به گزارش خبرنگار اقتصادی مشرق ،هفته گذشته خبرهای خودرویی در رسانه ها به حدی زیاد بود که توانست تیتر یک برخی خبرگزاری ها و روزنامه ها شود .
بر اساس این گزارش ،عدم فروش محصولات سايپا در نمايندگيهاي مجاز تا گران شدن 10 درصدي محصولات ايرانخودرو، انبارشدن خودروهاي وارداتي در بنادر، نوسان جزئي در بازار خودرو و بيمشتري شدن خودروها در فروردين از جمله خبرهايي بود كه عنوان شد.
در این آشفته بازار ،ايران خودروييها ظهر چهارشنبه قيمتهاي جديد خود را به نمايندگيها ابلاغ كردند، قيمتهاي جديد نسبت به سال گذشته حدود 10 درصد افزايش يافته است.
ايران خودرو در شرايط فعلي ،خودرو 206 تيپ 5 و 6 را فروش ندارد و همچنين در پژو206 خودرو صندوقدار فقط خودروهاي V2 و 8 V فروش صورت ميگيرد.
سايپاييها هم از اين قاعده مستثني نبودند بهگونهاي كه به تمام نمايندگيهاي خود اعلام كردند براي فروش خودرو هيچ ثبتنامي صورت نگيرد و هنگام تماس با نمايندگيهاي مجاز اعلام شد تا اطلاع ثانوي هيچ خودرويي ثبتنام نخواهيم كرد و همچينن براي ارائه خودروهاي ثبتنام شده در سال 90 اقدامي صورت نخواهد گرفت و البته گفته شد تا ابلاغ قيمتهاي جديد خودرويي تحويل داده نميشود تا قيمتهاي جديد اعمال شود.
نقش مبهم سازمان حمايت
این گزارش می افزاید :قيمتهاي پايگاه اطلاعرساني قيمت كالا و خدمات از تاريخ اول آبان تا 20 اسفند 90 است و متأسفانه اعداد و ارقام عنوان شده با قيمتهايي كه در بازار است تفاوتهاي چشمگيري دارد از اين رو سازمان حمايت به عنوان متولي حمايت از حقوق مردم بايد نسبت به اصلاح وضعيت بازار اقدام كند.
اگر قرار است قيمت خودروها گران شود بايد آن را به صورت نظاممند انجام داد نه آنكه فروش متوقف شود يا بدون مصوبه دولت قيمتها را بالا برد.
حسين اردوخاني رئيس اتحاديه نمايشگاهداران ميگويد: تا 20 فروردين ميزان خريد و فروش خودرو بسيار كم است و در چنين روزهايي معمولاً افراد فروشنده خودرو هستند.
وي ادامه داد: با توجه به شرايط ايجاد شده، پيشبيني ميشود تا ماههاي آينده بازار خودرو روزهاي ساكتي را پشتسر بگذارد و البته ثبات در بازار خودرو بستگي به ارز دارد؛ اگر قيمت ارز ثابت بماند و نوساني نداشته باشد بطور قطع قيمت خودروهاي وارداتي ارزانتر ميشود.
وي از مسئولان خواست در جلوگيري از تنش در بازار، تمهيدات جديدي بينديشند تا واسطهها و دلالان نتوانند سودهاي ميليوني ببرند.وي با بيان اين كه قيمت خودروهاي وارداتي در سطح بازار از ابتداي فروردين تاكنون بين 3 تا 4 درصد كاهش يافته است، متذكر شد: واقعي شدن قيمتها منوط به حذف مافيا در بازار خودرو است.
تفاوت مدل ها به يك ميليون تومان رسيد
يكي ديگر از نمايشگاهداران نيز گفت: قيمت خودروها نسبت به سال 90 كاهش يافته و ديگر به صورت افسارگسيخته بالا نميرود، اما براي نخستينبار قيمت خودروهايي كه مدل سال 90 و 91 مي باشد تفاوت يك ميليوني يافته كه علت اين تفاوت، افزايش قيمت خودرو توسط خودروسازان است.وي ادامه داد: خيلي از مردم ترجيح ميدهند كه يك ميليون تومان مابهالتفاوت را پرداخت كنند اما خودرو مدل 91 خريداري كنند.
وي افزود: قيمت محصولات سايپا به قيمت كارخانه آن نزديك شده و از آنجا كه بازار كشش خريد بيش از 10 ميليون تومان در خانواده پرايد را ندارد، قيمتهاي اين مجموعه ثابت مانده است اما محصولات ايرانخودرو نسبت به نرخ كارخانه كمي بالاتر است.
بر اساس این گزارش ،عدم فروش محصولات سايپا در نمايندگيهاي مجاز تا گران شدن 10 درصدي محصولات ايرانخودرو، انبارشدن خودروهاي وارداتي در بنادر، نوسان جزئي در بازار خودرو و بيمشتري شدن خودروها در فروردين از جمله خبرهايي بود كه عنوان شد.
در این آشفته بازار ،ايران خودروييها ظهر چهارشنبه قيمتهاي جديد خود را به نمايندگيها ابلاغ كردند، قيمتهاي جديد نسبت به سال گذشته حدود 10 درصد افزايش يافته است.
ايران خودرو در شرايط فعلي ،خودرو 206 تيپ 5 و 6 را فروش ندارد و همچنين در پژو206 خودرو صندوقدار فقط خودروهاي V2 و 8 V فروش صورت ميگيرد.
سايپاييها هم از اين قاعده مستثني نبودند بهگونهاي كه به تمام نمايندگيهاي خود اعلام كردند براي فروش خودرو هيچ ثبتنامي صورت نگيرد و هنگام تماس با نمايندگيهاي مجاز اعلام شد تا اطلاع ثانوي هيچ خودرويي ثبتنام نخواهيم كرد و همچينن براي ارائه خودروهاي ثبتنام شده در سال 90 اقدامي صورت نخواهد گرفت و البته گفته شد تا ابلاغ قيمتهاي جديد خودرويي تحويل داده نميشود تا قيمتهاي جديد اعمال شود.
نقش مبهم سازمان حمايت
این گزارش می افزاید :قيمتهاي پايگاه اطلاعرساني قيمت كالا و خدمات از تاريخ اول آبان تا 20 اسفند 90 است و متأسفانه اعداد و ارقام عنوان شده با قيمتهايي كه در بازار است تفاوتهاي چشمگيري دارد از اين رو سازمان حمايت به عنوان متولي حمايت از حقوق مردم بايد نسبت به اصلاح وضعيت بازار اقدام كند.
اگر قرار است قيمت خودروها گران شود بايد آن را به صورت نظاممند انجام داد نه آنكه فروش متوقف شود يا بدون مصوبه دولت قيمتها را بالا برد.
حسين اردوخاني رئيس اتحاديه نمايشگاهداران ميگويد: تا 20 فروردين ميزان خريد و فروش خودرو بسيار كم است و در چنين روزهايي معمولاً افراد فروشنده خودرو هستند.
وي ادامه داد: با توجه به شرايط ايجاد شده، پيشبيني ميشود تا ماههاي آينده بازار خودرو روزهاي ساكتي را پشتسر بگذارد و البته ثبات در بازار خودرو بستگي به ارز دارد؛ اگر قيمت ارز ثابت بماند و نوساني نداشته باشد بطور قطع قيمت خودروهاي وارداتي ارزانتر ميشود.
وي از مسئولان خواست در جلوگيري از تنش در بازار، تمهيدات جديدي بينديشند تا واسطهها و دلالان نتوانند سودهاي ميليوني ببرند.وي با بيان اين كه قيمت خودروهاي وارداتي در سطح بازار از ابتداي فروردين تاكنون بين 3 تا 4 درصد كاهش يافته است، متذكر شد: واقعي شدن قيمتها منوط به حذف مافيا در بازار خودرو است.
تفاوت مدل ها به يك ميليون تومان رسيد
يكي ديگر از نمايشگاهداران نيز گفت: قيمت خودروها نسبت به سال 90 كاهش يافته و ديگر به صورت افسارگسيخته بالا نميرود، اما براي نخستينبار قيمت خودروهايي كه مدل سال 90 و 91 مي باشد تفاوت يك ميليوني يافته كه علت اين تفاوت، افزايش قيمت خودرو توسط خودروسازان است.وي ادامه داد: خيلي از مردم ترجيح ميدهند كه يك ميليون تومان مابهالتفاوت را پرداخت كنند اما خودرو مدل 91 خريداري كنند.
وي افزود: قيمت محصولات سايپا به قيمت كارخانه آن نزديك شده و از آنجا كه بازار كشش خريد بيش از 10 ميليون تومان در خانواده پرايد را ندارد، قيمتهاي اين مجموعه ثابت مانده است اما محصولات ايرانخودرو نسبت به نرخ كارخانه كمي بالاتر است.