به گزارش مشرق، برنامهها ششم توسعه، سند راهبردی اقتصادی، اجتماعی، آموزشی و فرهنگی است که سیاستهای کلان را در بازه زمانی پنج ساله برای دولت مشخص میکند و دولت و مجلس نیز موظف به تهیه و تدوین قوانین سالانه براساس این برنامه هستند، به عبارتی میتوان گفت برنامههای پنج ساله توسعه، اهداف و استراتژیهای کلان کشور را مشخص میکنند که حجتالاسلام حسنروحانی رئیسجمهور لوایح بودجه سال 1395کل کشور و برنامه ششم توسعه را در جلسه علنی 27 دیماه سال گذشته، تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد.
براساس ماده 184 آئیننامه داخلی مجلس شورای اسلامی برای رسیدگی به لوایح برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، نمایندگان مجلس از زمان چاپ و توزیع لایحه برنامه در مدت پنج روز (بدون احتساب ایام تعطیل) پیشنهادهای خود در مورد کلیات و جزئیات، برنامه را به کمیسیون تخصصی ذیربط ارائه کردهاند.
همچنین، پس از ارائه لایحه برنامه ششم توسعه از سوی دولت به مجلس، اکثریت نمایندگان مجلس نسبت به این لایحه ایراداتی وارد کرده بودند که با اصلاحاتی در جلسه علنی 14 شهریور خانه ملت، از سوی روحانی به مجلس ارائه شد.
دولت یازدهم لایحه برنامه ششم توسعه را سال گذشته تقدیم مجلس کرده بود که در این راستا کمیسیون تلفیق تشکیل شد و مصوباتی نیز داشت، اما به دلیل تقارن با انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، برخی مصوبات نیمهکاره رها شد و دولت دوباره لایحه برنامه ششم توسعه را برای بررسی به مجلس تقدیم کرد.
در نهایت، پس از تشکیل کمیسیون تلفیق لایحه برنامه ششم توسعه در مجلس دهم به ریاست حمیدرضا حاجیبابایی، گزارش نهایی این کمیسیون درباره لایحه 144 مادهای برنامه ششم در روز 28 آذر تقدیم صحن پارلمان شد.
**روند بررسی لایحه برنامه ششم توسعه در مجلس چگونه است؟
پس از نهایی شدن گزارش کمیسیون تلفیق لایحه برنامه ششم توسعه، سرانجام اولین جلسه بررسی لایحه 144 مادهای برنامه ششم توسعه در صحن مجلس در روز یکشنبه هفته گذشته(28 آذر) آغاز شد.
پس از بررسیهای نهایی مجلس شورای اسلامی درباره لایحه برنامه ششم توسعه، شورای نگهبان میبایست نسبت به مصوبات مجلس اعلام نظر کرده و آنها را با موازین شرعی و قانون اساسی تطبیق دهد.
نکته جالب توجه در جریان بررسی لایحه برنامه ششم توسعه در صحن علنی بهارستان این است که با وجود برگزار شدن دهمین جلسه علنی مجلس برای بررسی این لایحه، که صبح امروز(4 دیماه) برگزار شده، نمایندگان مجلس فقط موفق به بررسی و تصویب 13 ماده از 144 ماده این لایحه شدهاند که از این تعداد نیز 2 ماده برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق لایحه برنامه ششم توسعه ارجاع داده شده است.
پیش از ارائه لایحه برنامه ششم توسعه از سوی دولت به مجلس نیز، برخی از نمایندگان و کارشناسان نیز معتقد بودند که بررسی و تصویب این لایحه در موعد مقرر قانونی(پیش از بررسی لایحه بودجه سال 96) امکانپذیر نخواهد بود که با روند فعلی بررسی آن در مجلس نیز، این شبهه در اتمام بررسی آن تا پیش از بررسی لایحه بودجه سال 1396 وجود دارد.
طبق قانون، لایحه برنامه ششم توسعه میبایست از ابتدای سال 1395 اجرا میشد که با توجه به ضرورت بررسیهای بیشتر از سوی نمایندگان مجلس، پارلماننشینان اجرا قانون پنج ساله توسعه کشور را تا پایان امسال تصویب کردند.