کد خبر 1113964
تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱
در مهدهای کودک‌ چه خبر است؟/ وقتی هشدار رهبری نادیده گرفته می‌شود

مهدهای‌کودک را کسی قصد ندارد جملگی با یک چوب براند ولی آنچه غالب است فرهنگ ناهنجاری است که از اصول اسلامی- ایرانی فاصله دارد و راه را برای جریان نفوذ باز می‌گذارد.

به گزارش مشرق، روزنامه جام‌جم در گزارشی به حال‌وروز مهدهای کودک کشور پرداخته‌ است که بخش‌های مهم آن را در ادامه می‌خوانید.

از اردیبهشت 95 تا شهریور 99،‌ چهار سال و چهار ماه فاصله است که می‌توانست فرصتی کافی برای اصلاح امور باشد، ولی بعد از گذشت این 52 ماه طلایی چون ظاهرا کارها بر مدار اصلاح نچرخیده است رهبر انقلاب بار دیگر زبان به تذکر گشودند.

اردیبهشت چهار سال قبل رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از معلمان و نومعلمان کشور در یک صبح دوشنبه بر لزوم ترویج فکر و فرهنگ و زبان بومی تاکید کردند و گفتند که متاسفانه در برخی مواقع به‌جای زبان فارسی، زبان انگلیسی ترویج می‌شود و اکنون کار به جایی رسیده که آموزش زبان انگلیسی به مهدهای‌کودک نیز کشیده شده‌است. به این ترتیب مهدهای‌کودک به‌عنوان یکی از مراکز یادگیری و به‌خصوص آنچه در این مراکز می‌گذرد،‌ مورد توجه ایشان از یک‌سو و مورد توجه همه کسانی که در مورد مهدها مسؤولیت دارند، قرار گرفت.

بیشتر بخوانید

مهم‌ترین چالش‌های مهدهای کودک در روزهای کرونا

سخنان چهار سال پیش رهبری درباره لزوم توجه به زبان فارسی در مدارس و مهدهای‌کودک البته بازتاب‌های گوناگونی داشت و تعابیر مختلفی از آن شد تا جایی که عده‌ای آن را مترادف با مخالفت نظام با یادگیری زبان خارجی دانستند،‌ گو این‌که ایشان در همان سخنرانی تشریح کرده‌بودند که این موضوع به‌معنای مخالفت با یادگیری زبان خارجی نیست بلکه بحث اصلی، ترویج فرهنگ بیگانه در کشور به‌ویژه در میان کودکان، نوجوانان و جوانان است.

ایشان بهار چهار سال قبل گفتند کشورهای دیگر برای مقابله با ترویج زبان و فرهنگ بیگانه برنامه دارند، اما متاسفانه در کشور ما برای مقابله با این موضوع برنامه‌ خاصی وجود ندارد و میدان برای گسترش فرهنگ بیگانه باز است. این هشدارها آن زمان مسؤولان و متولیان را به تکاپو انداخت حجم وسیعی از مصاحبه و نشست و میزگرد برگزار شد و قول‌هایی داده شد ولی زمان که گذشت همه چیز دوباره به جای قبلی‌اش بازگشت، ‌به جایگاه انفعال و فراموشی.

دو روز پیش اما موضوع حساس و خطرناک نفوذ از طریق سیستم آموزش‌وپرورش، بار دیگر در سخنان رهبر انقلاب مورد توجه قرار گرفت و ایشان از مهدهای‌کودک این‌بار ویژه‌تر نام بردند. رهبری گفتند براساس گزارش‌های رسیده وضعیت مهدهای‌کودک به‌هیچ‌وجه خوب نیست و همچنین گفتند نباید به مهدهای‌کودک نگاه مراکز خدماتی داشت بلکه اینها مراکز مهم آموزشی و پرورشی هستند و در ادامه از رها بودن مهدهای‌کودک آن‌هم فقط به سبب وجود اختلاف میان برخی دستگاه‌های دولتی ابراز تاسف کردند. 

مهدهای‌کودک را البته کسی قصد ندارد جملگی با یک چوب براند ولی آنچه غالب است فرهنگ ناهنجاری است که از اصول اسلامی- ایرانی فاصله دارد و راه را برای جریان نفوذ باز می‌گذارد،‌ آن هم نفوذ بر جمعیتی خردسال که احادیث می‌گویند هر آنچه به آنها ارائه شود همچون نقشی است بر سنگ.

از خشونت تا اختلاط

مصادیق کم نیست و مثال‌ها فراوان است. لااقل از شش سال قبل می‌توان با مرور حوادث به مهدهای کودکی رسید که نه جای تعلیم و تعلم و نه حتی جای تفریح و سرگرمی است بلکه فضایی بوده‌اندکه نمی‌توان چندان جایگاه آموزشی و تربیتی برایشان قائل شد. فروردین96 خبر شکسته‌شدن استخوان ترقوه پسربچه‌ای سه‌ساله به‌نام آرشان به دست مربی‌اش در منطقه 8 تهران آنچنان پرسروصدا شد که تا مدت‌ها افکارعمومی نمی‌توانست آن را هضم کند. بدتر از آن سال 93 اتفاقی بود که در یکی از مهدهای‌کودک اردبیل رخ‌داد و در آن پسربچه‌ای 13 ماهه توسط مربی‌اش شکنجه شد، به نحوی که واژه‌ای غیر از کودک‌آزاری مناسبش نبود. هیچ‌کدام از این دو خبر تلخ را مسؤولان فاش نکردند بلکه والدین قربانیان، پرده از این اسرار برداشتند تا یک‌بار دیگر متولیان به سبب پنهان‌کاری یا به دلیل ضعف نظارت مورد مواخذه افکار عمومی قرار بگیرند.

نبود نظارت بر آنچه در مهدهای‌کودک رخ می‌دهد، البته فقط به کودک‌آزاری‌ها و رفتارهای خشن که البته عمومی و شامل همه مهدهای کودک نیست فرصت بروز و ظهور نمی‌دهد بلکه در سال‌های اخیر تا آنجا که حافظه تاریخی و آرشیو اخبار یاری می‌کند،‌ عرصه برای ارائه آموزش‌های ناهنجار را نیز باز گذاشته است. تصاویر شنای بچه‌ها در استخر مختلط دو مهدکودک، یکی در جنوب و دیگری در شرق کشور هنوز در موتورهای جست‌وجو بالا می‌آید، تصاویری موهن از استفاده‌های جنسی از کودکانی که شاید نمی‌دانند چرا عریان شده‌اند و چرا آن لباس‌های خاص را پوشیده و جلوی لنز دوربین‌ها ایستاده‌اند. برگزاری کلاس‌های رقص مختلط درمهدهای‌کودک و انتشار عکس‌ها و فیلم‌های مربوط به آن با ژست‌های روشنفکرانه و در قالب فرهنگ اشرافی گری نیز مصادیق دیگری بود که اتفاق افتاد و با ساده‌انگاری و تساهل متولیان همراه شد.

بازی‌بازی با آموزش هدفمند

آموزش هدفمند در مهدهای کودک فراموش‌شده است، این را از نبود شیوه‌نامه‌ای جامع که همه به آن توجه داشته باشند می‌شود فهمید، این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان، کودکان در بهترین شرایط برای آموزش هستند.

فریده ترابی میلانی، روان‌شناس فعال در این حوزه نسبت به بی‌سامانی آموزش در مهدهای‌کودک انتقاد دارد و می‌گوید: «متأسفانه با روند غلط برخی مهدهای‌کودک، خانواده‌ها صرفاً شاهد حفظ کردن چند بیت و سرود، چند آیه و سوره و حدیث یا نقاشی کردن از الگوها و شمارش از یک تا 20 به‌وسیله فرزندان‌شان پس از دوره مهدکودک هستند که اصلاً برای آنها مطلوب نیست.» 

مغایر ضوابط، صلاحیت‌  و استانداردهای تربیتی و آموزشی

نگاهی گذرا به وضعیت آموزشی مهدهای‌کودک خیلی زود یک نتیجه روشن را پیش چشم می‌آورد؛ بی‌سامانی. این وضعیت البته که حاصل رهاشدگی و عدم نظارت روی فعالیت‌های مراکز پیش‌دبستانی است. نه رصد وضعیت آموزشی که حتی  واکاوی شیوه مجوز و فعالیت بسیاری از این مهدهای‌کودک نشان از رهاشدگی در فعالیت بسیاری از این مراکز دارد. فقط یک فقره از آمار اعلام‌شده از سوی معاون امور اجتماعی بهزیستی تهران در سال 97 نشان می‌دهد فقط 10درصد کودکان تهرانی در مهدهای‌کودک مجاز حضور دارند و 90 درصد آنها در مراکز غیرمجاز پیش‌دبستانی حضور دارند.

لیورا سعید، کارشناس ارشد روان‌شناسی مرکز مشاوره خانواده و کودک می‌گوید:« باوجود حساسیت بسیار بالای محتوای آموزشی در این دوره سنی و ‌به‌رغم تأثیر فراوان توانمندی و شخصیت معلمان و مربیان این دوره و حتی باوجود تأثیر فراوان محیط آموزشی، فرهنگی، تربیتی و فیزیکی آموزشگاه‌ در این گروه سنی، متأسفانه تعداد قابل‌توجهی از این مراکز فاقد ضوابط، صلاحیت‌ها و استانداردهای موردنظر نظام آموزشی و فرهنگی کشور هستند.»

جیغ، دست و فاجعه

«خطرناک این‌که‌ مهدهای کودک به سمتی رفته‌اند که برای جذابیت بیشتر به آموزش‌های نامتعارف و ترویج فرهنگ غربی روی آورده‌اند.» این را معصومه درویشی لرد، روان‌شناس کودک می‌گوید. ازنظر او بیشتر مهدهای کودک، 90 درصد رسالت خودشان را این می‌دانند که از کودک ‌ برای مدتی نگهداری کنند. اما او معتقد است نگرانی امروز نسبت به مهدهای کودک از تماشای طولانی‌مدت تلویزیون و نبود آموزش گذشته است و به نگرانی درباره آموزش‌های نابجا به کودک رسیده است: «متأسفانه برگزاری برخی دوره‌های آموزشی مانند آموزش رقص ، آواز و حتی آموزش‌های جنسی در بعضی  مهدهای کودک، پدیده‌ای است که اتفاقاً برای برخی خانواده‌ها جذاب شده. درواقع برخی والدین فکر می‌کنند این آموزش‌ها برای شادی کودک خوب است، اما نمی‌دانند اینها فقط یک شادی کاذب برای کودک به همراه دارد ‌درصورتی‌که برای ایجاد یک شادی دائمی در فرزندانمان بهتر است به دنبال یادگیری مهارت‌های زندگی در آنها باشید؛ اعتمادبه‌نفس را در وجودشان شکل داده و اجازه بدهیم یک شادی واقعی و همیشگی در زندگی‌شان تجربه کنند.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
    11 20
    جالب اینکه اینهمه بگیر وببند زور و اجبار و حرف نزدن تهش این شد
    • مرگ بر لیبرال IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
      25 8
      در دوره روحانی کدوم بگیر ببند بود؟ برعکس دولت راه رو برای فساد و فحشا باز گذاشت
    • وطن پرست DE ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
      23 3
      اتفاقا این نتیجه نگیر و نبندی هست که از دوران خاتمی تا همین الان ادامه داره.
    • عبدالله مومن IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
      10 1
      فعلا که بهاییان تبهکار ایران فروش. سررشته این امور خبیثانه را بر علیه مسلمان ایران. در دست دارند.
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
    32 2
    در عجبم از پدر و مادرهایی که بچه ها رو آگاهانه میفرستن به این مهدها.
    • IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
      23 1
      پدرومادرها خوششون‌میآد وقتی خودشون در جامعه و مهمانی هاشون همین شکلی برخورد میکنن دلشون چنین مهدی میخواد!!!
    • IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
      1 3
      اگر بگیر و ببند نبود که اسیدپاشی اصفهان رخ میداد و این رو هم در نظر بگیرید که اینترنت دست ما رو برای مرور تاریخ باز گذاشته و ضعف های همه دولت هارو میدونیم
    • IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
      0 23
      حتلا که جمعه اینطوری میخواد شما چکاره تید ؟ منفوران جامعه ؟'؟!
    • به اسید پاش اصفهان IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
      4 3
      اشتباه بزرگ مسوولین این است که خیال می کنند راه چاره حجاب کارهای فرهنگی و تبلیغی است! آنها خیال می کنند که باید ایمان در قلب همه اول رسوخ کند تا بعد احکام اسلام اجرا شود. اما این خطای محض است. حتی پیامبر خدا صلی الله علیه و آله هم وظیفه نداشت - و نمی توانست - که به زور ایمان را وارد قلب کسی بکند. اما او ماموریت داشت جامعه را مدیریت کند که حتی افراد بی اعتقاد و کافر مجبور شوند برای زندگی در حکومت اسلامی ظواهر اسلام را رعایت کنند. چرا؟ چون هدف از ایجاد تمدن اسلامی این است که فردی که می خواهد سالم و مومنانه زندگی کند بتواند راحت زندگی کند. اساسا همه حدود شرعی برای مواردی است که گناه علنی باشد. اما حالا اگر کسی در خلوت خود هر قدر هم گناه کند حکومت و مسلمین نه تنها وظیفه ای برای برخورد با او ندارند که تازه موظف به پرده پوشی هستند. اما همینکه گناه علنی شد و دو نفر یا چهار نفر - بسته به نوع گناه- آن را مشاهده کردند حد واجب می شود. جتی اگر کسی سه بار روزه خواری علنی بکند باید اعدام شود. چرا که چنین عملی مساوی اعلام جنگ با حاکمیت اسلام است. آری. اسلام موظف به اصلاح ظاهر است و برای مساله نفاق در حاکمیت حق ایجاد می شود. اگر قرار بود باطل در اظهار وجود خود آزاد باشد که اصلا نفاق ایجاد نمی شد. اشتباه دوم همان مسوولان این است که می گویند در زمان پیامبر و ائمه برخوردی با بی حجابی نبوده و حتی برعکس برخی زنان آزادانه بی حجاب می گشته اند! اما حرف حقی است که معنایش را تحریف کرده اند. چرا که در اسلام کنیزان حجاب ندارند. چرا؟ چون کالا هستند و اتفاقا اگر کسی آنها را بخواهد می تواند بخرد یا با شرایطی حتی اجاره کند. اما زن آزاده کالایی برای عرضه نیست. لهذا اتفاقا وجه تمایز زن برده و آزاد در همین حجاب است. در صدر اسلام اساسا برخوردی در زمینه بی حجابی رخ نمی داد چرا که هیچ زن آزادی نمی خواست با کنیز اشتباه شود. امروزه ظاهرا بردگی از بین رفته اما هنوز برده صفتی و تمایل به عرضه کردن خود در بازارها در بسیاری از زنان هنوز باقیست. در اینجا است حاکم شرع موظف به تعزیر و مبارزه با حرمت شکنی علنی است. چرا که اساسا چیزی به نام قانون اختیاری در تمام دنیا معنا ندارد و اگر خدا قانون گذار است و قانونی گذشته حتما اجباری است. کسی که با دستور خد
    • IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
      0 0
      15:3آخر حرفت ناتمام مانده خد معنیش چیه.؟
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
    17 2
    اللهم عجل لولیک الفرج.
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
    17 3
    وافعا اگر این عکس ها خصوصا اخری درحال رقص باید بگوییم فقط متاسفیم برای این پدر ومادرهاکه بااین کارها فقط ضربه ی روحی ست !یعنی حتی درآن دوران گرچه سن کمی داشتم ولی به قدری سخت میگرفتن که موقعی مدرسه تعطیل میشد مشاور داشتیم تا اخرین نفرازمدرسه خارج وکسی مزاحم بچه ها نشود ..بچه ای که دراین محیط مختلط وبا رقص واستخرووو رشد کنه درسنین نوجوانی به ادمی روان پریش تبدیل میشود ..پدر ومادر های ما ازسنین پایین یا خودشون یا توسط افراد دیگر ازاصول دین وفروع دین وآیه ها را یادمون میدادند...
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
    6 0
    در همه جاي دنيا اموزش پيش دبستاني دولتي و تحت نظارت دولت ورايگان است متاسفانه مسئولين ما تصور ميكنند پيش دبستاني امري لوكس و تجملي است پس بايد پولي و سليقه اي باشد!!!
    • IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
      2 0
      پیش دبستانی که غیر انتفاعی شود مدیر و موسس هم دنبال پول هستن بچه رو آزاد میزارن بهش خوش بگذرد
  • NZ ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
    1 0
    در این حوزه از کارشناسان خانواده و جامعه شناس متعهد استفاده کنید. آنچه طرف مقابل شما در تاریکی دل به آن بسته ایجاد فضای لج بازی است. بنابراین باید تا جز و در دل اجتماع باب گفتگو با خانواده ها بصورت حضوری باز شود.
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
    4 3
    خدا به آینده این طفل معصوما رحم کنه ذهن کودکانه و پاکشونو با چه چیزایی پر میکنن خدا لعنتشون کنه بیشرفای بیوجدان
  • IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
    13 0
    من با درجه فوق لیسانس روانشناسی از دانشگاه معتبر کشور در تهران مراجعه کردم 3سال پیش برای مجوز مهد کودک در مرکز یک استان کسانی لیمو ترش را نگاه می کنند می دانند کدام شهررا می گویم اولا مصاحبه کننده ها با درجه لیسانس مصاحبه می کردند و قیمت تمام شده و اصول رشد و پرورش کودک و.. مسلط نبودند و به دلیل حجاب اسلامی متدین هارا رد می کردند!! ازجمله من هم جزء رد شده ها بودم - وضعیت مهدهای کودک بلا تکلیف بی هدف و فاقد نقش پرورشی برای کودکان است - جا دارد آموزش و پرورش دوره مهد کودک و پیش دبستانی را مجموعا یک پایه تحصیلی محاسبه و مدرک بدهند+دوره ابتدائی که 5 سال لحاظ و با این یک پایه دوره ابتدائی پیشنهادی 6 سال محاسبه کنند- مجموع درسهای پایه ششم را 65 درصد در ابتدائی 6ساله جدید توزیع کنند - 35 در صد آن را در متوسطه اول و دوم توزیع کنند - آموزش و پرورش کشور مهدهای کودک را از وضع اسفبار فعلی نجات بدهند و تنها مرجع مدیریت مهدهای کودک همانند پیش دبستانی به آموزش و پرورش در نظر گرفته شود.
    • به همدانی IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
      4 5
      حضزت فاطمه :بهترین کار برای من خانه داریست واسلام
    • IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
      7 0
      چرا شخصیت جامع حضرت صدیقه ی طاهره سلام الله علیها را یک بعدی و غیر اجتماعی جلوه می دهید - فاطمه زهرا سلام الله فرزندانی مثل زینب کبری که مفسر کبیر فقاهت نبوی بود تربیت کردند - در سیاست حامی سینه چاک ولایت بودند - گاهی اورا در حجاب آن قدر پائین می آورید می گویید از نابینا خودش را پوشاند استدلال ندارید مگر مجبورید این قدر به معصومین علیه السلام دروغ می بندید- فاطماه زهرای ذهن شما با فاطمه ی زهرای نبوت خیلی فرق دارد
  • IR ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    1 1
    اگر این مهد کودک کشور ماست فاجعه است...!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس