به گزارش مشرق، اپیدمی کرونا در سراسر جهان باعث شد تا نظامی آموزشی دست خوش تحولات چشمگیری شود و دانش آموزارن در جهان شیوه متفاوتی از تحصیل را در این بحران تجربه کنند.
در حال حاضر در سراسر جهان بیش از ۱.۲ میلیارد کودک از حدود ۲۰۰ کشوری که با ویروس کرونا دست به گریبان هستند، از ادامه تحصیل باز ماندند.
با تغییر ناگهانی نظام آموزشی کشورها و روی آوردن به برگزاری کلاسهای آنلاین این پرسش مطرح است که این نوع از آموزش دروس تحصیلی دانش آموزان و یا حتی دانشجویان تا چه میزان میتواند موثر واقع شده و کارآمد بوده و اینکه آیا آموزش مجازی میتواند جایگزینی برای شیوه سنتی حضور در کلاسهای درس باشد یا خیر.
به دنبال تعطیلی مدارس و افزایش قابل توجه تقاضا برای استفاده از سیستمهای یادگیری آنلاین، خدمات رایگان در اختیار متقاضیان قرار داده شد.
برای مثال سیستم عامل BYJU’S، فناوری آموزش آنلاین که در سال ۲۰۱۱ تاسیس شده است، پس از آنکه برگزاری کلاسهای رایگان آنلاین را اعلام کرد، تعداد کاربرانی که از سیستم عامل استفاده میکردند با افزایش ۲۰۰ درصد مواجه شد.
*آینده نظام آموزشی چگونه خواهد بود؟
برخی از کارشناسان بر این باورند که تجربه سریع و بدون برنامه ریزی در استفاده از آموزش مجازی که بدون آموزش، پهنای باند ناکافی و آمادگی نداشتن صورت گرفته، منجر به تجربهای ضعیف شده است.
اما این در حالی است که برخی دیگر معتقدند که ظهور این نوع آموزش با مزایای قابل توجهی رو به رو است.
در برخی از کشورها پیش از بحران کرونا، آموزش و تدریس آنلاین نتایج موفقیت آمیزی از خود نشان داده است.
به گزارش پایگاه «weforum» به عنوان مثال، دانشگاه ژجیانگ، پس از برگزاری ۲ هفته کلاسهای مجازی توانست بیش از ۵ هزار کلاس آنلاین را برگزار کند.
برخی از دانشجویان میگویند آموزش آنلاین در اپیدمی کرونا به آنان کمک کرده است تا بهتر از قبل با هم کلاسهای خود ارتباط برقرار کنند.
*آیا یادگیری مجازی همانند حضور در کلاسها موثر است؟
در واقع برای افرادی که به فناوری صحیح دسترسی دارند، شواهدی وجود دارد که یادگیری آنلاین از طرق مختلف میتواند موثر واقع شود.
نتایج برخی از تحقیقات نشان میدهد که یادگیری دانش آموزان در کلاسهای مجازی ۲۵ تا ۶۰ درصد رخ میدهد در حالی که در کلاسهای حضوری و واقعی ۸ تا ۱۰ درصد یادگیری اتفاق میافتد.
علاوه بر آن، یادگیری مجازی ۴۰ تا ۶۰ درصد زمان کمتری برای یادگیری در مقایسه با کلاسهای حضوری نیاز دارد .
*چالشهای یادگیری آنلاین چیست؟
در واقع زمانی که دانش آموزان به اینترنت و یا فناوری معتبر دسترسی ندارند برای مشارکت در کلاسها مجازی با چالش رو به رو میشوند.
برای مثال در آمریکا شکاف قابل توجهی میان خانوادههای مرفه و کم درآمد و فقیر وجود دارد؛ در حالی که دانش آموزان ۱۵ ساله در خانوادههای مرفه از رایانه بهرهمند هستند، اما حدود ۲۵ درصد از خانوادههای کم درآمد از داشتن رایانه محروم هستند.