کد خبر 9948
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۴

بازي هايي که بر روي گوشي آيفون اپل نصب مي شود، با پر بيننده ترين برنامه هاي تلويزيون رقابت مي کنند.

به گزارش سرويس فناوري اطلاعات مشرق، مطالعاتي جديد از سوي مؤسسه آنالکتيک نشان مي دهد که آن دسته از بازي هاي رايانه اي که بر روي iOS اپل کار مي کنند، با پر بيننده ترين برنامه هايي تلويزيون رقابت پاياپاي دارند.
بر اساس گزارش اين شرکت تحقيقاتي، در حال حاظر، روزانه 19 ميليون نفر، 22 دقيقه از زمان خود را صرف بازي هاي iOS و يا دسترسي به شبکه هاي اجتماعي از طريق آيفون ها، آي پاد ها و يا آيپدهايشان مي کنند. اين مقدار، تعداد بيننده هاي سريال هاي يکشنبه شب ها، بازي هاي فوتبال و ديگر برنامه هاي پربيننده را تحت الشعاع قرار داده است.
لازم به ذکر است که اين آمار تنها مربوط به 20% از مجموع 250000 نرم افزار موجود در فروشگاه هاي اپل است. نکته ديگر راجع به اين تحقيق آن است که اين تحقيقات بر روي بازي ها و شبکه هاي اجتماعي متمرکز بوده است و ممکن است مقدار کل برنامه هاي استفاده شده خيلي بيشتر از اين مقدار باشد.
البته ممکن است مقايسه برنامه هاي تلويزيوني و برنامه هاي iOS تا اندازه اي دشوار باشد. اين دو زمينه کاملا با هم متفاوت اند. اين موضوع نيز که مقدار استفاده کنندگان از يک بازي، با مقدار بينندگان يک برنامه تلويزيوني برابري مي کند، نشان دهنده کاهش محبوبيت برنامه هاي تلويزيوني نمي باشد بلکه حاکي از روند رو به رشد استفاده از برنامه هاي نصب شده بر روي گوشي تلفن همراه مي باشد.
البته يک نکته بسيار مهم در اين تحقيق نهفته است و آن مسأله تبليغات است. اين برنامه ها هر روز مورد استفاده قرار مي گيرند. به عبارت ديگر اين برنامه ها 365 بار در سال مورد استفاده قرار مي گيرند، در حاليکه برنامه هاي پربيينده تلويزيوني تنها 22 بار در سال تماشا مي شوند. اين بدان معني است که تبليغات انجام گرفته در اين برنامه ها، 15 برابر بيشتر از مواردي که در سريال ها پخش مي شوند، در معرض ديد عموم است.
به نظر مي رسد تبليغات در برنامه هاي تلفن همراه هم با چنين رويکردي، روند رو به رشدي پبدا کرده است، بطوريکه طبق تحقيقات جديد IDC، تبليغات تلفن هاي همراه امسال به رقم 500 ميليون دلار خواهد رسيد، در صورتيکه اين مقدار براي سال 2009، 250 ميليون دلار بود.