تجام

رقابت‌های هویتی در خاورمیانه به شکل بی‌ثباتی سیاسی، خشونت، و جنگ داخلی بروز یافته است آمریکایی‌ها هم از تقدیری مشابه تقدیر عراقی‌ها مصون نیستند.

سرویس جنگ نرم مشرق - فارین پالیسی در یادداشتی به قلم استیون کوک از اعضای ارشد اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا نوشت: در جریان سفری که چندین سال قبل به عراق داشتم، زمانی را در سلیمانیه سپری کردم، و در آنجا از جمله با گروهی از دانشجویان دانشگاه کردی ملاقات کردم. در خلال گفتگوهایمان از آن‌ها پرسیدم «ایده‌ها، اصول، تاریخ و روایت ملی مشترک میان شما و دانشجویان دانشگاه‌های بغداد و بصره چه مواردی‌اند؟». همگی آن‌ها گفتند «هیچ وجه اشتراکی وجود ندارد». من متوجه شدم که این مسئله، مشکل اصلی عراق است. اگر عراقی‌ها نتوانند بر سر مجموعه مشترکی از ایده‌ها درباره معنای عراقی بودن به توافق برسند، آنگاه به نظر می‌رسد که این کشور همچنان محتوم به نابودی خواهد بود.

آمریکا با بحران هویت ملی روبرو شده است

این یادداشت در مورد شباهت ایالات متحده و عراق نیست. اما آمریکایی‌ها درست مانند بسیاری دیگر از کشورها، در خاورمیانه و جاهای دیگر، باید با وضعیت ناخوشایند هویت خود رودررو شود.

به خصوص، هویت ملی مدنظر من است – یعنی شیوه‌هایی که آمریکایی‌ها خودشان، رابطه‌شان با دولت، و روابطشان با دیگران را تعریف می‌کنند. مسلماً همگی ما دارای آن چیزی هستیم که عالمان اجتماعی «اشتراکات هویتی» می‌نامند، و در اوضاع و احوال متفاوت، بر بخش‌هایی از آن تأکید می‌کنیم. در اینجا اشاره به نام یکی از دوستان قدیمی‌ام در توئیتر می‌تواند آموزنده باشد. نام وی در توئیتر «ابو ال‌گیم‌کوک» بود، که حاکی از آن است که وی یک آمریکایی مصری‌تبار است که در کارولینای جنوبی بزرگ شده و یکی از طرفداران سرسخت گیم‌کوکزِ دانشگاه کارولینای جنوبی است. چنان‌که خود وی سال‌ها قبل برای من توضیح داد، وقتی وی در میان مصری‌ها است یک آمریکایی است، یک عرب در میان آمریکایی‌ها است، و یک مصری در میان اعراب است.

رهبران سیاسی اغلب از هویت به منظور پیشبرد منافع خود یا منافع کشوشان استفاده می‌کنند. عبدالفتاح السیسی پس از رسیدن به قدرت در مصر، در صدد آن برآمد که ملی‌گرایی مصری را از نو تعریف کند، آن‌هم به طریقی که منکر تعلقات ملی دشمن بزرگِ در تبعیدش یعنی اخوان المسلمین شود. رهبران سعودی و ایران بارها رقابت منطقه‌ای خود را در قالب هویت مذهبی پیش برده‌اند. مسلماً مسئله این است که وقتی درگیری‌ها به عنوان نزاعی میان سنی و شیعه صورت‌بندی شوند، مذاکره و یافتن راه‌حلی برای درگیری‌ها بسیار دشوارتر می‌شود.

آمریکایی‌ها دیگر درک مشترکی از تعلق ملی ندارند

فارین پالیسی در ادامه آورده است: اما همه این‌ها چه ربطی به ایالات متحده دارد؟ ربط بسیار زیادی دارد. زمانی که در سلیمانیه با دانشجویان دانشگاه کردی صحبت می‌کردم، به این فکر می‌کردم که چشم‌انداز کردهای عراقی و اعراب عراقی تا چه حد با چشم‌انداز آمریکایی‌ها متفاوت است. برای من مسلم بود که گرچه اهل منطقه خاصی از ایالات متحده هستم و پیشینه خانوادگی متفاوتی دارم، اما همچنان در مورد معنای آمریکایی بودن دارای ایده‌های مشترکی با دیگر آمریکایی‌ها در سراسر کشور هستم. البته من به متوجه شده‌ام که آن تصور تا حدودی خام‌اندیشانه و ماحصل آموزش و تجارب متفاوت من بود درباره نحوه مواجهه رنگین‌پوستان، زنان، مهاجران و دیگران با بی‌عدالتی.

اما اخیراً این سؤال برای من پیش آمده که آیا امر مزبور در سطحی عمومی هم صادق است. آیا شماری کافی از آمریکایی‌ها درک مشترکی از تعلق ملی دارند که بتوانیم حتی به یک هویت ملی مشترک اشاره کنیم؟ آیا هرگز چنین هویتی وجود داشته است؟ طی چهار سال اخیر، رئیس‌جمهور دونالد ترامپ برخی از جنبه‌های جامعه آمریکایی را آشکار – و تشدید – کرده است که مایه تردید من در مورد تصورات سابقم می‌شود.

شباهت وضعیت فعلی آمریکا با دوران قبل از جنگ داخل در این کشور

اخیراً کتابی می‌خواندم درباره اوضاع و احوال ایالات متحده در زمان جنگ داخلی. شباهت آشکار و آزارنده‌ای میان وضعیت فعلی ما و دوران قبل از جنگ داخلی وجود دارد. اما من از دیرباز بر این باور بوده‌ام که تجارب و پیروزی‌های بعدی آمریکا – بازسازی، جنگ جهانی اول، رکود بزرگ، جنگ جهانی دوم، جنبش حقوق مدنی، جنگ سرد، جهانی‌ شدن، و انقلاب فناوری – کشور را حول یک هویت مشترک متحد ساخت.

سیاست‌های مهاجرتی فعلی آمریکا، لکه ننگی برای این کشورند. و علی‌رغم موفقیت نویدبخش کاملا هریس معاون اول رئیس‌جمهور منتخب، حقوق زنان کمتر از مردان است، در جامعه دست کم گرفته می‌شوند، و اغلب در بسیاری از حوزه‌های زندگی آمریکایی مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند. با توجه به ناتوانی ما در گفتگو با یکدیگر، این پرسش همچنان باقی می‌ماند که آیا آمریکایی‌ها اصلاً خواهان ساختن یک هویت مشترک هستند یا نه.

استیون کوک در پایان شرایط آمریکا را با عراق یکسان عنوان می‌کند و می‌نویسد: این وضعیت، شباهت‌های نگران‌کننده‌ای با طرز فکر افرادی که در سلیمانیه با آن‌ها در مورد کشورشان صحبت کردم دارد. دلیل دشواری‌های پیش روی آن‌ها و دیگر شهروندان عراقی عبارت است از ناتوانی آن‌ها در توافق بر سر معنای عراقی بودن، به طوری که بسیاری از کردها حتی کاملاً منکر چنین ایده‌ای می‌شوند. رقابت‌های هویتی در خاورمیانه به شکل بی‌ثباتی سیاسی، خشونت، و جنگ داخلی بروز یافته است. آمریکایی‌ها علی‌رغم تصوری که از منحصربه‌فرد بودن خود داریم از تقدیری مشابه تقدیر عراقی‌ها مصون نیستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
    7 18
    مشرق این مقاله رو قبلا هم نوشتی ولی دیدی که جنگ داخلی نشد. بایدن هم اومد بازم جنگ داخلی توسط طرفدار های مسلح ترامپ نشد پس بیخودی زور نزن
    • IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
      10 3
      مگه مشرق زور میزنه فشارش به تو میاد؟ فروپاشی اربابت دیر و زود داره، ولی سوخت و سوز نداره!!
    • IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
      0 0
      ای. وای که روز می‌گذرد و قضا نمی گذرد ما منتظریم
  • IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
    5 5
    تو این روزهای باقیمانده تا پایان دوره آرامم ایران و متحدانش باید تا اونجایی که میتونن آمریکاییها رو به خودشون مشغول کنند تا بلکه حواسشان از ایران پرت بشه ...
  • IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
    7 4
    اصلاح طلبان میگن آمریکا ابر قدرت است حالا چه طور این ابر فرت با بهران جنگ داخلی روبردست
    • همایون IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
      0 1
      بابا حرف مفت نزن جنگ داخلی کجابود؟
  • IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
    6 1
    خاورمیانه نه ، غرب آسیا !
  • IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
    9 5
    ان شاءالله مردم مظلوم دنیا هرچه زودتر شاهد بروز جنگ داخلی سراسری وبسیارسنگینی در آمریکا باشندواین جنگ موجب فروپاشی سریع آمریکا شود،آن روز دیر نیست واین اتفاق خواهدافتاد . آمین یارب العالمین بحق محمدوآل محمد(ص)
  • اشنا IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
    2 7
    جنگ داخلی گسترده ایی نخواهد شد و بلوک شرق در امریکا با خفت و خواری کاخ سفید رو ترک خواهند کرد
  • حسین IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
    4 2
    ما دنبال بازیابی هژمونی آمریکا نیستیم و قطعا فروپاشی این کشور را خواهیم دید ولی بهتر هست در مقابل کارهایی که کشورهای اروپایی و آمریکا و اسراییل در عراق و یمن و سوریه و افغانستان و حتی آفریقا می کنند هوشیار باشیم
  • IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
    6 2
    تفاوتها و سطح طبقاتی زیاد شده ولی بحرانی نشده.عقلای امریکا زود جمع و جور میکنند و بر اساس منافع ملی و خودشان کنترل امریکا ررا بدست میگیرند.امدن و رفتن ترامپ یک سناریو بود.هرچند خود ترامپ نمیخواد قبول کنه.ان موقع باید ان نقش توسط امریکا بازی میشد حالا یک نقش دیگه.
    • IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
      2 2
      عقلای آمریکا رو خوب اومدی!! خخخخخخخ
  • CA ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
    3 2
    آفرین به مشرق بصیر. دشمن شاد نشی ان شا الله
  • IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    2 0
    فرانسیس فوکویاما نظریه پرداز آمریکایی پیش بینی جالبی دارد به این مضمون که حتی اگر دموکرات‌ها برنده هر دو مجلس وانتخاب ریاست جمهوری شوند، باز یک ابرقدرت به زانو نشسته را داریم، البته در پایان نیم نگاهی هم به بازی بازگشت ابرقدرت به جایگاه را دارد
  • IR ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    2 4
    هنوز از سناریو جنگ داخلی آمریکا دست برنداشتی؟؟؟؟ خخخخخ. خیلی باحالید.
    • IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
      1 0
      اربابت بعد از 42 سال هنوز دست از تئوری تغییر حکومت در ایران دست برنداشته؟؟ خیلی باحالید!!! خخخخخ یه بار دیگم خخخخخخخ!!!
  • IR ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    2 1
    جنگ داخلی آمریکا هم شد حکایت نابودی اسراییل........
  • م-ع-م IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    1 0
    وجه مشترک گروهی در ایران بیگانه خواهی است. زمانی دسته جمعی طرفدار شوروی سوسیالیستی بودند بعد به طرفداری آمریکا کوچیدند بعد آمریکا لابد چیینی میشوند
  • کیایی IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    1 0
    امیدوارم دولت آمریکا به سنت الهی گرفتار بشه و هر چی سر دیگر کشورها اورده، سر خودشون بیاد.
  • چریک پیر جنگهای نامنظم IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    1 0
    ان شاء الله خانه ظلم بر سرش خراب شود تا یک دنیا از شرش در امان بمانند. ای میلیاردها مرگ بر آمریکا.....
  • FR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    1 0
    به این میگن اشتباهات محاسباتی نه دادش به ما فشار نمیاد ناراحت امسال نوییم که ارزهات یکی پس از دیگری پرپر میشه ضمنا ما نه در داخل ارباب داریم نه در بیرون داخل آنها هندین که کرتا هی ارباب دارند
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    0 1
    آقایان هیچ جنگ داخلی در آمریکا روی نخواهد داد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس