به گزارش مشرق به نقل از تارنمای آکسیوس، شرکت فیسبوک که مالک چندین پلتفرم شبکه اجتماعی غیر از خود فیسبوک است، اعلام کرد که از زمان بسته شدن صندوقهای رایگیری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سوم نوامبر (۱۳ آبانماه)، تبلیغات سیاسی را دستکم تا یک هفته ممنوع خواهد کرد.
فیسبوک که دو هفته پس از اعلامی مشابه توسط شرکت گوگل این موضوع را مطرح کرده، دلیل این سیاست را کم کردن احتمال سر درگمی مردم درباره نتایج انتخابات یا مواجهه با پیامهایی برای گمراه کردن مردم درباره نتایج شمارش آرا عنوان کرده است.
این شرکت که مدت ممنوعیت تبلیغات سیاسی را دستکم یک هفته با احتمال تغییر اعلام کرده، همچنین گفت که سیاستهای خود را بهروزرسانی خواهد کرد تا دعوت (صریح یا ضمنی) از کاربران برای مشارکت در «نظارت مخرب بر صندوقهای رای» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را ممنوع کند.
پیشتر دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا که همواره موضوع تقلب در انتخابات آینده ریاست جمهوری را مطرح میکند، از طرفداران خود خواسته بود که با حضور در محلهای رایگیری بر نحوه اخذ رای مردم نظارت کنند.
گوگل نیز دو هفته پیش در اقدام مشابهی اعلام کرد با احتمال اینکه شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا حدود یک هفته طول بکشد، از زمان پایان رایگیری تبلیغات سیاسی در پلتفرمهای این شرکت تا هفت روز ممنوع خواهد بود.
ترامپ در جریان نخستین مناظره با «جو بایدن» رقیب دموکراتش گفت: من از طرفدارانم میخواهم تا به پایگاههای رایگیری رفته و با دقت بر مسایل احتمالی و اوضاع نظارت داشته باشند. من از آنها میخواهم که این کار را انجام دهند.
وی افزود: امروز یک مشکل بزرگ وجود دارد. در فیلادلفیا آنها نظارت بر روند امور را آغاز کردند. به این افراد ناظران انتخاباتی گفته میشود که چیز بسیار امن و خوبی است. اما آنها را از حوزهها بیرون انداختند و به آنها اجازه نظارت و تماشا ندادند. میدانید چرا؟ چون اتفاقات بدی در فیلادلفیا در حال وقوع است.
منتقدان ترامپ و کارشناسان هشدار دادهاند که این اظهارات ترامپ در میان رایدهندگان ایجاد ترس میکند و حضور طرفداران او در محلهای رایگیری ممکن است به اجبار رایدهندگان برای رای دادن به فردی خاص منجر شود.