 400 نفر هستند در کشورهای دیگر مانند ترکیه انجام می شود. هزینه این سفرها به عهده خود ورزشکاران است که منجر به خروج ارز از کشور می شود و به فرصتی برای دیگر کشورها تبدیل می شود.

با وجود همه مسائل و محدودیت ها ورزشکاران این حوزه پیشرفت های قابل توجهی داشته اند از جمله آن حضور ورزشکاران ایرانی در این رشته در مسابقات جهانی است. نمونه آن «کیوان آریان پور» است که در اخیرا در مکزیک در مسابقات  سوپر فینال 2011 شرکت کرده است. در داخل کشور مسابقاتی در این رشته ورزشی در سطح پایینی از استاندارد برگزار می شود که همان هم با حمایت مالی و معنوی خود ورزشکاران صورت می گیرد.

این ورزش در المپیک لندن به صورت آزماشی گنجانده خواهد شد و این به رشد این ورزش در جهان و به تبع آن در کشور ما کمک خواهد کرد.

پرواز با پاراگرایدر و پاراموتور از جمله ورزشهای عمومی نیست. دلیل این موضوع به یک جا پرداخت کردن هزینه چند میلیونی اولیه، روحیه خاصی که پرواز می طلبد، عدم اطمینان به ایمن بودن این ورزش و مواردی از این دست برمی گردد.