به گزارش مشرق، هوای تهران آلوده است؛ آنقدر آلوده که دوبارهها مدارس را به تعطیلی کشاند. طی روزهای گذشته شرکت کنترل کیفیت هوا در پایتخت به صورت مداوم شاخصهای کیفیت هوا را ناسالم اعلام کرده بود.
ببینید:
شاخص کیفیت هوا در حال حاضر نیز بر روی عدد 135 قرار گرفته و هوای پایتخت برای گروههای حساس ناسالم است این وضعیت در برخی مناطق تهران بیشتر بوده و نفس پایتخت نشینان را به شماره انداخت.
تهران از ابتدای سال 25 روز هوا پاک 183 روز هوای سالم 42 روز هوای ناسالم برای گروههای حساس و یک روز هوای ناسالم برای همه افراد داشته است که طبق اعلام شرکت زیر مجموعه شهرداری تعداد روزهای ناسالم نسبت به قبل بیشتر شده و تهرانیها از هوای پاک و سالم کمتری برخوردار بودهاند.
اجرای برنامههای شهری هم برای مقابله با این معضل چارهساز نبود. شهردار تهران هفتههای پیش که هوا آلوده بود گفت؛ باید دعا کنیم باد و باران بوزد تا شرایط بهبود یابد هرچند دعای شهردار خیلی زود مستجاب شد و برف و باران آمد ولی این وضعیت روزهای زیادی مهمان تهران نبود.
شهرداری اعلام کرده بود که با اجرای طرح جدید ترافیک مشکل آلودگی کاهش مییابد ولی آمارها موید موضوع دیگری است و در حالی معاونت حمل و نقل معتقد بود طرحهای ترافیکی سال پیش مؤثر بوده ولی کارشناسان نظر دیگری داشتند و میگوید بارش ها پارسال بیشتر بود و همین موضوع به داد تهرانیها رسید و باعث شد روزهای کمتری هوا آلوده باشد.
مسؤولیت هوای پاک بر عهده سازمان محیط زیست
زهرا نژادبهرام عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران نیز درباره معضل آلودگی هوا در پایتخت و کارهای اصلی مقابله با آن اظهار داشت: اکثر مواقع در پاییز و زمستان در پایتخت به دلیل وارونگی دما مشکل آلودگی هوا به وقوع میپیوندد که بهترین راه مقابله با این مسئله به صورت موقت کودکان و نوجوانان دچار مشکل نشوند تعطیلی مدارس است و به نظرم این مسئله میتواند موثر واقع شود.
وی با تاکید بر اینکه مسؤولیت هوای پاک بر عهده سازمان محیط زیست است و در قانون به این موضوع اشاره شده گفت: شهرداری یکی از دستگاههایی محسوب میشود که میتواند با اجرای برنامههایی در همکاری با سایر دستگاهها که در شورای عالی ترافیک عضو هستند اقداماتی را جهت مقابله با آلودگی هوا انجام دهند. البته شورای شهر تنها مسئولیت تعیین عوارض را بر عهده دارد و استانداری و نیروی انتظامی نیز عضو شورای عالی ترافیک هستند.
ساختمانها و برجهای بلند در تهران یکی از دلایل آلودگی هوا
عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران شهرسازی ما دچار مشکل است واین مسئله از قبل ایجاد شده و سبب شده که کریدور حرکت هوا در سطح شهر تهران دچار اختلال شود. به عبارتی ساختمانهای بلند مانع از گردش هوا در پایتخت میشوند و کوره حرارتی با ساختمانهای بلند ایجاد کردهایم که تحقیقاتی در دانشگاه تهران نشان میدهد این مسئله سبب افزایش دو درصدی حرارت در پایتخت میشود.
حمل و نقل عمومی توسعه نیافته است
نژادبهرام با اشاره به اینکه آلودگی هوا یک مسئله ریشهای در پایتخت است و ابعاد پیچیدهای دارد،گفت: قبلا اعلام شده بود باید در ترکیب بنزین تغییراتی حاصل شود چرا که این مسئله نیز در آلودگی هوا مؤثر است که اقداماتی انجام گرفت ولی کامل نبود. همچنین توسعه حمل و نقل عمومی به دلیل محدودیت منابع اجرایی نشده و تنها توانستهایم از ظرفیتهای گذشته استفاده کنیم.
وی به الزام خودروها به نصب فیلتر دوده اشاره کرد و گفت: مدیریت شهری گامهایی در این زمینه انجام داده ولی باید توجه داشت همه اعضای شورای عالی ترافیک باید در این زمینه اقدام کنند. همچنین بخشی از آلودگی هوا در پایتخت مربوط به تردد خودروهای سنگین در شب است که پلیس راهور در صورت انجام اقدامات کنترلی بیشتر میتواند در این زمینه مؤثر واقع شود.
عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران در پاسخ به اینکه اجرای طرح جدید ترافیک چقدر در کاهش آلودگی هوا مؤثر بوده است گفت: بر اساس آمارهایی که معاون شهردار نشان میدهد این طرح مؤثر واقع شده است و هر چند که تعداد روزهای غیر آلوده نسبت به گذشته کم شده و این گام بر اساس انجام معاینه فنی خودروها انجام گرفته ولی هنوز به نقطه مطلوب نرسیدهایم.
چاره اصلی مقابله با آلودگی هوا از نظر رئیس شورای شهر
محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، درباره معضل آلودگی هوا اظهارداشت: بارها اعلام کردهام که باید برای مقابله با آلودگی هوا موضوع حمل و نقل عمومی توسعه جدی یابدکه سفر با مترو در این زمینه حائز اهمیت است و از 20 میلیون سفر در پایتخت باید حدود 15 میلیون آن از طریق مترو انجام گیرد.
وی افزود: به دلیل فرسودگی و کمبود ناوگان از دولت خواستیم به شهرداری تهران نگاه ویژهای داشته باشند و آنها نیز قول بررسی دادند، چراکه بر اساس قانون هدفمندی یارانهها باید بخشی از درآمدهای بنزین صرف توسعه حملونقل عمومی شود.
طرح جدید ترافیک موثر نیست مترو باید توسعه یابد
محمد علیخانی، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران هم مشکل آلودگی هوا را چند وجهی میداند گفت: آمارهای شهرداری در مورد کاهش آلودگی هوا بر اساس اجرای طرح جدید ترافیک درست نبود و ما مدام مطرح کردیم که نه اجرای طرح بلکه بهبود وضعیت هوا و تغییر شرایط جوی و وقوع بارشها سبب کاهش آلودگی هوا شده است.
علیخانی افزود: توسعه حمل و نقل عمومی باید مد نظر و در اولویت باشد و این در حالی است که اکنون مترو حدود ۱۳۰۰ واگن دارد که اکثر آنها قدیمی هستند و همیشه ۲۰۰ واگن در حال تعمیر و اورهال شدن است.
وی بیان داشت: در حال حاضر همین ۷ خط موجود نیز امکان افزایش ظرفیت تا ۲۰۰۰ واگن را نیز دارد. با ورود واگنهای بیشتر سر فاصله حرکت قطارها کاهش پیدا میکنند و مسافرگیری افزایش پیدا مییابد. اگر این واگنها و تجهیزات تکمیل شود، تعداد سفرها از طریق مترو به شش میلیون سفر افزایش خواهد یافت. این در حالی است که در حال حاضر تعداد جابهجاییها توسط مترو به دلیل نبود تجهیزات ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار سفر است.
تهران در انتظار قطارهای 7 میلیون یورویی
در حالی که شورای شهریها بر طبل افزایش حمل و نقل عمومی به ویژه مترو میکوبند ولی علی امام، مدیرعامل شرکت مترو تهران توپ را به زمین دولت انداخته و معتقد است برنامهها لاک پشتی پیش میرود و هنوز سرانجام 6309 واگن وعده داده شده مشخص نیست.وی دراین زمینه گفت: دولت برای تأمین 2 هزار واگن بر اساس ماده 58 قانون پنج ساله ششم تکلیف قانونی دارد و بر همین اساس، سال 95 شورای اقتصاد مصوبهای داشت که 1050 مورد از این واگنها برای تهران و 950 مورد برای سایر شهرها تا سال 1400 توسط دولت تأمین شود.
وی افزود: بر همین اساس قرار شد مناقصه تأمین 630 واگن برای تهران از همان 1050 مورد نامبرده شده برگزار شود ولی فرایند ابلاغ آن به سرعت انجام نگرفت و اواخر سال 97 به پیمانکار و شرکای چینی موضوع ابلاغ شد البته هنوز به دلیل مشکلات قرارداد عملیاتی نشده است.
برنامههای تامین واگن های مترو لاک پشتی است
مدیرعامل شرکت مترو تهران ادامه داد: وزارت کشور هنوز بانک عامل را برای این مسأله نهایی نکرده و از طرفی قرارداد برای تأمین 630 واگن بر اساس یورو است ولی از آنجا که میخواهند از فاینانس چین استفاده کنند این موضوع به الحاقیه نیاز داشته بنابراین فرایند لاکپشتی بوده و مسیر طولانی را طی کرده است.
امام با اشاره به اینکه سازمان شهرداریها نیز پیگیر این مسأله است، گفت: اخیراً رضا اردکانیان وزیر نیرو به عنوان رئیس کمیته مشترک همکاریهای بازرگانی ایران و روسیه به این کشور سفر کرده و قرار است تا 4 پروژه را کشور روسیه با ایران همکاری داشته باشد که دو مورد آن مربوط به وزارت نیرو، یک مورد به راهآهن و یک مورد مربوط به تأمین واگن در تهران و کلانشهرها است.
وی با تأکید بر اینکه قرار است مسکو تعدادی از واگنهای مترو تهران و کلانشهرها را تأمین کند اعلام کرد: این موضوع در حال حاضر در مرحله مذاکره است ولی پیشبینیها به این صورت بوده که حدود 680 واگن تأمین شود که البته این تعداد فقط برای تهران نیست و امیدواریم بخش زیادی از آن برای پایتخت در نظر گرفته شود.
مدیرعامل شرکت مترو تهران خاطرنشان کرد: به غیر از این موضوع 70 واگن قطعات آن سال گذشته وارد گمرک شده و قرار است هفته آینده بر اساس همین قطعات دو رام قطار را به بهرهبرداری برسانیم که قبلاً 4 رام نیز در شهریور افتتاح شده بود و 4 رام دیگر نیز تا پایان سال تکمیل و به شرکت بهرهبرداری مترو تحویل داده میشود.
امام تصریح کرد: با این حساب تا پایان سال 10 رام قطار مترو تحویل شرکت بهرهبرداری مترو میشود ولی قرارداد عملیاتی دیگری به دلیل محدودیت منابع مالی نداریم.
وی گفت: بر اساس استانداردهای بینالمللی هر واگن مترو قیمتی حدود یک میلیون یورو دارد و یک رام قطار هزینه 7 میلیون یورویی در پی خواهد داشت که تأمین آن در شرایط اقتصادی کنونی با سختی مواجه است.
افزایش نرخ بنزین هم آلودگی را کم نکرد
با افزایش قیمت بنزین برخی از مسؤولان اعلام کردند که ترافیک کاهش مییابد و بر همین اساس آلودگی هوا نیز کمتر خواهد شد، محسن هاشمی یکی از این مسؤولان بود که چند روز پیش گفت: گران شدن قیمت بنزین کاهش ترافیک را بهدنبال داشته است چرا که افزایش نرخ بنزین ورود خودروهای اقماری و اطراف تهران را به پایتخت کاهش داده و ترافیک صبح کمتر شده، البته از ساعت 9صبح به بعد هم کاهش ترافیک برای همه محسوس است.
سوت قطار آلودگی هوا به پایان نمیرسد
نشانهها حکایت از این دارد که آلودگی هوا امسال روزهای زیادی مهمان تهران است مهمانی که سالهاست سرزده نمیآید و همه کارشناسان آن را پیش بینی میکنند ولی با این وجود برنامه منسجم انجام نمیگیرد و طرحها و اقدامات همه مسکنی است که موقت با این معضل و دغدغه مردم برخورد میکند و حتی قطار تأمین مترو به صورت لاک پشتی صورت میگیرد و سوت قطار آلودگی هوا به پایان نمیرسد.