کد خبر 1063542
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۱
نقره داغ شدن شهروندان با مدیرانی که با لغو طرح ترافیک همچنان پول می خواهند

مسافران مترو زیاد شدند اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی به سختی انجام می شود. از طرف دیگر با لغو طرح ترافیک خیابان ها قفل شدند امروز شورای شهری ها گفتند مردم باید برای ورود به طرح ترافیک عوارض بدهند.

به گزارش مشرق، در روزهای پایانی بهمن 98 خبر رسید که ویروس کرونا وارد کشور شده است. بعد از مدتی تعدادی از شهروندان به ویروس مبتلا و عده‌ای هم جان خود را از دست دادند.

بیشتر بخوانید:

مدتی ادارات به صورت نیمه تعطیل بود و بسیاری از فعالیت‌ها در شهر تعطیل شد. بعد از اتمام تعطیلات نوروزی قرار شد برخی از کسب و کارها دوباره فعالیت خود را آغاز کنند. از بیست و سوم فروردین هم  دو سوم از کارمندان به محل کار خود بازگشتند.

طرحی که فقط یک روز اجرا شد

در این بین شهروندان برای تردد باید از سیستم حمل و نقل عمومی و یا وسیله نقلیه شخصی استفاده کنند. مدیران شهری با تصمیم شورای عالی ترافیک طرح ترافیک را در روز بیست و سوم فروردین اجرایی کردند. میزان مسافران در مترو به شدت افزایش یافت و با توجه به شیوع کرونا امکان انتقال این ویروس بیشتر شد. بلافاصله در پایان همان روز اجرای طرح ترافیک در تهران لغو شد و اجرای دوباره آن را منوط به تصمیم گیری ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کردند.

افزایش مسافر با آغاز به کار مشاغل کم ریسک

برای پیشگیری از انتشار شیوع کرونا مدیران تصمیم گرفتند طرح فاصله گذاری اجتماعی را اجرایی کنند  هر چند از همان ابتدا هم بسیاری از کارشناسان گفتند با افرایش مسافر این کار شدنی نیست چند روزی این طرح اجرایی شد تا اینکه از سی‌ام فروردین به دستور دولت مشاغل کم ریسک هم به محل کار خود باز گشتند.

هم مترو شلوغ شد هم خیابان ها

میزان مسافران مترو افزایش یافت، هم چنین به دلیل این که بسیاری از شهروندان از وسیله نقلیه شخصی استفاده می‌کردند ترافیک هم در بزرگراه‌ها و معابر اصلی افزایش چشگمیری یافت.

سردار مهماندار رئیس پلیس راهور تهران بزرگ اعلام کرد که بر اساس اطلاعات به دست آمده در روز سی‌ام فروردین نسبت به مدت مشابه خود در سال گذشته افزایش 75 درصدی تعداد خودروهای حاضر در معابر شهری بودیم.

 ترافیک در محدوده مرکزی شهر تهران وجود داشت

وی ادامه داد: ترافیک در محدوده مرکزی شهر تهران وجود داشت و این کار مدیریت ترافیک شهری را مختل کرد.

سردار مهماندار تأکید کرد: نبود پارکینگ به میزان لازم باعث شد که بسیاری از خودروها به صورت دوبله پارک و چند ردیفه کنار همدیگر پارک کنند.

به اعتقاد مهماندار ادامه این وضعیت نه تنها مشکل محدوده شهر برای تردد را حل نمی‌کند بلکه می‌تواند مخل کسب و کار افراد باشد و اگر قرار باشد مردم این گونه بی محابا وارد شهر شوند نمی‌توان چیزی را کنترل کرد.

مسافران در مترو به 430 هزار نفر رسید

روز گذشته میزان مسافران در مترو به 430 هزار نفر رسید و به گفته مدیران شهری اگر تعداد مسافران از 450 هزار نفر افزایش یابد، دیگر نمی‌توان طرح فاصله گذاری اجتماعی را در مترو اجرایی کرد.

فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه امروز در این باره گفت: بر اساس آماری که داریم روز گذشته 420 تا 430 هزار نفر در مترو تردد داشته‌اند و این عدد، عدد بزرگی است و یک دریای خروشان است.

وی ادامه داد: مسافران مترو غالبا یا به محل کار می‌روند و یا از محل کار برمی‌گردند و سفرهای آنها تفریحی و یا غیره نیست.

وی از مردم خواست که برای حفظ سلامتی خود موارد بهداشتی  و فاصله گذاریی اجتماعی را رعایت کنند.

ازدحام جمعیت در ایستگاه های تقاطعی

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه اضافه کرد: کار ما در ایستگاه‌های تقاطعی سخت است چراکه مسافران یک قطار وارد یک ایستگاه دیگر می‌شوند و با حجم انبوهی از مسافر روبرو هستیم. شهروندان باید رعایت کنند.

باید به ویروس کرونا عادت کنیم

وی به صحبت‌های حریرچی معاون وزیر بهداشت اشاره کرد و گفت: ما باید به این ویروس عادت کنیم و با رعایت موارد بهداشتی تردد کنیم و شهروندان زمانی که می‌بینند قطاری شلوغ است سوار نشوند و منتظر قطار خلوت‌تر بمانند.

شهروندان سفر خود را مدیریت کنند

وی از شهروندان خواست که سفر خود را مدیریت کنند تا در پیک در مترو نباشند.

نوبخت در پاسخ به این پرسش که کارمندان باید سر یک ساعت مشخص به محل کار خود بروند و نمی‌توانند ساعات خود را تغییر دهند، گفت: به هر حال باید یا زودتر به محل کار خود بروند و یا قدری دیرتر تا بتوانند سفر خود را مدیریت کنند.

این مقام مسوول  با بیان این که مردم تا حدودی فاصله گذاری اجتماعی را در داخل ایستگاه‌ها و واگن‌ها رعایت می‌کنند، گفت: شهروندان در واگن‌ها به صورت یک در میان می‌نشینند.

شهروندان باید خودشان رعایت کنند/اگر قطاری شلوغ است مردم سوار نشوند

وی در پاسخ به این پرسش که اگر تعداد مسافران افزایش یابد مدیران اعلام کرده‌اند که نمی‌توانیم فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنیم،‌گفت:‌شهروندان باید خودشان رعایت کنند. امکانات ما همین است و با حداکثر توان در حال فعالیت هستیم.

نوبخت با بیان این که تقریبا 60 تا 70 درصد مسافران از ماسک و 20 تا 30 درصد آنها از دستکش استفاده می‌کنند گفت: ما نمی‌توانیم استفاده از ماسک را اجباری کنیم.

افزایش مسافران مترو و نگرانی آقای رئیس از ازدحام جمعیت

با شروع فعالیت بسیاری از کسب و کارها از روز گذشته مسافران مترو و اتوبوس افزایش یافته است تا جایی که فرمانده ستاد ملی مبارزه با کرونا در کلانشهر تهران از ازدحام مسافران در مترو اظهار نگرانی کرد و گفت: مردم از ماسک استفاده کنند.

وی ادامه داد: استفاده از ماسک تجهیزات حفاظتی، رعایت فاصله اجتماعی و بهداشت فردی می‌تواند راهکار موثری برای قطع و یا کاهش زنجیره کرونا باشد.

آیا ساعت کار ادارات تغییر می کند؟

هم چنین با وجود افزایش تعداد ترددها در شهر مسؤولان دولتی اعلام کردند که بررسی تغییر ساعت کاری ادارات و مشاغل در جلسه ستاد کرونا مورد بررسی قرار می‌گیرد.

علی اکبر حقدوست معاون آموزشی وزیر بهداشت اعلام کرد: انتظار می‌رفت که روز گذشته تراکم کمی بیشتر از روزهای دیگر باشد و ما رصد دقیقی با کمک رسانه‌ها انجام دادیم تا ببینیم نقاط ضعف در اجرای طرح فاصله گذاری چیست.

وی تأکید کرد که پیشنهاد تغییر ساعت کاری داده شده و به زودی هم اجرایی خواهد شد.

به گفته معاون آموزشی وزارت بهداشت هر چقدر ازدحام بیشتر و افراد در کنار هم به مدت زیادتری باشند، آن نقاط پرخطرتر است و هر چه شاخص‌ها بالاتر باشد باید بازگشایی کار آن اصناف را عقب‌تر بیندازیم و احتمالا در جلسه امروز ستاد کرونا در خصوص تغییر ساعات کار بحث و بررسی‌هایی صورت می‌گیرد.

شورایی ها از هفته پیش خواستار شناور شدن ساعت کاری شدند

اعضای شورای شهر از مدتی قبل  خواستار شناور شدن ساعات کاری ادارات شده بودند تا جایی که علی اعطا سخنگوی شورای شهر اعلام کرد که ما این پیشنهاد را داده‌ایم که ساعات شروع و پایان کار در ادارات تغییر کند تا بتوانیم با رعایت فاصله گذاری اجتماعی در سیستم حمل و نقل عمومی امکان انتقال مسافران را فراهم کنیم.

وی با بیان این که روزانه بیش از یک میلیون و 800 هزار نفر4قبل از شیوع کرونا در مترو تردد می‌کردند و در سیستم اتوبوس‌رانی هم بیش از 2 میلیون نفر روزانه از این سیستم استفاده می‌کردند، این آمار در روزهای کرونایی کاهش پیدا کرد و اگر بخواهیم فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنیم در مترو بیش از 450 هزار نفر در روز نمی‌توانند تردد کنند.

بسیاری از شهروندان روز گذشته از ترافیک کلانشهر تهران گله‌مند بودند و اعلام کردند که ساعت‌های طولانی در ترافیک ماندند. 

فاصله گذاری با 400 هزار مسافر به سختی انجام می شود

 محسن هاشمی رئیس شورای شهردر این باره گفت: در صورتی که طرح ترافیک در تهران اجرایی نشود میزان مسافران در مترو به 2 میلیون نفر در روز می‌رسد، در حال حاضر با میزان 400 هزار سفر هم فاصله گذاری اجتماعی به سختی انجام می‌شود.

همچنین یوسف حجت سرپرست وقت معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران، گفت: میزان مسافران در مترو روز گذشته بیش از 400 هزار نفر بوده است و اگر ما تعداد مسافرانمان بیشتر شود نمی‌توانیم طرح فاصله گذاری را رعایت کنیم و باید در داخل واگن‌ها هم مسافران به صورت یکی در میان بنشینند. از لحاظ فنی این امکان را نداریم که اگر تعداد مسافران بالاتر رود بتوانیم طرح را اجرایی کنیم.

وی اعلام کرد که از روز گذشته سرفاصله قطارها را در خط 2 کاهش داده‌ایم و شهروندان هم باید مسائل بهداشتی را رعایت کنند.

وی به لغو طرح ترافیک در تهران اشاره کرد و گفت: از  23فروردین ، طرح های ترافیکی اجرا شد اما بعد از آن بنا به مصوبه ستاد ملی کرونا، اجرای طرح های ترافیکی در تهران تااطلاع ثانوی متوقف شد.

عوارضی از شهروندان گرفته نمی شود

حجت گفت: طرح های ترافیکی روز شنبه اجرا شد اما بااینکه از نظر مالی،عوارضی برای شهروندان محاسبه نشد و این ترددها رایگان محسوب می شود اما 30 هزار مسافر به شبکه حمل و نقل عمومی به خصوص مترو اضافه کرد.
وی افزود:  با توقف اجرای طرح های ترافیکی از روز یکشنبه(24فروردین ماه)، 9 درصد تعداد مسافران ناوگان حمل ونقل عمومی به خصوص مترو نسبت به روز شنبه که طرح اجرایی شد کاهش یافت.

با وجود اینکه مدیران شهری ابتدا می گفتند عوارضی برای تردد شهروندان در محدوده طرح نخواهند گرفت اما امروز شورا اعلام کرد شهرداری برای این موضوع تاییدیه ای از شورا نگرفته است.

شهروندان باید برای تردد در محدوده طرح عوارض بدهند

محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران امروز به شهردار تهران در باره لغو طرح ترافیک تذکر داد و اعلام کرد ستاد کرونا و وزارت بهداشت اعلام کردند که همه خودروها می‌توانند وارد محدوده طرح ترافیک شوند تا از این طریق آمار مسافران حمل و نقل عمومی کاهش یابد.

ورود مردم به طرح به معنی بخشوندن عوارض نیست

به گفته علیخانی این تصمیم درست است، ولی باید توجه داشت که سقف ورود خودرو به محدوده طرح ترافیک برداشته شده است و این موضوع به معنی بخشیده شدن عوارض طرح نیست. شهرداری در صورتی که بخواهد عوارض طرح ترافیک را ببخشد باید از شورا مصوبه داشته باشد.

بر اساس این گزارش، میزان مسافران در مترو افزایش یافته و اجرای طرح فاصله گذاری تا حدودی نشدنی است از سوی دیگر با لغو طرح ترافیک میزان ترافیک در تهران افزایش یافته و همچنین شهروندان باید برای تردد عوارض دهند  و پلیس در خصوص شلوغی خیابان ها هشدار داده است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس