به گزارش مشرق به نقل از راشاتودی، نمایندگان سنای آمریکا اعلام کردند که شرکت هواپیماسازی بوئینگ کسب سود را در اولویت بالاتری نسبت به ایمنی پروازها و هواپیماها قرارداده و به نوعی دست به مخفی کاری عمدی زده است.
بیشتر بخوانید:
علت فرود اضطراری بوئینگ ۷۸۹ عمان در تبریز چه بود؟
فرود اضطراری بوئینگ فلایدوبی در شیراز
روز گذشته دنیس مولنبرگ، مدیر عامل شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکا، در جلسه استماع مجلس سنای این کشور حاضر شد و امروز نیز این جلسه ادامه خواهد داشت.
این جلسه استماع با هدف بررسی دو مورد سقوط هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی اتیوپی و اندونزی در اوایل سال جاری و اواخر سال گذشته برگزار شد و در این نشست مدیرعامل بوئینگ به دلایل سقوط و اقدامات شرکت برای اصلاح نقایص اشاره کرده و خواهد کرد.
این نخستین بار پس از دو مورد سقوط هواپیماهای ۷۳۷ که به کشته شدن ۳۴۶ نفر منجر شد، است که مدیر عامل بوئینگ در برابر عموم حاضر میشود.
وی در شروع جلسه استماع خانواده قربانیان سوانح بوئینگهای ۷۳۷ را مخاطب قرار داد و گفت ما در این باره واقعا و عمیقا متاسف هستیم.
وی اعلام کرده که بوئینگ در این زمینه اشتباه کرده است.
در این جلسه راجر ویکر، نماینده ایالت میسیسیپی در سنای آمریکا تأکید کرد که هر دوی این سوانح قابل پیشگیری بود و ما نمی توانیم عمق دردی که خانواده قربانیان در از دست دادن عزیزانشان داشتهاند را درک کنیم.
بر اساس گزارش کارشناسی، سیستم هدایت و کنترل خودکار در هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ مکس ۸ به عنوان عامل سقوط در هر دو سانحه شناخته شده است.
پیش از برگزاری جلسه استماع، بوئینگ اعلام کرد که خلبانان پروازهای آزمایشی بوئنیگ ۷۳۷ مکس در زمان تست این هواپیما به وجود نقص فنی در سیستم آن پی بردهاند اما این نقص فنی به سازمان های زیرربط اطلاع داده نشده است.
مولنبرگ مدعی شد خود وی نیز تا چند هفته پیش از جزئیات کامل این نقص فنی در هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ بی اطلاع بوده است.
این شرکت پیش از سقوط هواپیمای خطوط وایی اتیوپی نسبت به نقص فنی اطلاع داشته است.
ریچارد بلومنتال، نماینده دموکرات ایالت کانکتیکات، با متهم کردن شدید بوئینگ در مخفی کاری عمدی نسبت به وجود نقص فنی در هواپیماها تأکید کرد که مولنبرگ و بوئینگ با تصمیمگیری برای مخفی کردن وجود نقص در سیستم کنترل خودکار هواپمیاها دست به ساخت تابوت پرنده زدهاند.
تد کروز، نماینده جمهوری خواهد ایالت تگزاس نیز در این جلسه ساکت نشست و با بیان اینکه مخفی کردن نظر خلبانان نسبت به وجود نقص فنی شوک آور است، بوئینگ را به خودداری عمدی از ارائه اصلاعات نسبت به نقص فنی به سازمانهای زیصلاح متهم کرد.
کروز گفت: چگونه میشود که کارشناسان تیم شما پس از آگاهی نسبت به نقص فنی سراسیمه به سراغ شما نیامدند و به شما نگفتند که یک مشکل جدی پیدا کردهاند؟ این مسئله چه چیزی را راجع به بوئینگ ثابت میکند؟ چرا شما پیش از آنکه ۳۴۶ نفر جان خود را از دست بدهند کاری نکردید؟
ویکر پیشتر گفته بود که تا ۹۹.۹ درصد از مردم و سیاستمداران آمریکایی نسبت به ایمنی هوپیماهای ۷۳۷ مکس قانع نشده و اطمینان حاصل نکنند این هواپیماها اجازه پرواز نخواهند داشت.
لازم بذکر است که هفتهها و ماههاست که صدها فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس به دلیل لغو مجوزهای پرواز و ممنوع شدن حضور آنها در آسمان کشورها، زمین گیر شدهاند.