نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی با تشکر از خدمات سایر دستگاهها و فعالیت رسانهها، افزود: اهم موارد مطروحه پس از حضور رئیس و نایب رئیس کمیسیون و تنی چند از نمایندگان عضو کمیسیون شوراها در محل حادثه و شرکت در جلسه مدیریت بحران موارد و گزارش تهیه شده است.
وی تأکید کرد: در بخش مشکلات ساختاری باید افزود که مصوبه هیأت وزیران مورخ سال 93 ابلاغیه به دستگاهها و وزارتخانههای صنعت و معدن، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، جهاد کشاورزی، علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان مدیریت و برنامهریزی و اتاق اصناف با کندی شدید مواجه بوده است که اگر این ابلاغیه به صورت درست اجرا میشد شاید بخشی از وقایع در این حادثه قابل کنترل و مقابله بود.
نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سرعت تخریب به قدری بالا بود که تعدادی از آتش نشانان نتوانستند از ساختمان خارج شوند، از سوی دیگر مردمی که برای امدادرسانی آمده بودند تعدادشان به اندازه ای زیاد بود که استقرار نظام مدیریت بحران با چالش روبرو شد.
وی یادآور شد: بعد از بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر آنکه به امداد و نجات سریعاً رسیدگی شود، یک همگرایی شکل گرفت و کمیسیون عمران مجلس نیز بنا به تجربه قبلی که داشت بلافاصله همان روز موضع رسمی خود را اعلام کرد و خواستار به کارگیری همه توان دستگاه های مربوطه در زمینه مدیریت بحران شد.
این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: پیام رئیس مجلس شورای اسلامی و ماموریت ایشان به کمیسیون های شوراها، عمران، اجتماعی و بهداشت مجلس باعث شد پیگیریهای لازم جهت چگونگی وقوع این حادثه شکل گیرد. در همین راستا درصدد شدیم تا چارچوب کلی وقوع حادثه را شناسایی کرده و به ارائه راهکارهایی برای حذف حوادث مشابه بپردازیم.
نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نظارت بر استقرار و فعال شدن اورژانس کشور، کمک به مداوای سرپایی مجروحان، مسمومان و مصدومان که آخرین آماری که به ما ارائه شد کل مصدومان و فوتیها 235 نفر بودند که درمان در محل در مورد 180 نفر انجام شد و انتقال 55 نفر از مصدومان به مراکز درمانی که یک نفر از این تعداد فوت و 53 نفر مرخص شدند و16 نفر به شهادت رسیدند که در اینجا لازم میدانم از سرویسهای درمانی اورژانس و بیمارستانهای دولتی و خصوصی که همکاری شایستهای را در این ارتباط داشتند تشکر کنم.
وی افزود: کمک و نظارت بر عملیات سازمان امداد و نجات، هلال احمر، شرکت در جلسه کمیسیون عمران با حضور ریاست و اعضای کمیسیون و کلیه مسئولان واحدها به تفصیل ابعاد مختلف این حادثه مورد بررسی قرار گرفت.
نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای ساماندهی حادثه مذکور پاسخ به چندین سوال مناسب ترین راهکار است، افزود: نخستین سوال آنکه این آسیب پذیری محصول کدام فرآیند و مدیریت بوده و عوامل موثر شناسایی شده باید مشخص شوند، زیرا برج های تجاری و مسکونی بسیاری در تهران به میزان پلاسکو آسیب پذیرند.
وی دومین سوال را اینگونه مطرح کرد و افزود: چه عواملی سبب فروپاشی ساختمان پلاسکو شده است؟ مدیریت بحران در روز حادثه و روزهای پس از آن چه اقداماتی انجام داده است؟ البته اقدامات کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت مدیریت بحران قبل و بعد از حادثه نیز باید شفاف شوند.
خدادادی در توضیح سومین سوال مطرح شده درخصوص حادثه پلاسکو گفت: ارزیابی همه جانبه این حادثه امری ضروری است زیرا باید مشخص شود کدام سیاست های غلط سبب فقدان پیگیری های به هنگام شده است، همچنین کدام بی تدبیری در اطلاع رسانی سبب بروز این حادثه شده است.
نماینده مردم تهران،ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: امسال در حالی ایامالله دهه فجر را در کشور جشن میگیریم که کام مردم از حادثه پلاسکو و حریق گسترده در آن بسیار تلخ شد بنابراین این واقعه را باید از ابعاد گوناگون مورد پیگیری قرار داد تا از تکرار آن جلوگیری شود.
وی تأکید کرد: واقعه تلخ پلاسکو ابهامات زیادی دارد که لازم است به آنها توجه شود و در همین رابطه کمیتهای در مجمع نمایندگان تهران تشکیل شد که بررسیهای کمیته مزبور در خصوص این حادثه دارای موارد زیر است.
نایب رئیس مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس دهم تصریح کرد: آگاهی از شرایط ساختمان پلاسکو این واقعه را از قبل قابل پیشبینی کرده بود و رفع خطر از پلاسکو و کاهش مخاطرات باید در اولویت قرار میگرفت ضمن اینکه رفع خطر از حادثه پلاسکو با تعطیلی و پلمب به آن تلازمی ندارد.
وی ادامه داد: 585 بنگاه صنفی در حادثه پلاسکو آسیب دیدند و حدود 305 واحد به طور کلی در آتش سوخت. در این میان 3 هزار کارگر بیکار شدند که ما به دنبال فعالتر کردن مجموعه این بنگاه ها و بازگرداندن کارگران به اشتغال هستیم.
فاضلی با یادآوری تسهیلاتی که دولت برای جبران خسارات در نظر گرفته است، گفت: در این میان دستگاه ها به ویژه بانک ها باید در ارائه خدمات خود نهایت همکاری لازم را داشته باشند.
رئیس اتاق اصناف کشور با بیان اینکه یک سوم از بناهای تجاری کشور آسیب پذیر هستند، گفت: متاسفانه اصناف در امر سیاستگذاری به ویژه در امور شهری اختیاری ندارد، لذا از مجلس می خواهیم بخش عظیمی که 3 میلیون بنگاه را رهبری می کند را بیشتر دریابد.
وی بیان کرد: متاسفانه در 5 برنامه توسعه ای کشور اصناف را ندیدید و در برنامه ششم نیز آن را نادیده گرفتید، لذا می طلبد مجلس اهتمام خاصی به این امر داشته باشد.
وی افزود: از منظر تأسیساتی، این ساختمان فاقد پارکینگ، سیستم گرمایش مرکزی و لولهکشی گاز میباشد. از نظر سیستمهای ایمنی و آتشنشانی نیز فاقد سیستم اعلام و اطفای حریق خودکار بوده است اما مجهز به کپسول اطفای حریق و سیستم جعبهای آب بوده که عملکرد آن نیز در زمان وقوع حادثه باید مورد بررسی دقیقتر قرار بگیرد.
وزیر کشور در ادامه گفت: شهرداری تهران به استناد بند 14 ماده 55 قانون شهرداری، وظیفه اتخاذ تدابیر موثر و اقدام لازم برای حفظ شهر از خطر سیل، حریق و رفع خطر از بناها و دیوارهای شکسته و خطرناک که واقع در معابر و اماکن عمومی است را بر عهده دارد.
رحمانیفضلی خاطرنشان کرد: در تبصره این ماده آمده است شهرداری وظیفه دارد تمامی موارد مربوط به رفع خطر از بناها را پس از کسب نظر از مأمور فنی خود به مالکین یا صاحبان اماکن ابلاغِ مهلتدار متناسبی صادر و اگر دستور شهرداری در مهلت معین به موقع اجرا گذاشته نشود، شهرداری رأسا با مراقبت مأمورین خود اقدام به رفع خطر نموده و هزینه را از طرف دریافت خواهد کرد.
وی پیرامون وظایف سازمان آتشنشانی نیز گفت: این سازمان به موجب ماده 3 اساسنامه، وظیفه نجات جان انسانها و مهار و اطفای حریق، مسئول نظارت و کنترل بر شرایط ایمنی ساختمانها و استانداردهای تجهیزات آنها در برابر سوانح گوناگون را دارد.
وزیر کشور ادامه داد: مطابق اعلام شهرداری تهران، برای تحقق این مأموریتها از طرف شهرداری و سازمان آتشنشانی تاکنون هفت اخطار به هیأت مدیره ساختمان داده شده است. مطابق اخطارهای داده شده شهرداری در سال جاری مانور عملیات امداد و نجات و اطفای حریق در ساختمان را برگزار کرد.
رحمانیفضلی اضافه کرد:همچنین پس از بازدیدهای صورت گرفته از ساختمان،دستورالعمل ایمنی ساختمان نیز توسط آتشنشانی در شهریور 95 تهیه و به هیأت امنا ابلاغ شده است. لیکن عدم اقدام مناسب دستگاههای مرتبط با این موضوع باید بررسی شود که چگونه عمل کردهاند.
شهردار تهران اشکالات ساختاری در مدیریت بحران را از مرحله قانونگذاری اجرا و نظارت و به خصوص در بخش قوانین دانست و گفت: ابهام و تورم قوانین و تنظیم نبودن مسئولیتها نیز جزو اشکالات ساختاری است که باید در مدیریت بحران به آنها توجه شود.
وی با بیان اینکه ما در مدیریت بحران در فرآیندها و ساختار دچار مشکلات جدی هستیم، اظهار داشت: اگر نگاه تحلیلی به حوادث داشته باشیم میبینیم که اشکالات ساختاری در پیشگیری و مدیریت بحران وجود دارد.
قالیباف آلودگی هوا و خاک را جزو موارد بحرانی ادامهدار در کشور دانست و گفت: باید فکری برای این مشکلات در کشور کنیم.
وی تصریح کرد: از سال 92 تاکنون سازمان مدیریت بحران دارای اشکالات قانونی است.
شهردار تهران با اشاره به ابعاد حادثه پلاسکو گفت: قبل از حادثه پلاسکو ما به عنوان شهرداری تهران وظیفه داشتیم که کار پیشگیری انجام دهیم و در مدیریت بحران به دلیل اینکه شهرداری تهران تنها شهری است که مدیریت بحران بر عهده شهردار تهران است، مهمترین سازماندهیها از بعد ساخت مکانی برای امکان مختلف تهران انجام شده است.
وی تنها مرکز فرماندهی کشور به صورت متمرکز را در شهر تهران عنوان کرد و افزود: مقاومسازی پلها برای مقابله با زلزله در حال انجام است؛ امروز در همه محلههای شهر تهران گروه دوام تشکیل و سازماندهی شده که به طور مرتب مانورهایی برای آنها برگزار شده و آمادگیهای لازم در برابر هرگونه حوادث احتمالی را دارد.
قالیباف اضافه کرد: بیش از 120 سوله برای مدیریت بحران در نقاط مختلف تهران ساخته شده که از طریق ارتباطات بیسیمی خارج از شبکه همراه و رسمی برای آنها امکانپذیر است.
قالیباف با بیان اینکه از زمانی که ما شهرداری را تحویل گرفتیم، ایستگاه های آتش نشانی از 74 ایستگاه به بیش از 120 ایستگاه رسیده، گفت: در حادثه پلاسکو کمتر از 2.5 دقیقهای که در ترافیکی که وجود داشت، آتشنشانان سر صحنه حادثه رسیدهاند.
وی تصریح کرد: در سال 84 آتشنشانی 280 ماشین داشت که امروز نزدیک به 900 خودرو رسیدهایم، در 5 سال قبل برای تهران یک نردبان 54 متری نداشتیم اما امروز نردبانهای 33 متری و 54 متری خریداری کردهایم.
شهردار تهران با اشاره به بافتهای فرسوده به تهران گفت: مجلس تصویب کرده است سالی 10 درصد در 10 سال آینده از بافتهای فرسوده احیاء شود که ما در چند سال گذشته 34 درصد از بافتهای فرسوده تهران را احیاء کردهایم که این احیاء در سطح کشور کلا 7 درصد است.
قالیباف با اشاره به حضور خود در جلسه 7 اردیبهشت سال 93 شورای شهر گفت: بنده در آن جلسه نیز گفتم قوانین به درستی اجرا نمیشود و اشکالاتی وجود دارد و برخی مسئولیتها امروز در هم پیچیده شده است.
وی ادامه داد: در بحث سیل در تهران 500 کیلومتر تونل و کانال برای جمعآوری آبهای سطحی زدهایم و 7 دره تهران حوضچه آرامش تعبیه کردهایم.
شهردار تهران با بیان اینکه مشکلات پلاسکو علاءالدین را شخصا دنبال کردهام، گفت: برخی خطرها بالفعل هستند به طور مثال در ساختمان پلاسکو ما اخطارها را داده بودیم و آموزشهایی را نیز برای پیشگیری انجام داده بودیم اما تنها در کلاسهای آموزشی ما 17 نفر شرکت کرده بودند.
قالیباف تصریح کرد: در 2 سال و نیم گذشته به شدت پیگیر پلمب کردن کردن ساختمان علاءالدین بودیم که با مشکلاتی مواجه شدیم به طور مثال وقتی میخواستیم برای پلمب به آنجا مراجعه کنیم با شکایت صاحب ساختمان مواجه شدیم که در شکایت اول دادگاه رای به نفع شهرداری داد.
وی ادامه داد: در دادگاه تجدید نظر حکم به نفع صاحب ساختمان داده شد که همچنان هم این کشمشکها ادامه دارد.
شهردار تهران با اشاره به اینکه در حادثه پلاسکو مشکل تجهیزات نداشتیم، گفت: این را قبول دارم که در حادثه پاسکو مشکل تجهیزات نداشتیم اما اگر این اتفاق در 5 ساختمان اتفاق میافتاد قطعا تجهیزات جواب نمیداد.
قالیباف درباره اینکه گفته میشود باید در حادثه پلاسکو از هلیکوپتر استفاده میشد، تصریح کرد: امدادرسانی در حادثه پلاسکو امکان بکارگیری هلیکوپترها وجود نداشت و در عملکرد میدانی نیز مشخص است که یک بار آتش مهار شده و بار دیگر شعلهور شده و نیروهای امدادی نیز تا طبقه دهم به ساختمان نفوذ کرده بودند.
وی ادامه داد: 32 دقیقه قبل از ریزش ساختمان نیز اعلام تخلیه ساختمان شده بود که نشان از تخلیه سریع ساختمان دارد.
شهردار تهران با اشاره به شهادت 16 آتشنشان در حادثه پلاسکو تصریح کرد: آتشنشانانی که به شهادت رسیدهاند از پلههای ساختمان در حال پایین آمدن بودند تا فردی در ساختمان باقی نمانده باشد که به یک باره پلههای طبقات فرو میریزد.
وی همچنین گفت: آقای قالیباف هم از ساعات اولیه حادثه پلاسکو آنجا بودند و تلاش وافری طی 10 روز داشتند.
رئیس مجلس تصریح کرد: لازم است یک گزارش ملی و دقیقی از حادثه پلاسکو تهیه شود تا کسی نتواند سوءاستفاده کند.