به گزارش مشرق، عقب ماندگی دانش آموزان از درس و کتاب با تعطیل شدن مدارس و مراکز آموزشی به دلیل شیوع ویروس کرونا از مهمترین دغدغههای خانوادهها در روزهای قرنطینه بود که در همان هفتههای ابتدایی با همکاری وزارت آموزش و پرورش و رسانه ملی زمینه برای ایجاد فضای مناسب و بهره گیری از ظرفیتهای تلویزیون برای آموزش مجازی دانش آموزان فراهم شد.
بیشتر بخوانید:
اینجا کسی موبایل هوشمند ندارد
با ادامه دار شدن تعطیلی مدارس وزارت آموزش و پرورش بر آن شد تا با ایجاد یک شبکه، فضایی ایجاد کند که از طریق آن دانش آموزان بتوانند دروس را از طریق آموزش برخط توسط معلمان دریافت کنند. شبکه «شاد» با وجود چشم انداز خوب برای آموزش از راه دور دانش آموزان مشکلاتی برای خانوادهها و همچنین معلمان ایجاد کرده است. نداشتن گوشیهای هوشمند، عدم بهره مندی از اینترنت مناسب تنها بخشی از دغدغه این روزهای خانوادهها برای پیوستن به شبکه «شاد» است، از سوی دیگر اختلال در نصب و عضو شدن در این شبکه نیز یکی از مشکلاتی است که خانوادهها و دانش آموزان با آن مواجه هستند.
مشکلات پیوستن به سامانه «شاد»
رضا مرادی والدین یکی از دانش آموزان با اشاره به اینکه با شیوع کرونا و تعطیلی مدارس در ابتدا نگران ادامه وضعیت مدارس و تصمیم وزارت آموزش و پرورش بودیم، اظهار کرد: بعد از مدتی که آموزشها به صورت مجازی و طریق یکی از شبکههای تلویزیون انجام شده تا حدودی نسبت به وضعیت تحصیلی فرزندم آسوده خاطر شدم.
وی با بیان اینکه متأسفانه با گذشت چند روز از اجرای این طرح از سوی آموزش و پرورش متوجه تکراری بودن مسائل ارائه شده از این شبکه برای فرزندم شدم، افزود: تکراری بودن آموزشها سبب میشد که دخترم رغبتی برای دریافت این آموزشها نداشته باشد.
مرادی در ادامه به ایجاد یک گروه در فضای مجازی از سوی معلم دخترش اشاره کرد و گفت: تمام آموزشها دروس دخترم را طی دو ماه گذشته از طریق این گروه و با زحمات فراوان معلم دریافت و پس از انجام دادن برای رفع اشکال دوباره در همان گروه مطرح میکردیم.
وی با اشاره به راه اندازی شبکه شاد از سوی وزارت آموزش و پرورش، تصریح کرد: متأسفانه برای پیوستن به این شبکه دچار مشکلات فراوانی شدیم تا بالاخره بعد از چند روز تلاش و راهنمایی گرفتن از چند نفر موفق به نصب این سامانه به روی تلفن همراه خود شدیم.
مرادی با بیان اینکه شرایط نشان میدهد که برای امسال دیگر نباید انتظار بازگشایی مدارس را داشته باشیم، افزود: امیدواریم ایجاد این شبکه سبب شود تا عقب ماندگیهای تحصیلی دانش آموزان جبران شود.
قشر ضعیف محروم از عضویت در سامانه جدید وزارت آموزش و پرورش
فاطمه احمدی معلم کلاس ششم یکی از مدارس ابتدایی صومعه سرا است که در خصوص سامانه شبکه «شاد» گفت: عضویت در این سامانه به سختی انجام میشود و این یکی از نگرانی خانوادهها است.
وی با بیان اینکه متأسفانه مهمترین دغدغه مدیران، معلمان و برخی از خانوادهها عدم دسترسی همه دانش آموزان به تلفن همراه هوشمند است، افزود: بسیاری از دانش آموزان مدرسه ما از قشر ضعیف جامعه و دارای مشکلات مالی و اجتماعی فراوانی هستند که قطعاً همین مشکلات مانع از دسترسی آنها به این سامانه برای دریافت آموزشها میشود.
احمدی در ادامه با اشاره به اینکه زمانی که خانواده برای تأمین معاش روزانه خود دچار مشکل است و یا دانش آموزی فرزند طلاق بوده و با پدربزرگ و مادر بزرگ پیرش زندگی میکند چگونه میتواند گوشی هوشمند، رایانه و یا هر وسیله دیگری برای دسترسی به این سامانه تهیه کند، تأکید کرد: وزارت آموزش و پرورش باید این موضوعات را نیز مد نظر قرار دهد و برنامه ریزی مناسبی برای این قشر از دانش آموزان انجام دهد.
وی کیفیت پایین اینترنت و یا حتی عدم دسترسی به آن در برخی از مناطق را خاطرنشان شد و ادامه داد: قبل از راه اندازی این سامانه از طریق گروهی که در یکی از پیام رسان ها ایجاد کرده ام با دانش آموزانم در ارتباط بوده و دروس به آنها آموزش و اشکالاتشان را رفع میکنم.
احمدی با اشاره به اشکال در نصب این سامانه برای بسیاری از دانش آموزان، افزود: از اول اردیبهشت باید از طریق این سامانه آموزش به دانش آموزان را آغاز کنیم در حالی که هنوز بسیاری از آنها یا موفق به نصب سامانه نشده اند یا هنوز درگیر تهیه یک وسیله برای اتصال به این شبکه هستند.
پیگیر راهکارهایی برای دانش آموزان بی بضاعت
مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان با اشاره به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس برای پیشگیری از انتقال این ویروس، اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش از همان ابتدا به دنبال ارائه راهکار مناسبی برای ادامه آموزش و ارتباط میان معلم و دانش آموزان با توجه به مشخص نبودن زمان کنترل کامل ویروس کرونا بود.
نادر جهان آرای استفاده از شبکههای مجازی در فضای امن و مطمئن یکی از راهکارهای این وزارتخانه برای بهره مندی از دانش آموزان و معلمان عنوان کرد و افزود: در همین راستا شبکه آموزشی دانش آموزان با عنوان «سامانه شاد» راه اندازی شد.
وی با بیان اینکه راه اندازی شبکه شاد فرصت مناسبی برای استمرار در آموزش دانش آموزان است، گفت: در حال حاضر این سامانه در مرحله نخست آموزش مجازی برای دانش آموزان مقطع ابتدایی است.
مدیرکل آموزش و پرورش گیلان با اشاره به اینکه در این سامانه هر معلم با دانش آموزان کلاس خود ارتباط دارد، تصریح کرد: مدیران نیز در طول تدریس وضعیت کلاسها و معلمان و دانش آموزان زیر نظر دارند.
وی با تأکید بر اینکه معلمان باید در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند، افزود: شبکه شاد شرایط را برای دریافت آموزشها برای دانش آموزان فراهم میکند و با توجه به اینکه مالکیت آن مربوط به وزارت آموزش و پرورش است امنیت لازم را دارد.
جهان آرای با اشاره به اینکه دو هزار و ۹۱ مدرسه ابتدایی با ۱۹۲ هزار دانش آموز در استان گیلان وجود دارد، تصریح کرد: بیش از ۱۰۶ هزار دانش آموز در این سامانه عضو شده اند.
وی به وجود برخی مشکلات و کمبودها در راستای عضویت دانش آموزان در این سامانه اشاره و اظهار کرد: تعدادی از دانش آموزان شهری و روستایی به دلیل مشکلات مالی خانوادهها، نبود زیرساختهای دیتا و عدم توانایی در تهیه ابزارهای دیجیتال هوشمند نمیتوانند در این سامانه عضو شوند که به دنبال راهکاری مناسب برای حل این مشکلات هستیم.